کد خبر: 357748
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آمریکا نخستین بیماران اومیکرون چه علائمی داشتند؟

به گزارش یکشنبه ایرنا، دکتر آنجلیک کوئتزی (Angelique Coetzee) که برای نخستین بار مسئولان آفریقای جنوبی را از بروز سویه جدید ویروس کرونا مطلع ساخت، دیروز (۶ آذر) به روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گفت که اوائل ماه جاری میلادی هنگام معاینه بیمارانش برای نخستین بار با علائمی روبرو شد که در آن زمان با عقل جور در نمی‌آمد.

از جمله این بیماران، جوانانی بودند که از خستگی مفرط رنج برده و کودک ۶ ساله‌ای نیز به ضربان بالای قلب دچار شده بود. هیچکدام از این بیماران حس بویایی یا چشایی خود را از دست نداده بودند.

این پزشک عمومی ۳۳ ساله و رئیس انجمن پزشکان آفریقای جنوبی، افزود: این علائم بسیار متفاوت و خفیف‌تر از بیماران کرونایی گذشته بودند.

کوئتزی ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) و زمانی که آزمایش کرونای تمامی چهار عضو یک خانواده که از خستگی مفرط رنج می‌بردند، مثبت شد، وضعیت را به کمیته مشورتی واکسیناسیون آفریقای جنوبی اطلاع داد.

به گفته وی درمجموع بیست‌وچند نفر از بیمارانش که تست کرونایشان مثبت شده بود، علائم سویه جدید را نشان می‌دادند. بیشتر این افراد مردانی سالم بودند که احساس خستگی شدید کرده و حدود نیمی از آنها نیز واکسن نزده بودند.

این پزشک افزود: یک مورد بسیار جالب داشتیم. یک کودک حدوداً ۶ ساله تب داشت و ضربانش خیلی بالا بود و تردید داشتم که بستری‌اش کنم. دو روز بعد که پیگیر حالش شدم، خیلی بهتر بود.

کوئتزی دیروز نیز به انجمن پزشکان گفت که تمامی بیمارانش سالم‌اند و با این حال نگران است که سویه جدید افراد واکسینه نشده و سالمندانی را که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماریهای قلبی دارند، بسیار شدیدتر درگیر کند.

سازمان جهانی بهداشت جمعه‌شب (۵ آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد و آن را نگران‌کننده خواند. این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام نظر در مورد میزان سرایت این سویه و مقاومت آن در برابر واکسیناسیون را به هفته‌های بعد موکول کرد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا نیز در برآوردی از تهدید سویه جدید ویروس کرونا هشدار داد که اومیکرون خطر «زیاد تا بسیار زیادی» علیه این قاره به شمار می‌رود.

با این وجود، در این گزارش آمده که هنوز «شک و تردیدهای فراوانی در مورد میزان سرایت، کارایی واکسن، خطر ابتلا مجدد و دیگر خصوصیات این سویه جدید وجود دارد.»

در پی انتشار این خبر، کشورهای رو به افزایشی تدابیری علیه رفت‌وآمد به کشورهای جنوب آفریقا اتخاذ کرده و موارد متعددی از مبتلایان به سویه جدید در کشورهای غیر آفریقایی نیز دیده شده است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس