کد خبر: 358301
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نماینده مجلس: تعامل دولت و مجلس موجب ارتقای جایگاه زعفران شد

محسن زنگنه جمعه شب در مراسم قدردانی از کشاورزان و زعفرانکارن تربت‌حیدریه افزود: در سال ۹۱ حدود ۱۲۹ تن زعفران به قیمت ۴۲۰ میلیون دلار صادر کردیم اما پارسال ۳۲۵ تن زعفران به قیمت ۱۹۰ میلیون دلار صادر کردیم و این بدان معناست که به رغم ۲ برابر شدن میزان صادرات، ارزآوری آن به یک سوم کاهش یافت و از آن سال به بعد قیمت جهانی زعفران ثابت ماند.
وی ادامه داد: اما اکنون آخرین قیمت زعفران سرگل به کیلویی ۴۵ میلیون تومان رسیده‌ است، در حالی که امسال پشت درهای بسته قیمت پایه کیلویی ۹ میلیون تومان برای زعفران تعیین کرده بودند.
نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: حتی با کمک مصاحبه های ساختگی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند به زودی ۴۶ تن زعفران به بازار عرضه خواهد شد تا قیمت زعفران در بورس کاهش یابد، اما کل زعفرانی که تحویل شرکت تعاون روستایی دادند سه کیلوگرم بود.
وی افزود: بنا داریم در راستای حمایت از زعفرانکاران، با جلوگیری از خام فروشی زعفران و تقویت و توسعه صنایع تبدیلی و فراوری آن در این خطه سود بیشتر به کشاورزان برسانیم.
معاون استاندار و فرماندار تربت‌حیدریه نیز گفت: تنها راه نجات کشور آن است که اقتصاد ایران مردم محور و دانش محور باشد.
حسین شرافتی‌راد افزود: فعالان اقتصادی کشور و به خصوص کشاورزان ما اکنون در وضعیت و شرایط بسیار بغرنج به تولید می‌پردازند.
وی ادامه داد: نگاه دولت نیز آن است که با کاهش تصدیگری خود، زمینه هایی را فراهم سازد که حاصل دسترنج کشاورزان به جیب خودشان سرازیر شود و نتیجه این سیاست دولت را امسال در حوزه زعفران مشاهده کردیم.
رییس شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: با اینکه مردم این شهرستان در بسیاری رویدادهای تاریخی و اقتصادی پیشتاز و صاحب نظر بوده و هستند اما امروز از حق تعیین سرنوشت خود در حوزه زعفران محروم مانده‌اند.
ارشیر ریاحی افزود: این حق ماست که در تمامی مراحل تصمیم سازی حوزه زعفران کشور سهیم شویم.
وی ادامه داد: توسعه پایدار در گرو استفاه از امکانات و ظرفیتهای موجود است و مسوولان بالادستی باید زمینه توسعه صنایع تبدیلی زعفران را در این خطه فراهم آورند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس