کد خبر: 358307
۰
۰
نسخه چاپی

صدور یکهزار و ۹۷۳ فقره مجوز صنفی تا تولید ۲۵ میلیون جفت پایپوش درقم

پرداخت ۹۱۷ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی، تبدیل یک سوم مساحت استان قم به کانون گرد و غبار، آغاز عملیات احداث خانه موزه شهید فخری زاده ، تامین کالاهای اساسی در قم مورد توجه قرار گیرد،لزوم حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی قم از سرمایه‌گذاران ، آغاز ثبت‌نام قمی‌ها در طرح جهش تولید مسکن، لزوم برخورد قاطعانه قضایی با معضل رهاسازی پسماندهای صنعتی ، ۲۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی و تصویب کلیات طرح احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود.

صدور یکهزار و ۹۷۳ فقره مجوز صنفی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه، یک‌هزار و ۹۷۳ فقره مجوز فعالیت‌ صنفی در استان صادر شد.

محمود سیجانی هفته گذشته درگفت‌وگو با ایرنا،‌ بیان کرد: این مجوزهای صنفی در رسته‌های تولیدی و فنی و همچنین توزیعی و خدماتی با ایجاد اشتغال برای چهارهزار و ۹۳۲ تَن طی هشت‌ماه سپری شده از سال‌جاری در قم صادر شده‌است.

وی افزود: به طور کلی هم‌اکنون ۳۹هزار و ۷۹ واحد صنفی دارای مجوز در استان قم فعال است که از این تعداد ۲۳هزار و ۳۲۰ مورد آن توزیعی و خدماتی و ۱۵هزار و ۷۵۹ مورد دیگر تولیدی و فنی هست.

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش اصناف به‌صورت برآوردی به ازای هر واحد صنفی ۱۰۰میلیون تومان و به ازای هر پروانه کسب ۲.۵ نفر شغل لحاظ می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده جایگاه اصناف در اشتغال‌زایی است.

لزوم حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی قم از سرمایه‌گذاران

استاندار قم در بازدید از واحدهای صنعتی شهرک شکوهیه، ضمن بررسی مشکل‌های این واحدها، بر ضرورت اهتمام جدی مدیران برای حمایت از سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید تاکید کرد.

سیدمحمدتقی شاهچراغی همچنین در سی‌ویکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که پس از این بازدید برگزار شد، فلسفه حضور مسئولان را رفع مشکل‌های مردم دانست و اظهار داشت: مدیرانی که در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد و صنعت مسئولیت دارند باید تلاش و جدیت بیشتری برای رفع دغدغه‌های‌ ‌تولیدکنندگان داشته باشند.

وی حُسن خلق را توقعی به‌جا از کارکنان و مدیران دولت دانست و افزود: مدیران حتی اگر به لحاظ قانونی با مشکل‌هایی مواجه هستند باید با رفتار نیک زمینه رضایتمندی ارباب رجوع را فراهم کنند.

شاهچراغی با بیان اینکه صاحبان صنعت و سرمایه‌گذاران نیز به چالش‌ها و موانع موجود برای حل مشکل‌ها آگاهی دارند خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکل‌ها در سایه تعامل بخش خصوصی و دولت قابل رفع می باشد.

پرداخت ۹۱۷ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم با اشاره به عملکرد دستگاه‌های اجرایی این استان در پرداخت تسهیلات خسارت ناشی از کرونا گفت: تاکنون ۹۱۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال تسهیلات جبران خسارت کرونا به متقاضیان پرداخت شده‌است.

مصطفی کاویانی هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: مجموع تخصیص اعتباری که برای تسهیلات کرونا در استان در نظر گرفته شده سه هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۲ درصد بوده‌است.

وی حداکثر مدت تنفس این تسهیلات را ۶ ماه و بازپرداخت آن را نیز ۲۴ ماه ذکر و بیان داشت: این تسهیلات برای ۱۳ رَسته شغلی پیش‌بینی‌ شده و ۱۴ بانک عامل نیز برای پرداخت آن انتخاب شدند.

وی سرانه پرداخت این تسهیلات را برای هر فرد متقاضی بین ۶۰‌ تا ۱۲۰ میلیون ریال تا سقف ۹ میلیارد ریال دانست و تصریح کرد: تاکنون برای ۱۲۳ میلیارد و ۸۰۸ میلیون تومان ثبت‌نام، که از این مبلغ ۱۱۸ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان وارد بانک شده و در حال پرداخت می‌باشد.

تولید ۲۵ میلیون جفت پایپوش

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده،‌ در سال‌جاری، ۲۵ میلیون جفت پایپوش در واحدهای صنعتی استان تولید می‌شود.

محمود سیجانی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: در همین رابطه انواع پایپوش،‌ سرپایی و صندل تولید شده در واحدهای صنعتی استان، علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، به بازار سایر کشورهای منطقه نیز صادر خواهد شد.

وی افزود: تا ابتدای آبان‌ماه،‌ ۱۹ میلیون جفت از این محصول در قم تولید و به بازار مصرف عرضه شد که این رقم نشان‌می‌دهد بخش صنعت استان مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فرآیند تولید محصولات مورد نظر را تا رسیدن به نقطه هدف دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: خوشه کفش و دمپایی یکی از خوشه‌های صنعتی موفق قم است و این استان در طول‌سال‌های اخیر توانسته در زمینه تولید انواع پایپوش در سطح کشور و منطقه جایگاه بالایی بدست آورد.

تصویب کلیات طرح احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی

مدیرکل راه‌ و شهرسازی قم از تصویب کلیات طرح احداث بیش از ۶۳ هزار واحد مسکونی در یک دوره چهار ساله در این استان خبر داد.

حسن صبوری اظهار داشت: این برنامه در جلسه شورای تامین مسکن استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اجرای کلیات برنامه ابلاغی نیز تصویب شد.

وی گفت: احداث بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی ویژه گروه‌های کم درآمد و احداث حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در محله‌های هدف بازآفرینی شهری از جمله موارد قابل اجرا بر اساس برنامه ابلاغی به استان، در طرح جهش تولید مسکن است.

تبدیل یک سوم مساحت استان قم به کانون گرد و غبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار هکتار یعنی حدود یک سوم مساحت استان به کانون های گرد و غبار تبدیل شده و سالانه بیش از ۱۳ هزار تن گرد و غبار را به سمت شهر قم و شهرهای همجوار روانه می کنند.

سید رضا موسوی مشکینی در جلسه گروه کاری مقابله با گرد و غبار افزود: معضل گرد و غبار چند سالی است که شهر قم را بسیار جدی درگیر کرده و متأسفانه تعداد روزهای آلوده در حال افزایش است، از این رو باید برای رفع این معضل هرچه سریعتر تدبیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای آلوده در ۲۵۵ روزگذشته ۵۰ روز بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود دو برابر شده است، اظهار داشت: در سالجاری در حالی که تعداد روزهای پاک و قابل قبول ۲۱ روز کاهش یافته است، شاهد ۴ روز بسیار ناسالم و خطرناک نیز بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به گستردگی مخاطره گرد و غبار در مرکز کشور و درگیری پایتخت و ۲۵ درصد از جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: مساله گرد و غبار در قم و کانون های مستعد به ویژه محدوده اطراف دریاچه نمک، در صورت ادامه روند کنونی به یک بحران زیست محیطی مبدل می شود.

آغاز عملیات احداث خانه موزه شهید فخری زاده

عملیات احداث خانه موزه شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای و دفاعی، سه شنبه شب همزمان با سالروز شهادت این شهید بزرگوار در خانه پدری ایشان در شهر قم با حضور جمعی از مسوولان آغاز شد.

شهردار قم در این مراسم، خانه موزه شهید فخری زاده را سومین خانه موزه استان قم دانست و گفت: این خانه موزه پس از خانه موزه های حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان زین الدین(ره)، طی مدت یکسال در محله قدیمی ایشان در خیابان شهید کیوانفر قم ایجاد می شود.

منزل پدری شهید محسن فخری زاده در ۳ طبقه با مشارکت شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران قم به خانه موزه تبدیل خواهد شد.

این شهید بزرگوار در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند در یک عملیات تروریستی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

تامین کالاهای اساسی در قم مورد توجه قرار گیرد

استاندار قم بر توجه هر چه بیشتر به تامین کالاهای اساسی سبد خانوار از قبیل مرغ، تخم مرغ، گوشت، روغن و دیگر کالاها در این استان تاکید کرد.

سید محمد تقی شاهچراغی هفته گذشته در کارگروه تنظیم بازار با اشاره به ضرورت اهتمام دستگاه‌های متولی در نظارت بر بازار از کلیه دستگاه‌های نظارتی خواست با حداکثر نیرو ضمن نظارت بر تامین و توزیع کالاهای مورد نظر، وضعیت بازار و قیمت کالاها را به‌ صورت مستمر پایش، و با افزایش بازرسی‌ها از تخلف‌ها نیز پیشگیری کنند.

وی همچنین از دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای نیز درخواست کرد، با نظارت بر وضعیت قیمت کرایه‌های حمل بار، افزایش احتمالی قیمت‌ها در این حوزه را رصد نمایند.

آغاز ثبت‌نام قمی‌ها در طرح جهش تولید مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: ثبت شهروندان قمی در طرح جهش تولید مسکن آغاز شد.

حسن صبوری در این زمینه افزود: با توجه به تامین زمین و الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری به شهر قم سامانه ثبت‌نام برای هم استانی‌های قمی باز شده است.

وی اضافه کرد: متقاضیان مسکن در استان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثمن به نشانی https://saman.mrud.ir/ سامانه جهش تولید مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی بیان کرد: در مرحله اول، متقاضیان می‌توانند در شهرهای قم، کهک، سلفچگان و دستجرد نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

لزوم برخورد قاطعانه قضایی با معضل رهاسازی پسماندهای صنعتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم رهاسازی پسماندهای صنعتی در حاشیه جاده‌ها و مراتع این استان را مشکل بسیار جدی ناشی از عدم تعهد و منفعت طلبی متخلفان دانست و گفت: متأسفانه این معضل کمی گسترش یافته و نیازمند برخورد قاطعانه قضایی با متخلفان است.

سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده پسماند بوده و در صورت رهاسازی در حاشیه جاده‌ها و مراتع، برای جمع‌آوری آن خلاء قانونی داریم.

وی گفت: بر اساس قانون، مدیریت اجرایی و نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌ها درحوزه پسماندهای عادی، ویژه و صنعتی، پزشکی و کشاورزی، متولی مشخصی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه است.

وی با اشاره به مسؤولیت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و کشور در رابطه با موضوع پسماند، اظهار داشت: در صورت رهاسازی پسماندهای صنعتی در داخل و پیرامون شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مدیریت و پاکسازی آن برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی است.

۲۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۶۰۲ معلول جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی،‌ بیماران اعصاب و روان مزمن تحت پوشش این اداره‌کل قرار دارند.

محمدعلی مقدم خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۲ هزار و ۶۹۶ نفر بینایی، هشت هزار و ۳۳۰ جسمی و حرکتی، چهار هزار و ۱۴۴ نفر ذهنی، ‌۲ هزار و ۷۷۴ نفر اعصاب و روان، چهار هزار و ۱۹۴ نفر شنوایی و ۴۶۰ نفر نیز از نظر گفتار و صوت معلول هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۱۴ هزار و ۳۸۴ نفر آقا و هشت هزار و ۲۱۸ نفر نیز خانم هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۲ مرکزی خدمات‌دهی به معلولان، بیان کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ معلول در ۱۹ مرکز روزانه و ۱۰ مرکز شبانه خدمات دریافت می‌کنند و ۱۰ مرکز نیز به‌صورت ویزیت در منزل و مراقبت در منزل به معلولان خدمات ارائه می‌دهند.

مقدم خواه ادامه داد: در مراکز شبانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یارانه به هر فرد معلول و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نیز شهریه خانواده‌ها، در مراکز روزانه نیز یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان یارانه و یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز شهریه خانواده‌ها به معلولان اختصاص می‌یابد.

تصویب الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری به قم

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری کشور موضوع الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان به شهر قم مطرح و پس از بحث و بررسی تصویب شد.

حسن صبوری بیان داشت: سال گذشته و در راستای تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان به شهر قم مطرح و در استان تایید شده‌بود.

توسعه ۱۵ درصد زیرساخت ارتباطی

مدیرکل ارتباطات‌وفناوری اطلاعات قم با اشاره به توسعه ۱۵ درصدی زیرساخت­‌های ارتباطی استان در سالجاری گفت: ضریب نفوذ پهن باند سیار قم از ۹۷ به ۱۱۲ درصد افزایش یافت.

جواد غلام پور هفته گذشته در گفت وگویی وضعیت ضریب نفوذ اینترنت همراه در سطح استان را تبیین و اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان نیمه نخست سال جاری، استان با مجموع یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۶۴ مشترک، در تعداد مشترکان شرکت ارتباطات سیار ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در خصوص ضریب نفوذ پهن باند سیار استان نیز رتبه پنج کشوری را دارد و از ۹۷.۲ درصد به ۱۱۲.۶۴ درصد ارتقا پیدا کرده، که حاکی از رشد ۱۵ درصدی آن می‌باشد.

غلام پور ادامه داد: ۸۷ درصد از مشترکان پهن باند سیار مشترکان شبکه نسل چهارم و بقیه نیز مشترکان فناوری نسل سوم به شمار می‌آیند.

افزایش سطح زیر کشت محصولات کم‌ آب‌بر در قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در این استان، گفت: کشت محصولات کم آب‌بر و متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق گرم و خشک درقم روند افزایشی مناسبی دارد.

عباس پورمیدانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: فعالیت‌های تحقیقاتی برای شناخت گیاهان قابل کشت در شرایط آب و هوایی قم، طی‌سال‌های گذشته رونق چشمگیری یافته و اکنون بسیاری از این گیاهان که در جریان آزمایش‌های انجام شده، برای پرورش درقم مناسب بود، در سطح مزارع و باغات استان کشت می‌شود و شاهد استقبال خوب کشاورزان از این تحول مثبت هستیم.

وی افزود: گسترش کشت گیاهان کم‌آب‌بر که با کمبود منابع آبی مواجه است، یک ضرورت به شمار می‌آید و در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری کشاورزان به دنبال جایگزینی این گیاهان با گیاهان آب‌بر در مزارع و باغات است که در همین ارتباط می‌توان به گسترش کشت گیاهان دارویی در زمین‌های کشاورزی قم اشاره کرد که برای پرورش به آب‌کمی نیاز داشته و با شرایط محیطی استان سازگار است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید