واکسیناسیون جدی گرفته شود/ تکرار کاهش پروتکل‌ها در استان سمنان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کارشناسان واکسیناسیون و رعایت فاصله گذاری و بهداشت عمومی را دو عامل مهم در کاهش ابتلای به بیماری کرونا می‌دانند و در دو سال اخیر هر زمان که شاهد شیوع و یا حتی کاهش این بیماری در استان سمنان بودیم، دقیقاً همین دو عامل در آن دخیل بوده‌اند.

مدت‌ها بود که آرامش به استان سمنان بازنگشته بود تا اینکه ابتدای دیماه بود که بعد از ماه‌ها بالاخره تمام هشت شهرستان استان سمنان در پی کاهش شیوع بیماری کرونا، به رنگ آبی در آمد تا مردم نفسی به راحتی بکشند هر چند مانند تمام پنج پیک گذشته کرونا بلافاصله به محض اینکه شرایط آبی اعلام شد، یکباره همه پروتکل‌ها فراموش می‌شود.

چرایی کاهش پروتکل‌ها

اینکه چرا هر بار که شرایط به سمت عادی شدن پیش می‌رود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین حد می‌رسد، دلایل مختلفی دارد که به عقیده یک جامعه شناس این موضوع به طولانی شدن کرونا باز می‌گردد علی رضا معصومی می‌گوید: کرونا آنقدر طولانی شد که مردم کم کم به آن عادت کرده و آن تابوی که ابتدا درباره آن داشتند را دیگر ندارند در نتیجه شرایط مستعد عادی سازی است.

معصومی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه مثل زدن ماسک در معابر و اماکن یک رفتار فردی در سایه یک کنش جمعی و اجتماعی است لیکن نتیجه مدنی دارد پس باید آن را در زمره کارهایی دانست که اصطلاحاً آن را مسئولیت مدنی می‌نامند، ادامه داد: زمانی می‌توان انتظار چنین کنش‌های رفتاری مدنی را داشت که مردم شاهد باشند که نتیجه آن مشخص باشد

وی افزود: برای مثال اگر در یک روستا بر فرض در یک انتخابات تقلب شود، سال بعد هم تقلب شود، سال بعد هم تقلب شود و این رفتار تکرار شود در سال‌های بعدی اصلاً مردم مشارکت نمی‌کنند کرونا نیز همین است پیک اول دست به دست هم دادند تا عبور کنیم، دوم، سوم، چهارم لذا مشخص نیست شاید ده پیک دیگر هم پیش روی ما باشد پس این یک دلیل برای عادی انگاری کرونا است همچنین نباید فراموش کرد که یک گزاره دیگر هم برای مردم صادق شده است و آن اینکه مردم چاره‌ای هم ندارند که مثلاً بر سر کار حاضر شوند یا خرید کنند.

واکسیناسیون جدی گرفته شود/ تکرار کاهش پروتکل‌ها در استان سمنان

نقش مردم در کنش‌های جمعی

این کارشناس جامعه شناسی با بیان اینکه دوم دلیل این است که مردم کنشی را تداوم می‌بخشند که نتایج مثبت آن را ببینند، گفت: اگر اقتصاد روز به روز شرایط بهتری داشت، اعتماد به مسئولان دولتی که به خصوص در یک دهه اخیر به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت‌های قبل خدشه دار شده، در حد مناسب وجود داشت، سرویس دهی خدمات دولتی بهبود می‌یافت، کسبه به لحاظ کمک مالی ناشی از ضررهای کرونایی تقویت می‌شدند، گرانی‌ها و… وجود نداشت می‌شد بازهم مردم را به سمتی هدایت کرد تا تابع خواست دولت و ستاد کرونا باشند اما انصافاً اگر به ماجرا بنگریم خواهیم دید که دو سال است که دولت یک‌طرفه فقط از مردم می‌خواهد که کارهایی را صورت دهند در صورتی که این جاده یک‌طرفه مسیر خدمات نداشته است.

معصومی با بیان اینکه روی کار آمدن دولت سیزدهم کمی شرایط را تغییر داد و یکباره میلیون‌ها دز واکسن وارد کشور شد، توانست شرایط را بهبود ببخشد و مردم هم کمی همراهی بیشتری از خود نشان دادند که نمود بارز آن هم شرایط واکسیناسیون بود، بیان کرد: همین شرایط اگر در دولت قبلی بود و همینطور به مقوله اقتصاد، خدمات، درمان، کمک هزینه‌های کاری و شغلی و… تسری پیدا می‌کرد قطعاً مردم می‌دیدند که جاده خواست رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوطرفه است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی نیز در این موضوع بی تأثیر نیست، ابراز کرد: من معتقد نیستم که پروتکل‌ها در استان سمنان رعایت نمی‌شود خیر مردم بسیار هم رعایت می‌کنند اما بعضاً میزان آن کاهش می‌یابد که دلایل آن را اشاره کردیم اما در ادامه فقط باید گفت که تأثیر فضای مجازی هم بسیار بزرگ است کافی است یک شایعه درباره مثلاً ماسک در مجازی بپیچد در صورتی که هزار پزشک بگویند ماسک خوب است اما آن فرد غیر متخصص بگوید خیر مردم آن را بیشتر باور دارند که بخشی از آن به موارد بالا باز می‌گردد و بخش دیگر به عدم سواد رسانه‌ای ما که باید این را هم مد نظر قرار داد.

چرا رعایت پروتکل‌ها ضروری است

در حالی مسئولان ستاد مقابله با کرونای استان سمنان درباره امیکرون اظهار نظر نمی‌کنند که دست کم شواهد و قرائت موجود در اختیار خبرنگار مهر، حاکی از گسترش ویروسی در بین کودکان استان سمنان است که به تب شدید، عفونت، علائم سرماخوردگی و خروسک شبیه است. تماس با مجموعه بهداشت و درمان اما پیرامون اینکه آیا ویروس جدید که بسیاری از کودکان را درگیر کرده امیکرون است یا خیر نیز فایده‌ای نداشت.

یک پزشک اما با بیان اینکه ۱۰۰ درصد امیکرون در استان سمنان نیز وجود دارد، گفت: امروز در این دهکده جهانی با این تعاملات مگر می‌شود که سویه های کرونا ۳۰ روز در ۲۰ استان کشور دیده شود و آمارهای بعضاً بالای ۷۵ مورد نیز در آن گزارش شود اما در استان سمنان وجود نداشته باشد قطع به یقین بدانید که نه تنها امیکرون بلکه سویه دلتای سابق هم هنوز در استان سمنان وجود دارد و قربانی هم می‌گیرد آنطور که در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای روز دوشنبه بیست و هفتم دیماه شاهد مرگ دو نفر در استان سمنان کرونا به ثبت رسید که یکی از آنها قطعاً کرونا داشت.

اکبری با بیان اینکه همچنان رعایت پروتکل‌های بداشتی و واکسیناسیون بهترین راهکار مقابله با کرونا است، بیان کرد: متأسفانه هنوز شاهد هستیم که سویه دلتا در استان سمنان جان مردم را می‌گیرد اما این تصور در بین مردم وجود دارد که پیک قبلی کرونا برطرف شده است که البته تصوری درستی نیست و نخواهد بود.

واکسیناسیون جدی گرفته شود/ تکرار کاهش پروتکل‌ها در استان سمنان

آمارها چه می‌گویند؟

نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان نشان می‌دهد که شاخص‌های کرونایی در استان در حال رشد است هم اکنون دو شهرستان سمنان و گرمسار در وضعیت زرد کرونایی هستند و دیگر شهرستان‌ها در شرایط آبی به سر می‌برند. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ نفر با علائم کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده که آزمایش کرونای ۳۹ نفر از آنان مثبت اعلام شده است.

در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۳۹ نفر مبتلای جدید و قطعی به ویروس کرونا نیز در شهرستان‌های استان سمنان شناسایی شد که نسبت به روزهای قبل بیشتر است همچنین ۱۶ نفر نیز به تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها افزوده شده است که نسبت به ۷۲ ساعت قبل افزایش یافته است.

در این بازه زمانی ۲۳ نفر به صورت سرپایی درمان و دوره نقاهت را در منزل خواهند گذراند چرا که نیاز به بستری آن‌ها در بیمارستان نبوده است. هم اکنون همچنین ۶۵ نفر در بیمارستان‌های استان سمنان به دلیل کرونا بستری هستند.

ترغیب مردم به واکسیناسیون

استاندار سمنان از ترغیب مردم و کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای دریافت واکسن خبر داد و گفت: ۹۵ درصد از افراد واجد شرایط دز اول یعنی هم استانی‌های بالای ۱۲ سال استان تا بیستم دیماه ۱۴۰۰ دست کم یک دز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند همچنین در برخی نقاط مانند روستاهای بسطام که روز گذشته نیز در ستاد مقابله با کرونا درباره آن صحبت شد می‌بایست استفاده از تمامی ظرفیت‌های تبلیغی موجود در اقناع سازی مردم در دستور کار قرار گیرد.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه زرد شدن شرایط در سمنان و گرمسار قابل قبول نیست و باید اقداماتی برای بازگشت شرایط به معمول و سابق، در نظر گرفته شود، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود به صورت فعال در زمینه ترغیب باقی مانده مردم در زمینه دریافت واکسن کرونا فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند اما باید از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ۸۶/۵ درصد از مردم واجد شرایط در استان دز دوم و ۸۶/۵ درصد از مردم واجد شرایط در استان دز دوم خود را تا روز بیستم دیماه سال جاری دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون همچنان در مراکز تجمیعی ادامه دارد، افزود: انتظار ما این است که در واقع اقشار تأثیرگذار و فرهنگی ما مانند اساتید و علمان و… مشوق افراد برای انجام واکسیناسیون عمومی باشند از سوی دیگر از دستگاه‌های اجرایی هم خواسته‌ایم که اسامی کارکنانی که واکسن نزده‌اند را اعلام نمایند.

واکسیناسیون جدی گرفته شود/ تکرار کاهش پروتکل‌ها در استان سمنان

کرونا در شرق استان سمنان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در شهرستان‌های تابعه دانشگاه در دز نخست واکسن کرونا به ۹۵.۱ درصد، دوز دوم به ۸۵.۴ درصد و در دوز سوم ۴۷.۲ درصد رسیده است، گفت: خطر امیکرون کماکان در جامعه وجود دارد و مردم نسبت به تزریق واکسن اهتمام داشته باشند چرا که یکی از راهکارهای مقابله با این سویه و در کل بیماری کرونا واکسیناسیون است.

حسین شیبانی با بیان اینکه شاهرود و میامی در وضعیت آبی به سر می‌برد و تعداد مراجعان به صورت میانگین روزانه ۱۵ و بستری‌ها سه نفر است، بیان داشت: در شاهرود تمام مراکز درمانی، تجمیعی و شهری و پایگاه‌های واکسیناسیون فعال هستند و کمبودی در انواع واکسن وجود ندارد.

وی درباره اجرای طرح هوشمند واکسیناسیون نیز افزود: علیرغم دستورالعمل صادره از استانداری و ستاد مقابله با بیماری کرونای استان سمنان مبنی بر اعلام اسامی کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، تنها سه اداره اطلاعات کارمندان واکسن نزده خود را تحویل دانشگاه علوم پزشکی شاهرود داده‌اند که نیاز است در زمینه این امر مهم همکاری بیشتری بین مجموعه‌های دولتی وجود داشته باشد تا بتوانیم سطح واکسیناسیون را ارتقا ببخشیم.

واکسیناسیون در سمنان از میانگین بالاتر

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، حدود ۴۰.۷ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دز سوم واکسن کرونا، ۸۴.۷ درصد تاکنون دز دوم و ۹۳.۸ درصد دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

کامران قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز با بیان اینکه طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، سمنان و گرمسار از وضعیت آبی خارج و به زرد کرونایی تبدیل شدند، بیان کرد: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون مؤثرترین راه برای مقابله با کرونا است.

در نهایت باید گفت با فوتی شب گذشته تعداد کل فوتی‌های بیماری کرونا از ابتدا تاکنون به یک هزار و ۵۲۵ رسیده است و این یعنی همچنان کرونا در استان سمنان می‌تازد و به پیش می‌آید. از یک سوی مردم به دلیل طولانی شدن بیماری حق دارند و از سوی دیگر راهی جز واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی نیست پس باید دید که دولت سیزدهم که از همان ابتدا گام‌های اساسی خود را بلند برداشت، در این راه چه موفقیت‌هایی را کسب می‌کند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید