گروه‌ تخصصی بیماریابی در بخش دستگردان طبس مستقر می‌شود

جواد قناعت عصر یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در محل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، با اشاره به نقش تاثیرگذار طرح شهید سلیمانی در بیماریابی و مدیریت کرونا گفت: این طرح باید جدی‌تر و محکم‌تر از گذشته اجرا شود.

وی از فرمانداران خواست گزارشاتی که در راستای مدیریت کرونا در این ستاد ارائه می‌شود را در شهرستان‌ها با دقت و ظرافت، راستی‌آزمایی کنند و افزود: نباید فقط به برگزاری جلسه‌ و ارائه آمار و گزارشات بسنده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرستان طبس براساس آخرین گزارش در روزهای اخیر وضعیت نارنجی داشت اما به دلیل مسافرپذیری و تنها با اضافه شدن دو بیمار به آمار مبتلایان، به قرمز تغییر رنگ داد.

وی ادامه داد: به لحاظ آمار جمعیتی در مقایسه با دیگر استان‌ها، شرایط خوبی داریم اما همین یک شهر قرمز هم زیبنده استان ما نیست.

قناعت گفت: در کل کشور سیر بیماری نزولی و آمار فوتی‌ها در کشور دو رقمی شده است و در خراسان جنوبی هم همین روند وجود دارد که کاهش آمار مبتلایان و فوتی نشان‌دهنده کنترل بیماری و مدیریت آن است اما نباید شرایط عادی تلقی شود.

وی تصریح کرد: کرونا از بین نرفته است و با کسی هم شوخی ندارد لذا تنها راه برون‌رفت از این وضعیت و مهار کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون همگانی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: فرمانداران به عنوان فرد اول پای کار باشند و دستگاه‌های اجرایی را هم پای کار بیاورند، استاندار و دانشگاه علوم پزشکی هم پشتیبان شما هستند و شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که شهرستان نارنجی به وضعیت قرمز تبدیل نشود و بلکه تغییرات اساسی در رنگ‌ها را داشته باشیم.

وی گفت: اینکه در خراسان جنوبی شهرستانی قرمز داشته‌ باشیم قابل قبول نیست، کار زیاد و فرصت کم داریم و باید وقت خودمان را برای کارهای اولویت‌دار استان بگذاریم.

قناعت با بیان اینکه بخشی از جامعه درخصوص واکسینه شدن کم‌توجهی دارند اضافه کرد: باید از ظرفیت کمیته اطلاع‌رسانی، صدا و سیما و رسانه‌های استان استفاده شود تا این افراد هم پای کار بیایند و نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

وی گفت: به عنوان مثال میزان واکسیناسیون در شهرستان درمیان نسبت به سایر شهرستان‌های استان کمتر است و فرماندار باید از گروه‌های مرجع استفاده کند و با بزرگان اهل سنت جلسه بگذارند تا مردم برای تزریق واکسن بیشتر از گذشته اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی عادی‌انگاری را از مشکلات جامعه برشمرد و گفت: تصور همزیستی با کرونا و کنار آمدن با این بیماری به شرطی خوب است که پروتکل های بهداشتی به‌درستی رعایت شود و اصل استفاده از ماسک و دقت در فاصله اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییراتی که در شرایط فعلی به نسبت اوایل شیوع کرونا داریم، ادبیات و گفتمان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها، مطبوعات و کمیته اطلاع‌رسانی تغییر کند و تولید محتواها نیز به روز، متناسب با شرایط و متنوع باشد.

قناعت گفت: آمارها نشان می‌دهد با تزریق دز دوم واکسن، درصد مرگ و میرها به‌شدت کاهش یافته لذا همه باید با جدیت به این موضوع ورود کنیم و با اقناع‌سازی، همه افراد را به واکسیناسیون ترغیب و تشویق کنیم.

وی افزود: فرمانداران در این زمینه مسئولیت دارند و مسوولیت‌پذیری را به دستگاه‌های اجرایی نیز گوشزد کنند لذا فردا جلسه ستاد کرونا در شهرستان‌ها برگزار شود تا در یک هفته آینده شاهد تغییرات اساسی در رنگ‌بندی‌ استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتقال جلسه امروز ستاد استانی مدیریت کرونا از محیط استانداری به فضای دانشگاه علوم پزشکی، نشان‌دهنده جدی بودن موضوع و تاکید به این مساله است که هرچند شرایط قدری تعدیل شده و وضعیت وخیم گذشته را نداریم اما کرونا به جهت تبعات تلخی که دارد، در هر حالتی باید جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: قصد داشتیم به جهت اهمیت موضوع، این جلسه را در محل بیمارستان ولیعصر (عج) که از مراکز درمان کروناست، برگزار کنیم تا عمق فاجعه و جدی بودن کرونا به همه گوشزد شود اما متاسفانه فضای مناسب برای استقرار و تشکیل جلسه فراهم نشد.

براساس آمارهای ارائه شده در این نشست میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان نسبت به گذشته کاهش یافته است. بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۵۹ سال قرار دارند و جمعیت دانش‌آموزی مبتلا به کرونا در حال افزایش است.

همچنین دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت، محیط کار و تجمعات به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر در شیوع ویروس کرونا در آبان ماه بوده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور که از روز شنبه (۱۳ آذر ماه) اعمال شد، از ۲ شهرستان قرمز در کشور یک شهرستان و از ۹ شهرستان نارنجی، ۲ شهرستان مربوط به استان خراسان جنوبی است.

در حال حاضر شهرستان طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد، شهرستان‌های فردوس و نهبندان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت آبی یا کم‌خطر و بقیه شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید