کد خبر: 357502
۰
۰
نسخه چاپی

استاندار جدید خراسان جنوبی: ارتقای شاخص‌های اقتصادی در اولویت است

"جواد قناعت" روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که مردم آن بسیار عزیز، محترم، ولایتمدار و همیشه همراه با نظام هستند.

وی گفت: مردم این استان در تمامی انتخابات گذشته مشارکت حداکثری داشته‌اند و هرجا که نیاز بوده، مردم خراسان جنوبی جزو اولین‌ها بودند که در میدان حمایت از نظام حاضر شده‌اند.

استاندار منتخب خراسان جنوبی اضافه کرد: متاسفانه وقتی شاخص‌های اقتصادی و رونق اقتصادی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که این استان رتبه خوبی ندارد، به عنوان مثال سهم بخش کشاورزی ما از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی کشور، ۱.۳ درصد است یعنی رتبه بیست و هفتم کشور که اصلا رتبه خوبی نیست.

وی گفت: سهم بخش صنعت استان ما از صنعت کشور ۲ دهم درصد است و رتبه سی و یکم کشور را داریم یا در بخش خدمات رتبه بیست و نهم کشور را داریم که اینها همه نشان می‌دهد علیرغم اینکه کارهای خوبی در گذشته صورت گرفته، خراسان جنوبی در آیتم‌های رشد اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

پیگیری مشکلات اقتصادی اولین هدف مدیریت استان

قناعت با بیان اینکه اولین هدف ما پیگیری موضوع معیشت و مشکلات اقتصادی مردم استان است افزود: برای اینکه این شرایط رقم بخورد، باید بستر برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران ایجاد شود، همچنین طرح‌های راکد و نیمه‌فعال با بررسی موانع و رفع آنها فعال شوند.

وی گفت: یکی از معضلات جدی، کلیدی، اساسی و مهم در خراسان جنوبی، کم‌آبی است که باید آن را به‌صورت ویژه، جهادی، اختصاصی و خارج از نوبت با استفاده از ظرفیت‌های استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی پیگیری کنیم تا بتوانیم این معضل مرتفع کنیم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در راستای حل مشکل کم‌آبی، پیگیری طرح انتقال آب از خلیج فارس یکی از کارهای جدی بنده خواهد بود و در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به موضوع معادن خراسان جنوبی به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و استعدادهای مهم این استان گفت: برخی معادن خراسان جنوبی منحصر به‌فرد است و شاید در هیچ استان دیگر کشور وجود نداشته باشد.

تکمیل زنجیره فرآوری معادن

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی مختلف در خراسان جنوبی استخراج و خام‌فروشی می‌شود که باید زنجیره تولید و فرآوری آن در راستای توسعه اقتصادی تکمیل شود.

قناعت از خراسان جنوبی به عنوان بزرگترین ذخیره‌گاه منیزیت کشور نام برد و گفت: معدن مس قلعه‌زری با عیار بسیار بالا در دنیا معروف است و ما باید از ظرفیت‌های معادن استان در راستای توسعه پایدار استفاده کنیم.

وی با اشاره به کویری بودن خراسان جنوبی و اینکه ۱۰ درصد بیابان‌های ایران به این استان اختصاص دارد تاکید کرد: باید از این ظرفیت برای رشد صنعت گردشگری با جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده کنیم.

استاندار جدید خراسان جنوبی گفت: تجربه‌ای در بنیاد مستضعفان داریم که در منطقه قلعه‌گنج کرمان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را ایجاد کردیم و باعث اشتغال پایدار شده و از ظرفیت زنان هم برای کسب و کار خانگی استفاده شده که این نوع برنامه‌ها را در خراسان جنوبی هم دنبال خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی ارزشمندی که در خراسان جنوبی داریم را باید آماده کنیم تا ثبت جهانی شود و وقتی این اتفاق رخ دهد، باعث معرفی اثر و جذب گردشگر داخلی و خارجی خواهد شد.

استفاده از ظرفیت مرز برای شکوفایی اقتصادی

قناعت با اشاره به ظرفیت مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان و وجود چهار بازارچه مرزی در این استان گفت: باید مشکلات این بازارچه‌ها پیگیری شود تا در راستای شکوفایی اقتصادی استان فعال شوند، باید ارتباط با استان فراه افغانستان پررنگ‌تر از گذشته شود و در مجموع از ظرفیت مرز در راستای توسعه بیشتر خراسان جنوبی استفاده کنیم.

وی افزود: خراسان جنوبی از دانشگاه‌ها و مراکزی علمی استخوان‌دار و قدیمی برخوردار است و گروها و رشته‌های دانشگاهی مهم و مطرح در سطح کشور دارد.

استاندار منتخب خراسان جنوبی گفت: می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی استان بهره ببریم و یکی از مشکلاتی که همه استان‌ها و خراسان جنوبی نیز با آن مواجه بوده، کاهش بهره‌وری است.

وی گفت: خراسان جنوبی در تولید زعفران رتبه دوم کشور را دارد و از ظرفیت مجامع علمی و دانشگاه می‌توان استفاده کنیم تا شاهد افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری محصولات کشاورزی استان باشیم.

قناعت بیان کرد: افتخار بنده این است که خدمتگزار مردم استانی خواهم بود که رییس جمهوری نماینده مردم آن در مجلس خبرگان رهبری است.

وی گفت: نه تنها رییس جمهوری اشرافیت بر خراسان جنوبی دارند بلکه اشرافیت بر ظرفیت‌ها و مشکلات کل کشور دارند و تمامی استان‌های کشور را یکپارچه و کامل می‌بینند.

دنبال کردن برنامه‌های دولت سیزدهم در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت سیزدهم در استان مدنظر فعالیت‌های ما خواهد بود و به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر است افزود: مبنای همه فعالیت‌های ما سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌های برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار محوری دولت سیزدهم به‌ویژه اهداف و معیارهایی است که رییس جمهوری مبنای راهبردی برنامه‌های خود ارائه داده‌اند.

نهمین استاندار خراسان جنوبی گفت: زیربنای همه این برنامه‌ها مبنای راهبردی گام دوم و توصیه هفت‌گانه این بیانیه است که مبنا، شالوده و اساس کار ما قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اخلاق‌مداری، توجه به موضوعات پژوهشی، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، عدالت، فسادستیزی و توجه به قشرهایی که نیازمند حمایت هستند، مرزبندی با دشمنان و توجه به عزت ملی در روابط خارجی از جمله ارزش‌ها و برنامه‌های بیانیه گام دوم انقلاب است.

"جواد قناعت" در جلسه روز گذشته (چهارشنبه سوم آذر ماه) هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت و سکاندار این استان مرزی شد.

وی متولد سال ۱۳۴۴ و اهل آمل در استان مازندران است که از سال‌ ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ استاندار گلستان بود.

استاندار جدید خراسان جنوبی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مازندران را برعهده داشت و از سال ۱۳۹۸ تاکنون معاون امور توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان بوده است.

وی دارای مدرک دکترای شیمی آلی، کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و کارشناسی شیمی محض است.

پس از تقسیم استان خراسان در سال ۱۳۸۳ و تشکیل استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی، تاکنون به ترتیب ابراهیم رضایی بابادی، سید صولت مرتضوی، قهرمان رشید، وجه‌الله خدمتگزار، سید علی‌اکبر پرویزی، محمدمهدی مروج‌الشریعه، محمدصادق معتمدیان و حمید ملانوری، سکان استانداری در خراسان جنوبی را برعهده داشته‌اند.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید