کد خبر: 358758
۰
۰
نسخه چاپی

کارنامه ضعیف دستگاه‌های اجرایی قم در مناسب‌سازی محیط برای معلولان

مهدی پهلوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌ با تاکید بر این‌که باید در کنار احداث هر ساختمان و پروژه‌ای، پیوست اجتماعی نیز برای آن در نظر گرفت، افزود: پیوست اجتماعی برای بسیاری از معابر و پروژه‌های شهری دیده نمی‌شود و تبعاتی نیز برای شهر دارد.

وی با بیان این‌که حتی برخی پروژه‌های جدید پیاده‌راه نیز برای معلولان مناسب‌سازی نشده، خواستار آن شد تا شهرداری برای کمک به معلولان کمیته مشورتی مناسب‌سازی از بین مددجویان بهزیستی تشکیل دهد.

پهلوانی با اشاره به این که باید با تغییر رویکرد مناسب‌سازی در پروژه‌ها جدی گرفته شود، تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف به‌جای این‌که سهمی از بهزیستی طلب کنند، باید سهم خودشان را به‌عنوان مسوولیت اجتماعی در کمک به مددجویان انجام دهند.

قم گرمخانه ندارد

پهلوانی با بیان این‌که در بسیاری از کشورها رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی از وظایف مهم شهرداری است، گفت: در استان قم گرمخانه‌ای برای معتادان و افراد فاقد مکان نیست و این افراد تحویل بهزیستی داده می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که عملکرد غلط دستگاه‌ها بسیاری از آسیب‌ها را ایجاد کرده است، ادامه داد: اگر کمک خیران نباشد، بهزیستی و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیاز معلولان باشد.

پهلوانی با بیان این‌که اقدامات مشاوره‌ای غربالگری ژنتیکی برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول انجام می‌شود، گفت: تعداد معلولان در یکی از روستاهای قم به دلیل ازدواج‌های فامیلی بالاتر از نرم طبیعی بود که اهالی روستا با انجام مشاوره از علت تولد فرزندان معلول آگاه شدند.

در حال حاضر ۲۲ هزار و ۶۰۲ معلول جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی،‌ بیماران اعصاب و روان مزمن تحت پوشش اداره کل بهزیستی قم قرار دارند.

۲ هزار و ۶۹۶ نفر بینایی، هشت هزار و ۳۳۰ جسمی و حرکتی، چهار هزار و ۱۴۴ نفر ذهنی، ‌۲ هزار و ۷۷۴ نفر اعصاب و روان، چهار هزار و ۱۹۴ نفر شنوایی و ۴۶۰ نفر نیز از نظر گفتار و صوت معلول هستند.

از این تعداد، ۱۴ هزار و ۳۸۴ نفر آقایان و هشت هزار و ۲۱۸ نفر نیز خانم هستند./

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید