بیم و امیدهای بازگشایی مدارس در سایه کرونا

به گزارش ایرنا اهمیت و ضرورت بازگشایی و اموزش حضوری دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست و آرزوی تمام والدین و دانش آموزان به وقوع پیوستن از این مهم است که بازهم همچون روزهای پیش از کرونا دانش آموزان در معلمان در میان کلاس های درس درس زندگی را فرا گیرند و اینده ساز این مرز و بوم پر افتخار باشند اما در پس این حقایق حقیقتی ملموس در طی ۲ سال گذشته به نام ویروس کرونا وجود دارد که همچنان بسیاری از والدین و خانواده ها را در میان دوراهی مدارس و خانه نگه داشته است.

مدارس براساس الگوهای ترسیم شده و با تصمیم شورای مدارس دانش اموزان را به حضور در کلاس های درس فراخوانده اند و دانش آموزان نیز بی تاب از تازه شدن دیدارها با معلمان و همشاگردی های خود روز شماری می کنند اما ترس از رویایی رویی با ویروس کرونا علاوه بر والدین دانش آموزان را نیز ناچار به پاپس کشیدن از این خواستنی غیرقابل انکار کرده است.

اگرچه آموزش های حضوری در اول مهر ماه در برخی مناطق و مدارس کم جمعیت و یا کم برخوردار آغاز شده است اما اکنون آموزش های حضوری در مدارس با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر در دستور کار قرار گرفته است و تلاش می شود با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان به فضای مدارس و آموزش های حضوری بازگردانده شوند.

تلاش برای ایجاد فاصله گذاری های اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در این روزها مهمترین مطالبه و دلواپسی والدین است چراکه کلاس های با جمعیت بالا ظرفیت اجرای پروتکل های بهداشتی را ندارند و در غیر اینصورت پناه بردن به فضای آموزش مجازی و پیچ و خم های این نوع از آموزش تنها چاره والدین و دانش آموزان خواهد بود.

همچنین نشر اخباری مبنی بر تغییر رفتار ویروس کرونا و رفتارهای ناشناخته و دائم در حال تغییر ویروس کرونا نگرانی های در بین والدین ایجاد کرده است.

مادر یک دانش اموز ابتدایی که فرزندش در یکی از مدارس ابتدایی بالای ۳۰۰ نفر مشغول به تحصیل است می گوید: از اواخر هفته گذشته که به دانش آموزان این مدرسه اعلام شده که یک روز در هفته در کلاس درس حاضر شوند هنوز نتوانسته ایم تصمیم قاطعی در این مورد بگیریم و با وجود اینکه خوب میدانیم که آموزش حضوری چقدر مهم و ضروری است امام توان راهی نمودن تنها فرزندم را در این شرایط کرونایی به مدرسه ندارم.

"مهسا امیری" افزود: کلاس های ۱۲ متری با بیش از ۲۰ دانش آموز هرگز امکان برگزاری کلاس درس با رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارد و این در حالی است که در ۲ سال گذشته با احتیاط فراوان سعی در مصون ماندن فرزندم از ویروس کرونا داشته ام.

وی با بیان اینکه دانش آموزان مقطع ابتدای به سختی می توانند در فضای مدرسه در شرایط کرونایی از خود مراقبت کنند اظهار داشت: بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری مدارس نیازمند سازو کارهای جدی تری است که در مدارس بالای ۳۰۰ نفر نیاز به امکانات و برنامه های دقیق تری است.

مدیر یک مدرسه ابتدایی در خرم آباد نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بازگشایی مدارس بصورت حضوری بر اساس ابلاغ آموزش و پرورش و تصمیم شورای مدرسه در دستور کار قرار گرفته است تلاش می شود با رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی و آگاه سازی دانش آموزان کلاس های درس بدون هرگونه مشکلی برگزار شود.

وی افزود: کمبود امکانات و اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری کلاس های درس در این وضعیت شرایط را مشکل کرده است و این در حالی است که برخی کلاس های درس با وجود سرد بودن هوا چندان مهیای حضور دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی نیستند.

کلاس های حضوری مدارس لرستان به صورت متراکم تشکیل نمی‌شود

استاندار لرستان در خصوص نگرانی والدین از بازگشایی مدارس گفت: با توجه به دستورالعمل بازگشایی مدارس،کلاس های درس حضوری در استان به صورت متراکم برگزار نمی‌شود.

"فرهاد زیویار" اظهار داشت: در وضعیت فعلی لازم نیست دانش آموزان به طور متراکم در کلاس های درس حاضر شوند بلکه با بهتر شدن شرایط، ابتکار عمل و همکاری سایر دستگاه ها دانش آموزان از حضور مداوم و مستمر در خانه خارج شده و می توانند از سواد حرکتی بهره مند شوند.

وی افزود: گزارش وضعیت تحصیلی دانش آموزان و پیشنهاداتی در راستای پیشرفت تحصیلی با توجه به شرایط کرونایی و آموزش مجازی دریافت و تصمیماتی در خصوص بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی اتخاذ شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی جامعه و عدم استفاده از فضاهای عمومی و آموزشی لازم است ابتکاراتی ارائه شود تا از وضعیت فعلی خارج شده و بتوان با استفاده مطلوب از امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی در جهت رشد دانش آموزان اقدام کرد.

زیویار گفت: با گذشت حدود ۲ سال از اپیدمی کرونا به دنبال گسترش آموزش حضوری هستیم که لازم است این مهم با همراهی دستگاه ها، تمامی عوامل موثر در نظام تعلیم و تربیت و محور قرار دادن مدارس پیگیری شود تا موضوع تعلیم و تربیت همراه با حفظ سلامت دانش آموزان دنبال شود.

بازگشایی مدارس لرستان براساس الگوی فعالیت های آموزشی تربیتی وزارت در دستور کار قرار گرفته است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: با آغاز سال تصحیلی جدید بازگشایی مدارس براساس الگوهای فعالیت های آموزشی و تربیتی در شرایط کرونایی در سه وضعیت در دستور کار قرار گرفت.

نصرالله بازگیران افزود: در مدارس زیر ۱۵ نفر و عشایری و روستایی در راستای توسعه عدالت آموزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس از ابتدای مهرماه بازگشایی شدند.

وی اظهار داشت: همچنین مدارس زیر ۳۰ نفر از نیمه دوم مهرماه بازگشایی شدند و مدارس زیر ۳۰۰ نفر با دستور وزارت آموزش و پرورش براساس تکمیل فرم های خود ارزیابی و صدور مجوز بازگشایی مدارس از ابتدای آذر ماه آموزش های حضوری را از سرگرفتند.

بازگیران با بیان اینکه آموزش های دانش آموزان به صورت تلفیقی و با تصمیم شورای مدارس ۲ یا سه روز حضوری در هفته انجام خواهد شد ادامه داد: در مدارس ابتدای نیز آموزش های حضوری با رعایت پرولکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با تصمیم شورای مدارس اجرایی می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: آموزش حضوری دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم استان با رعایت پروتکل‌های اجتماعی، تراکم پایین جمعیت و در سه ساعت ۶۰ دقیقه‌ای در حال برگزاری است که تعطیلی این کلاس‌ها در صورت لزوم با نظر شورای مدارس خواهد بود.

وی بیان کرد: آموزش دانش آموزان لرستانی بر اساس الگوی فعالیت های آموزشی و تربیتی شرایط کووید ۱۹، مطابق با ابلاغ وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا تدوین شده است.

بازگیران عنوان کرد: چگونگی حضور دانش آموزان و آموزش ترکیبی حضوری و مجازی آنها با تفویض اختیار به شورای مدارس بر اساس مقرارت و با هماهنگی فرمانداری های و شبکه بهداشت و درمان است.

وی گفت: آموزش حضوری مقطع ابتدایی و متوسطه اول نیز از ابتدای آذرماه براساس شیوه نامه های ابلاغی آغاز شده است و در صورت برخورد با موج بعدی کرونا و وضعیت قرمز، بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا غیرحضوری خواهند شد.

۹۱ درصد دانش آموزان لرستان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند

سرپرست آموزش و پرورش لرستان نیز در این خصوص گفت: ۹۱درصد از جامعه هدف دانش آموزی در این استان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند.

سید "عیسی سهرابی" بیان کرد: ۱۴۷ هزار و ۲۴۵ دانش آموز لرستانی ۱۲ تا ۱۸ ساله جامعه هدف برای تزریق واکسن هستند که تاکنون، ۱۳۴ هزارو ۱۶۶ نفر با تزریق دُز اول خود را علیه بیماری کرونا واکسینه کردند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان‌های دلفان، الیگودرز و ازنا بالای ۹۵ درصد دانش آموزان دُز اول را دریافت کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع بیش از ۶۹ درصد دانش آموزان لرستانی یعنی ۹۲ هزار و ۵۸۸ نفر دُز دوم را تزریق کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

سهرابی با اشاره به واکسیناسیون فرهنگیان نیز گفت: از جمعیت ۳۴ هزار نفری فرهنگیان استان تاکنون ۳۳ هزار و ۶۶ نفر یعنی ۹۶.۵ درصداز فرهنگیان دُز اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند و ۲۳ هزار و ۲۶۶ نفر یعنی ۷۰ درصد هم دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در همه مراکز واکسیناسیون واکسن به اندازه کافی موجود است و از فرهنگیان و دانش آموزانی که هنوز موفق به تزریق واکسن نشده‌اند درخواست می‌کنیم با مراجعه به این مراکز و تزریق واکسن سلامت خود و جامعه را تضمین کنند.

۳۶۰ هزار دانش آموز در پنج هزار و ۲۰۰ آموزشگاه لرستان تحصیل می کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید