کد خبر: 358344
۰
۰
نسخه چاپی

افزایش اماکن تفریحی قم با بازگشایی باغ پرندگان مجموعه‌ای جذاب برای شهروندان و مسافران

درب باغ پرندگان قم بعد از گذشت بیش از یکسال از روزهای گذشته به روی همگان بازگشایی‌شده است که این باغ جذاب و دلگشا می‌تواند در کنار افزایش اماکن تفریحی قم، سبب ایجاد فضایی جذاب برای شهروندان و مسافران شود.

افزایش اماکن تفریحی قم با بازگشایی باغ پرندگان مجموعه‌ای جذاب برای شهروندان و مسافران

به گزارش قم پرس: علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها؛ باغ پرندگان قم بازگشایی شد، این مجموعه تفریحی در قم به دلیل شرایط کرونایی در نیمه نخست سال امکان بازگشایی نداشت و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت آبی قم، شهروندان بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این ظرفیت استفاده کنند.

بازگشایی باغ پرندگان با توجه به اتفاقات گذشته مانند کرونا و شیوع آنفلوانزای، در شرایطی روی می‌دهد که تمامی جوانب ایمنی با تعامل و همراهی مناسب ادارات کل محیط‌زیست و دامپزشکی مدنظر قرار گرفته تا مبادا شاهد اتلاف سرمایه‌ای در این بخش باشیم.

یکی از رویکردهای مهم شهرداری قم همزمان با بازگشایی، جلوگیری از تکرار شیوع آنفلوانزاست که آبان ماه سال جاری واکسیناسیون و آزمایش پی سی آر این پرندگان به گفته مسئولان انجام‌شده و قرار است در تداوم تعامل میان مدیریت شهری و دامپزشکی، نظارت ویژه در حفظ سلامت پرندگان شکل بگیرد.

در این باغ بخش‌های مختلفی ازجمله برکه طراحی‌شده که بخش عمده‌ای از جذابیت باغ پرندگان به این بخش اختصاص دارد و اقدامات ویژه‌ای نیز در جهت طراحی و آماده‌سازی مطابق با شرایط اقلیمی موردنیاز پرندگان صورت گرفته است.

پیش‌بینی‌های لازم برای بهره‌وری بیشتر آب

همچنین در جهت راه‌اندازی تصفیه‌خانه و استفاده مجدد از آب و افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف نیز تمهیداتی اندیشیده شده که می‌تواند در حفظ محیط‌زیست پرندگان نیز تأثیر فراوانی داشته باشد.

چندی قبل شهردار قم در نشستی با حضور اصحاب رسانه از وجود برخی مانع‌تراشی‌ها در مسیر اجرای این پروژه خبر داد که به نظر می‌رسد تا حد زیادی این موانع برطرف شده است؛ هرچند باید در جهت راه‌اندازی این پروژه دقت نظر لازم را داشت تا دوباره مشکلات گذشته تکرار نشود تا انبوهی از سرمایه از میان نرود، اما این به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های تفریحی برای قم نیست و نباید اجازه داد برخی سلایق مانع از ایجاد چنین ظرفیتی برای شهروندان شود.

امروزه نشاط اجتماعی و ایجاد فضاهای تفریحی یکی از نیازهای مهم شهروندان است و می‌توان با در نظر گرفتن شاخص‌های مهم در طراحی یک فضای زیبا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه قدم‌های خوبی برداشت.

وجود سخت‌گیری‌هایی در روند اجرای باغ پرندگان در قم که در هیچ جای کشور سابقه‌ای نداشته گلایه‌مندی‌هایی را به وجود آورد، اما به نظر می‌رسد این مشکلات و موانع در حال رفع شدن است و فرصتی مهم در اختیار سرمایه‌گذار در جهت ایجاد و توسعه باغ پرندگان قرار گرفته است و با رفع دغدغه‌های محیطی و بهداشتی این پروژه به ظرفیت‌های تفریحی قم افزوده می‌شود.

ظرفیت باغ پرندگان بیش از ۳ هزار پرنده است، با توجه به اتفاقات تلخ گذشته حدود ۶۹۲ پرنده در باغ پرندگان قم به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با روش‌های کاملاً بهداشتی معدوم شد و این امر تلاش بیشتری از مدیریت شهری در رفع دغدغه‌ها را مورد تأکید قرار داد.

انجام اقدامات پیشگیرانه در باغ پرندگان

همزمان با بازگشایی این پروژه اقدامات لازم برای ضدعفونی و قرنطینه کردن باغ پرندگان قم به‌طور کامل انجام‌شده است و به گفته مسئولان امر جای نگرانی وجود ندارد و اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گرفته تا بتوان طرحی درشان قم و متناسب با ویژگی‌های زائرپذیری و گردشگری فراهم آورد.

گفتنی است در جهت احداث باغ پرندگان در مراحل اولیه بیش از ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده است و در این مجموعه زیبا ۱۱ قفسه شامل ۹ قفسه ۲۰ مترمربع، یک قفسه ۸۰ مترمربع و یک قفسه ۱۰۰ مترمربع و همچنین یک سوله بزرگ به مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع به ارتفاع هشت متر به‌صورت دومنظوره احداث‌شده که در این سوله بخش‌های مهمی چون گلخانه گرمسیری گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها و پرندگان حاره‌ای می‌شود و داخل سوله پرندگان آزادانه حرکت می‌کنند.

همچنین از طرفی در جهت حضور مردم در این باغ پرندگان زیبا، فضاهایی ویژه مانند کافی‌شاپ، رستوران، ساختمان اداری، نمازخانه، سرویس بهداشتی و غرفه تنقلات جانمایی شده است، همچنین بیش از ۶۵ درصد از مساحت این مجموعه زیبا شامل فضای سبز است که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و افزایش سرانه فضای سبز در قم نیز دارد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از پرندگان به دلیل شیوع آنفلوانزا از میان رفت، اما امید است با حمایت مسئولان، بتوان دلگرمی بیشتری را برای حضور سرمایه‌گذاران به سمت قم و آبادانی و توسعه این شهر رقم زد و در این مسیر موانع و مشکلات به‌درستی و در اسرع وقت رفع شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید