کد خبر: 358278
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رصد رسانه‌ها ضوابط مجوزهای اکران و نمایش را شفاف می‌کنیم

روزنامه ایران چهارشنبه ۱۰ آذر گفت وگویی را با محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد و نوشت: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پسین دوشنبه میزبان خبرنگار «ایران» بود و به سؤالات این روزنامه درخصوص نقشه راه این وزارتخانه و برخی سؤالات اهالی فرهنگ و هنر پاسخ داد.

اسماعیلی در بخشی از این گفت‌وگو که مشروح آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد به بحث مجوزهای اکران و نمایش اشاره کرد و گفت: «ضوابط و چهارچوب‌های ما برای مجوز دادن به محصولات فرهنگی و هنری، از فیلم و تئاتر گرفته تا کتاب و... باید مشخص باشد و با تدوین چنین قوانینی دیگر امکان نگاه سلیقه‌ای و سخت گیرانه وجود نخواهد داشت.»

او افزود: «حتماً ما به‌عنوان مجموعه دولت باید ضوابط روشنی برای تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها و... داشته باشیم. مثلاً یک نفر فیلم موزیکالی ساخته که صحنه‌های مغایر با فرهنگ و شرع و عرف در آن وجود دارد و وقتی می‌گوییم چرا؟ می‌گویند در تلویزیون و تئاتر و... هم چنین چیزی هست و کسی عیبی نمی‌گیرد.

این نشان می‌دهد که ضوابط روشن و مشخص نیست. به‌همین دلیل هم ما نباید کار را صرفاً به‌وجدان و فهم سازندگان از قوانین بسپاریم که بعد هر دو طرف به مشکل بربخورند.»

اسماعیلی در تشریح این موضوع می‌گوید: «یکی از وظایف روشن ما در دولت این است که ضوابط خود را مشخص و روشن کنیم تا کسی آسیب نبیند. اگر ضابطه‌ها روشن باشد سخت گیری معنایی ندارد. مثلاً به شورای نمایش می‌گفتیم اشکالات بدیهی که خلاف اصول کار فرهنگی است نباید اتفاق بیفتد و چنین خطاهایی توجیه ندارد. در حال حاضر هم شورای نمایش با اعضای جدیدی تشکیل شده که در آن از یکی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه بهره می‌بریم و معتقدم اگر نمایشی را استاد دانشگاهی که در خارج درس خوانده و مقالات بسیاری درباره مسائل اجتماعی فرهنگی نوشته، نتواند ببنید، آن‌هم به‌دلیل دوری از ضوابط و استانداردهای فرهنگی، طبیعتاً یک جای این نمایش مشکل دارد.»

او درباره شرایط اکران فیلم‌ها و سخت گیری‌هایی که گاهی بابت حواشی فیلم توسط یکی از عوامل فیلم ایجاد می‌شود یا اساساً موضوعی که چندان ربطی به دوران ساخت فیلم و خود فیلم ندارد، می‌گوید: «همان‌طور که گفتم ضوابط باید روشن باشد و وقتی این ضوابط روشن و مشخص شد کسی نه می‌تواند سخت‌گیری کند و نه می‌تواند خارج از این چهارچوب انتظار داشته باشد. فیلمی قبل از اکران، بازیگرش به خارج از کشور رفته بود و من گفتم مشکلی ندارد که بخواهیم فیلمی را برای این موضوع اجازه اکران ندهیم. باید تلاش کنیم اشکالات را تا جای ممکن حل کنیم و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده چه گناهی کرده که به خاطر چنین موضوعاتی کارش را به خاطر یک نفر دیگر از بین ببریم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حوزه تئاتر هم اشاره‌ای کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر برنامه وزارتخانه برای حمایت از تئاتری‌ها بخصوص در شهرها و استان‌هایی بجز تهران نیز گفت: «بخشی از سفرهای استانی من برای حضور در جشنواره‌های تئاتری بود و در این سفرها تا جای ممکن سعی کردیم که مسائل زیرساختی و پروژه‌های نیمه‌کاره را به سرانجام برسانیم.

موضوع دیگری که به دقت در دستور کار قرار گرفته تقویت روابط میان دانشگاه و تئاتری‌هاست که در جلسه‌ای که با استادان دانشگاه هنر خواهم داشت این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. ما از متن تا اجرا، توجه جدی به تولید داریم. و همان‌طور که گفتم خود هنرمندان و استادان دانشگاه هم باید در این زمینه به ما کمک کنند و ارتباط‌ها برقرار شوند.»

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس