کیش و مات کرونای ۲ ساله در گیلان و کارنامه ۱۰۰ روزه دولت

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلان در اسفند سال ۹۸ دومین استان میزبان همه گیری ویروس کرونا به عنوان یکی از بزرگ ترین بلایای جهانی در قرن ۲۱ بود؛ ویروسی که تا به امروز جان بسیاری از مردم گیلان و ایران را گرفت و بسیاری را داغدار عزیزانشان کرد.

اما درست یکسال پس از همه گیری ویروس کرونا، گیلان در بهمن ماه سال گذشته واکسیناسیون را با اولویت کادر درمان و بیماران خاص آغاز کرد که البته این روند به دلایل مختلف تا پایان دولت دوازدهم به کندی انجام شد به طوری که واکسیناسیون عمومی با اولویت سنین بالا چندین ماه پس از کادر درمان آغاز گردید.

بنابر آمار رسمی از ابتدای واکسیناسیون تا اوایل شهریور ماه امسال پیش از رویکار امدن دولت سیزدهم در مجموع حدود ۹۲۰ هزار دز واکسن به گروه‌های هدف در گیلان تزریق شده بود و نزدیک به ۲۹۵ هزار نفر در این استان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند. به عبارتی در این مدت تنها ۱۱.۸ درصد از کل مردم و ۱۴.۵ درصد از گروه هدف(بالای ۱۸ سال) استان در برابر کرونا هر ۲ دُز واکسن را دریافت کردند.

این درحالی است که تا پیش از شهریور ماه امسال هنوز واکسیناسیون به صورت عمومی (تمامی افراد بالای ۱۸ سال) آغاز نشده بود و فقط مربوط به گروه های سنی خاص می شد. علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که پوشش کلی واکسیناسیون شامل تزریق هر ۲ دُز واکسن می شود.

همچنین گیلان در تابستان امسال نیز موج پنجم را تجربه کرد که در پیک آن یکهزار و ۹۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بودند و تمام ١٧ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز قرار داشتند که یکی از شدیدترین امواج همه گیری کرونا از ابتدای پیدایش در این استان محسوب می‌شود..

جهش واکسیناسیون گیلان زیر سایه عزم دولت سیزدهم

با اهتمام دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و تاکید رئیس جهوری بر واکسیناسیون عمومی، گیلان نیز میزبان جهش بزرگی در تخصیص و تزریق واکسن کووید۱۹ بود که این مسئله گیلان را به نقطه ای دور از شرایط حاد کرونایی سوق داد.

پس از گذشت تقریباً ۱۰۰ روز از روی کارآمدن دولت سیزدهم و اهتمام برای تزریق هر چه سریعتر واکسن کرونا به هموطنان برای پیشگیری از ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، هم اکنون ۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۹۶۳ نفر معادل ۹۲.۶ درصد از گروه‌های هدف در گیلان دز نخست و یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۴۸ نفر معادل ۸۱.۸ درصد دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به عبارت دیگر گیلان در زمینه دُز نخست واکسن رشد ۱۲۴ درصدی و در تزریق هر ۲ دُز واکسن کرونا رشد ۵۱۵ درصدی را تجربه کرد. ضمن اینکه تزریق دز سوم واکسن کرونا به ۶۳ هزار و ۳۴۵ نفر معادل ۲.۸ درصد رسیده‌است.

همچنین این درحالی است که تزریق واکسن برای گروه های دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال در کشور نیز از مهرماه آغاز شد و در استان گیلان نیز خانواده ها برای تزریق واکسن فرزندانشان در این گروه سنی استقبال کردند.

استان گیلان در تزریق دز اول، دوم و سوم واکسن کرونا به ترتیب ۷.۳، ۱۱.۶ و ۱.۱ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

پاکسازی قرمز کرونایی گیلان با رنگ آبی واکسیناسیون

با آغاز موج پنجم کرونا از اوایل تیرماه در مدت ۲ ماه مبتلایان بستری در بیمارستان های استان گیلان از زیر ۲۰۰ نفر به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسید.

اما تقریباً از اوایل شهریور شاهد روند نزولی بیماری هستیم، با این حال کارشناسان بهداشتی رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار واکسیناسیون را راهکار پیشگیری از انتشار و ابتلا به ویروس کرونا می دانند.

طبق ارزیابی جدید نرم افزار ماسک هم اکنون از ۱۷ شهرستان گیلان، ۱۳ شهرستان رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال و رضوانشهر آبی هستند و لاهیجان، تالش، آستارا و رودبار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. در حالی که حدود سه ماه پیش گیلان یکسره گرفتار قرمز کرونایی بود.

بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۲۳۸ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

تنفیذ رئیس جمهوری دوازدهم مرداد ماه امسال انجام شد و اوایل شهریور ماه شروع به کار کرد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید