کد خبر: 357419
۰
۰
نسخه چاپی

حرکت شهرداری قم برای افزایش خاطر آرام‌تر شهروندان

با راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی و تلاش برای ساماندهی بیشتر مشاغل مزاحم شهری در بازارچه‌های تخصصی، شهر قم در حال تبدیل‌شدن به شهری آرام برای شهروندان است.

حرکت شهرداری قم برای افزایش خاطر آرام‌تر شهروندان

به گزارش قم پرس: تا همین چند سال گذشته و همزمان با ساعات پایانی روز و به‌خصوص هنگام غروب، ترافیک پردامنه و سنگینی در میادین و معابر شهری خیمه می‌زد؛ شاید کسی که اولین بار به قم سفر می‌کرد در این مواقع احساس می‌کرد تصادف یا حادثه طبیعی دیگری رخ‌داده که این‌گونه خودروها در هم قفل‌شده‌اند و تصور نمی‌کرد علت آن‌ها حضور چند وانت‌بار در کنار خیابان است که با تجاوز به راه خودروها، صفی از خرید میوه را ایجاد کرده باشند.

اگر کمی به گذشته نگاه کنیم یادمان می‌آید که وانت‌بارها با ایجاد ترافیک و سختی در عبور و مرور شهروندان همیشه رابطه مستقیمی داشتند و در برخی مواقع فاصله وانت‌بارها تا حرم مطهر به چند صدمتر رسیده بود؛ این معضل قدیمی و آزاردهنده سبب شد تا شهرداری قم طی ۶ سال گذشته برای ساماندهی فعالیت بدون مزاحمت این افراد برای شهروندان برنامه‌ریزی کند و به‌تدریج استقرار آن‌ها از هسته مرکزی و معابر شلوغ شهری به مراکز استاندارد و در دسترس عموم مردم را عملیاتی کند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم در همین خصوص معتقد است که نفی مشاغل مزاحم شهری مشکلی را حل نمی‌کند و باید به دنبال ساماندهی و استانداردسازی آن‌ها بود.

ساماندهی وانت‌بارها در بازارچه‌های ریحان

عباس ذاکریان با اشاره به اقدامات انجام‌شده جهت ساماندهی وانت‌بارها، گفت: در اقدام نخست خودروها به‌صورت لایه به لایه از هسته مرکزی شهر جمع‌آوری و در روزبازارها و بازارچه‌های ریحان مستقر شدند که تعداد بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار ریحان فعال در شهر قم به ۶۰ بازار افزایش‌یافته است.

وی با تأکید مجدد بر ضرورت امر ساماندهی مشاغل مزاحم شهری ابراز کرد: باید عرضه و تقاضا را با هم موردنظر قرار داده و روزبه‌روز برای رفع مشکلات و معضلات آن چاره‌اندیشی شود. در سال‌های گذشته ۷۰۰ وانت‌بار که به‌عنوان یک معضل شهری در قم به شمار می‌رفتند با تدابیر چندساله، در قالب بازارهای ریحان مستقر شدند.

ایجاد شهرک‌های تخصصی خودرویی و صنوف برای انتقال مشاغل مزاحم شهری به مراکز تخصصی در شرایط توسعه روزافزون شهر به نظر بهترین و تنهاترین راهکار ممکن می‌رسد که با توسعه زیرساخت‌ها در این شهرک‌های تخصصی انتقال برخی از اصناف و کسبه آغازشده و چهره بسیاری از خیابان پرتردد شهری به فضای آرام‌تری برای شهروندان تبدیل گشته است، اما همچنان ضعف در زیرساخت‌ها در کنار عدم شناخت صحیح برخی کسبه از مزیت‌های حضور در شهرک‌های تخصصی فعالیت این قبیل مشاغل در سطح شهر قم زیاد است.

چهره‌های نازیبای گاراژهای ضایعات

یکی از جلوه‌های نازیبای شهری به‌ویژه در حاشیه و اطراف شهر قم وجود پرتعداد انبار انواع پسماند و ضایعات بازیافت مانند پسماندهای فلزی، قراضه‌ها، کاغذ و مقوا، لاستیک و پلاستیک، پت و غیره است که اصطلاحاً از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن‌ها یافت می‌شود که می‌تواند در اولویت ساماندهی مشاغل مزاحم شهری به‌ویژه به خاطر نوع فعالیت و امکان برخی سوءاستفاده‌ها در خریدوفروش کالاهای بدون مالک و شناسنامه قرار بگیرد.

در کنار این، فعالیت تعمیرگاه ماشین‌آلات سنگین نیز در برخی معابر شهری سبب ایجاد ترافیک عبوری برای شهروندان و خودروهای می‌شود و استقرار برخی از این تعمیرگاه‌ها در محدوده شهری به‌صورت مستقیم به نقض حقوق شهروندی برای مردم همراه شده است.

فعالیت برخی صنوف در کنار مزاحمت، خطر جانی و حادثه نیز برای شهروندان به وجود آورده است؛ شارژ گاز در کپسول یکی از این خطرناک‌ترین مشاغل فعال در برخی نقاط شهر است، فعالیتی که بارها خسارت‌های مالی و جانی به بار آورده اما به دلیل صرفه‌جویی در هزینه رانندگان موردعلاقه آن‌ها است. ساماندهی و انتقال فعالیت‌های مربوط به خرید و شارژ گاز آل پی جی به مراکز استاندارد و ایمن نیز می‌تواند رضایتمندی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری را افزایش دهد.

تولید گچ و آهک، شن و ماسه در کنار برخی سنگ‌بری‌های فعال در حریم شهری نیز همیشه موجب آزار شهروندان بوده که انتظار می‌رود با توسعه شهرک‌های تخصصی و توجه بیشتر به فرهنگ‌سازی، ارائه مشوق‌ها در کنار قوانین بازدارنده شاهد انتقال بخش قابل‌توجهی از آن‌ها به خارج از محدوده شهر برای ایجاد زندگی آرام‌تر برای شهروندان باشیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم نیز در این خصوص با بیان اینکه ساماندهی مشاغل شهری اثرات مستقیم در زندگی شهری و روزمره مردم دارد ابراز کرد: شهرداری قم در این زمینه شهرک صنوف و شهرک خودرویی را ایجاد کرده که در پی اجرای این طرح‌ها، آهن‌فروشان در شهرک صنوف ساماندهی شدند.

علیرضا مظفری تصریح کرد: همچنین ساماندهی صنوف وابسته به خودرو نیز در شهرک خودرویی قم ساماندهی شدند تا با اجرای این طرح مشاغلی که لازم نبوده در شهر باشند به‌منظور ایجاد محیط آرام شهری به خارج از شهر منتقل شوند.

لزوم ساماندهی مشاغل سیار خودرویی

وی با تأکید بر اینکه بر این باوریم مشاغل سیار خودرویی با توجه به آلایندگی و تحت کنترل نبودن نیاز به سامان‌دهی دارند اذعان کرد: شهرداری در این زمینه نیز زیرساخت‌های لازم را برای تأمین معیشت مشاغل سیار خودرویی فراهم کرده است.

در پایان باید گفت که ساماندهی مشاغل مزاحم شهری یک اقدام مستمر و پویا است و با تغییر سبک و سیاق زندگی شهری، پیشرفت تکنولوژی و فرآیندهای زندگی شهروندان دچار تغییر و تحول می‌شود و هر آنچه که برای شهر و شهروندان مشکلات زیست‌محیطی مانند سد معبر، گره‌های کور ترافیکی، دود و آلودگی هوا، آلودگی خاک و آب، بوی نامطبوع، پخش ذرات، ایجاد سر و صدا و غیره ایجاد می‌کند که بر سیما و منظری شهری تأثیر سوء گذاشته و از نشاط و سلامت جسمی و روانی شهروندان می‌کاهد، باید ساماندهی شود.**

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید