کد خبر: 357828
۰
۰
نسخه چاپی

تربیت مداحان نوجوان در مرکز قرآن و حدیث حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش قم پرس، مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (س) دوره‌های مداحی را با عنوان «ذاکران اهل‌بیت (ع)» ویژه پسران در گروه سنی کودک و نوجوان به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

از ابتدای برگزاری دوره‌های ذاکران اهل بیت علیه‌السلام تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر کودک و نوجوان پسر در این دوره‌ها آموزش دیده اند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر با گذراندن تمامی دوره‌ها و کسب نمره قبولی در آزمون‌های مرکز قرآن و حدیث، موفق به کسب گواهی آموزش شده‌اند و در حال حاضر در مراسم‌های مختلف فرهنگی و مذهبی استان قم مشغول مداحی هستند.

این دوره معارفی ویژه پسران گروه سنی ۱۰ تا ۱۷ سال است که شرکت کنندگان در این دوره صرفاً با فنون و آداب مداحی آشنا نمی‌شوند؛ بلکه استادان در عرصه شعر آئینی، بهداشت حنجره، آداب تغذیه متناسب با سبک زندگی مداح، بحث صدا سازی و زیبا سازی صدا، ردیف خوانی در مداحی، آشنایی با مقاتل، تبیین سیره اهل بیت و شخصیت شناسی و منش اخلاقی اهل بیت علیه‌السلام برای مداحان، احکام متناسب با مداحی و اصول و فنون مداحی را نیز به فراگیران آموزش می‌دهند.

تربیت مداحان تراز انقلاب اسلامی متناسب با رهنمودهای امام خامنه‌ای و جلوگیری از انحراف در مراسم مدح و عزاداری اهل بیت علیه السلام از اهداف برگزاری این دوره برای گروه سنی کودک و نوجوان است.

تبیین رسالت مداحان بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

معرفت افزایی در عرصه توحید، نبوت، عدالت، امامت و معاد از دیگر برنامه‌های جانبی است که در کنار این دوره آموزشی برای فراگیران دنبال می‌شود.

همچنین در عرصه تربیتی با محوریت اخلاق جایگاه اجتماعی مداح اهل بیت علیه‌السلام از منظر تاریخ و روایات برای فراگیران تبیین می‌شود و در مبحث احکام مداحی مسائل شرعی از نظر فردی و اجتماعی برای شرکت کننده در دوره از سوی استادان تبیین می‌شود تا مداح احکام شرعی را نیز متناسب با گروه سنی شرکت کننده در مراسم بیاموزد.

تبیین رسالت مداحان بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تبیین نقش مداحان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تبیین مباحث مرتبط با آسیب‌شناسی در مداحی و عزاداری از جمله موضوعاتی است که با هدف بصیرت افزایی به فراگیران و شرکت کنندگان در این دوره آموزش داده می‌شود.

همچنین در عرصه مهارت‌های مرتبط با مداحی در مبحث شعر شناسی فراگیران با اشعار آئینی به لحاظ اجزا و اقسام شعر و آنواع آرایه های ادبی آشنا می‌شوند. مباحث مربوط به آسیب‌شناسی شعر آئینی و روش‌های شناخت شعر خوب از بد از دیگر نکاتی است که در این دوره به فراگیران آموزش داده می‌شود.

فراگیران در این دوره آموزشی ضمن آشنایی با شعر آئینی، فنون دکلمه خوانی را نیز فرا می‌گیرند.

آشنایی با فنون مدح و فضائل خوانی، صدا سازی و زیبا سازی صدا، مولودی خوانی، مناجات خوانی، نوحه خوانی (سینه زنی)، ردیف خوانی، روضه خوانی و مجلس داری از دیگر مهارت‌هایی است که در این دوره آموزشی به ذاکران اهل بیت علیه‌السلام آموزش داده می‌شود.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای شرکت در دوره‌های آموزشی و بهره‌مندی از کلاس‌های قرآنی و معارفی مرکز قرآن و حدیث از جمله کلاس مداحی می‌توانند به صورت مجازی با مراجعه به سایت مرکز قرآن و حدیث به نشانی qhkarimeh.ir در دوره‌های مرکز ثبت نام کنند، دوره‌های مجازی و آفلاین برای ثبت نام فراگیران دارای محدودیت زمانی نبوده و علاقه‌مندان در تمامی ایام طول سال متناسب با ظرفیت می‌توانند در این دوره‌های قرآنی و معارفی ثبت نام کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید