کد خبر: 358608
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ایرانی‌ها مراقب روش جدید هک باشید

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت امنیتی Check Point Research یک کمپین هکری را کشف کرده است که شامل مهاجمان سایبری است که جعل هویت نهاد‌های دولتی ایران برای آلوده کردن دستگاه‌های تلفن همراه شهروندان ایرانی از طریق پیام‌های پیامکی را شامل می‌شود.

در این پیامک‌ها از قربانیان خواسته شده است که اپلیکیشن‌های اندروید مرتبط با سرویس‌های رسمی ایران مانند خدمات الکترونیک قضایی ایران را دانلود کنند. اولین پیام‌ها معمولاً ادعا می‌کنند که شکایتی علیه قربانی ثبت شده است و برای پاسخگویی باید یک برنامه دانلود شود.

پس از دانلود، برنامه‌ها به هکر‌ها اجازه دسترسی به پیام‌های شخصی قربانی را می‌دهند. از قربانیان خواسته می‌شود تا اطلاعات کارت اعتباری را وارد کنند تا هزینه خدمات را پوشش دهند و به مهاجمان اجازه می‌دهد به اطلاعات کارت دسترسی داشته باشند. با دسترسی به پیام‌های شخصی قربانی، مهاجمان می‌توانند احراز هویت دو مرحله‌ای را نیز پشت سر بگذارند.

Check Point Research گفت که این کمپین همچنان برای آلوده کردن اطلاعات ده‌ها هزار دستگاه استفاده می‌شود. این شرکت امنیت سایبری توضیح داد: عملگران تهدید سپس اقدام به برداشت‌های غیرمجاز پول می‌کنند و هر دستگاه آلوده را به یک ربات تبدیل می‌کنند و بدافزار را به دیگران منتقل می‌کنند.

CPR تخمین می‌زند که ده‌ها هزار دستگاه اندروید قربانی شده‌اند که منجر به سرقت میلیارد‌ها ریال ایرانی شده است. عوامل تهدید از کانال‌های تلگرامی برای تراکنش ابزار‌های مخرب درگیر با هزینه کمتر از ۵۰ دلار استفاده می‌کنند. تحقیقات CPR نشان می‌دهد که داده‌های سرقت شده از دستگاه‌های قربانیان محافظت نشده است، و آن را به صورت آنلاین در دسترس اشخاص ثالث قرار می‌دهد.

تحقیقات CPR نشان می‌دهد که داده‌های سرقت شده از دستگاه‌های قربانیان محافظت نشده است، و آن را به صورت آنلاین در دسترس اشخاص ثالث قرار می‌دهد.

الکساندرا گافمن، رهبر تیم اطلاعاتی تهدید در چک پوینت، به ZDNet گفت که به نظر می‌رسد این حملات نوعی جنایت سایبری است و به هیچ یک از بازیگران تحت حمایت دولت نسبت داده نمی‌شود.

این کمپین با وجود کیفیت پایین و سادگی فنی ابزار‌های خود، از مهندسی اجتماعی سوء استفاده می‌کند و ضرر‌های مالی زیادی را به قربانیان خود وارد می‌کند. چند دلیل برای موفقیت آن وجود دارد. اول اینکه، وقتی پیام‌های دولتی با ظاهر رسمی در میان است، شهروندان اعتماد می‌کنند.

افرادی که پشت این تکنیک هستند اکنون آن را با قیمت ۱۵۰ دلار به دیگران در تلگرام ارائه می‌دهند و زیرساخت‌هایی را برای هر کسی فراهم می‌کنند تا حملات مشابهی را به راحتی انجام دهند. با وجود اینکه پلیس ایران توانست یکی از مجرمان را دستگیر کند، اکنون ده‌ها مجرم سایبری مختلف در ایران از این ابزار استفاده می‌کنند.

این شرکت تخمین می‌زند که حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار از اکثر قربانیان به سرقت رفته است. مهاجمان همچنین اطلاعات شخصی دزدیده شده را به صورت آنلاین در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

منبع: نبض فناوری

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس