کد خبر: 362285
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سارقان سنگ مزارهای بهشت زهرا شناسایی شدند

باشگاه خبرنگاران جوان - اخباری مبنی بر دزدی سنگ قبر‌ها به گوش می‌رسد تعدادی از خانواده‌های متوفیان از این امر گله‌مند هستند.

از سوی دیگر پرسنل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران چندین نوع قرارداد دارند و تعداد زیادی از آن‌ها تحت پوشش پیمانکار مشغول به کار هستند و برخی از آن‌ها گله دارند که پیمانکار حق و حقوق آن‌ها را به درستی پرداخت نمی‌کند.

در خصوص آخرین وضعیت دزدی سنگ قبرها، رسیدگی به وضعیت معیشتی پرسنل بهشت زهرا، فوتی‌های ناشی از کرونا، سخت و زیان آور بودن شغل تطهیر کنندگان و... با سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران به گفتگو نشستیم.

سارقان سنگ مزارهای بهشت زهرا شناسایی شدند

تعدادی از نیرو‌های سازمان بهشت زهرا از مدل قرارداد‌های خود گله‌مند هستند و معتقدند که پیمانکاران حقوق آن‌ها را به درستی پرداخت نمی‌کنند، چه برنامه‌ای در جهت رفع مشکلات پرسنل دارید؟

موضوع منابع انسانی در بهشت زهرا محل دغدغه است. ما به عنوان یک سازمان عملیاتی برای نیرو‌های خود برنامه داریم. ببینید! اینطور نیست که ما باید از پرسنل فقط توقع کار و خدمات رسانی به خانواده متوفیان داشته باشیم، بلکه به دنبال تقویت روحیه و همچنین بهبود وضعیت منابع انسانی هم هستیم. از روز اولی که وارد مجموعه بهشت‌زهرا شدم، برنامه‌های جدی در زمینه نیروی انسانی داشتم.

باید بدنه را از حالت فرسایشی خارج کنیم. مثلا میزان کار و استراحت پرسنل به گونه‌ای بود که کار کردن بویژه در دوران همه گیری کرونا باعث فرسایش این نیرو‌های خدوم شده بود، ما یکی از اولین اولویت هامان را بهبود این شرایط قرار دادیم که میزان کار و استراحت به عددی قابل قبول برسد. این امر کمک بزرگی به بدنه می‌کند تا آن‌ها فرسوده نشوند.

رسیدگی به روح و روان پرسنل در دستور کار ماست. ببینید! فقط پرسنل ما مجموعه تطهیرکنندگان و خاکسپاران نیستند بلکه ما پرسنل اداری و سایر بخش‌ها را هم داریم که آن‌ها هم نیازمند آرامش هستند. در حال تهیه برنامه‌ای هستیم تا بتوانیم خدماتی به پرسنل بهشت زهرا بدهیم. بسته آموزشی و روان کاوی حیات در مقابل ممات تهیه شده است. این بسته شامل مشاوره، روان‌درمانی، کلاس‌های معنوی، دوره‌های بازروان‌سنجی، رفاهی، اردو‌های تفریحی و ... است. با مرکز مشاوره حیات می‌خواهیم خودمان و میزان تحمل مان را تقویت کرده و به شهر و شهروندان خدمت کنیم.

یکی از موضوعات پرچالش ما تعدد قرارداد‌های کاری در سازمان بهشت زهرا است. نیرو‌های حجمی سازمان زیرنظر پیمانکار هستند. برخی از نیرو‌ها قرارداد سازمانی، تعدادی قرارداد شهرداری و عده‌ای هم قرارداد رسمی دارند. این تنوع قرارداد سازمان ما را دچار سردرگمی می‌کند. به دنبال این هستیم که در وضعیت قرارداد‌ها ساماندهی ایجاد کنیم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

تطهیر کنندگی یکی از مشاغل سخت و زیان آور است و در حال حاضر این افراد با ۲۰ سال سابقه کار و ۱۰ سال سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند. شنیده شد که قرار است بازنشستگی پیش از موعد این افراد داشته باشند چرا که شغل آن‌ها سختی‌های خاص خود را دارد. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

یکی از موضوعات جدی ما در بحث پرسنل سازمان بهشت حضرت زهرا (س) این است که با توجه به سختی و نوع خدمات رسانی به دنبال بازنشستگی پیش از موعد هستیم و می‌خواهیم تطهیرکنندگانی که ۱۵ سال در این شغل هستند را زودتر از موعد بازنشسته کنیم. یک مثال می‌زنم اگر تطهیرکننده‌ای روزی ۱۰ پیکر را بشوید، در هفته حدود ۷۰ پیکر و در ماه حدود ۲۱۰۰ پیکر را شستشو می‌دهد. این پیکر‌ها ممکن است به دلیل تصادف یا... آسیب‌هایی هم دیده باشد، دیدن برخی پیکر‌ها به دلیل شرایطی که با آن رو به رو بودند، حتی یک بار هم شاید عذاب‌آور باشد چه برسد به کسی که هر روز با این صحنه‌ها روبه‌رو است.

ما می‌خواهیم اگر بشود، این پرسنل زودتر از موعد بازنشسته شوند و در حال پیگیری موضوع هستیم. در برخی از سازمان‌ها مشخص است که قرار است چه خدماتی ارائه کنند، ولی تطهیرکننده‌های ما وقتی اجساد به دستشان می‌رسد معلوم نیست در چه وضعیتی است؛ واقعا شرایط سختی دارند و ما می‌خواهیم کمک کنیم. نگاه به پرسنل نباید فقط گرفتن خدمات باشد ما باید به آن‌ها خدمات هم ارائه کنیم. باید شرایط را برای این عزیزان جوری فراهم کنند که در خانه هم مادران خوبی برای فرزندانشان باشند. به دنبال بازنشستگی پیش از موعد این افراد هستیم. البته بحث قانونی آن وجود دارد. با دوستان در کمیسیون اجتماعی شورا صحبت کرده‌ایم و با برخی از نمایندگان مجلس در این باره مکاتبات و گفتگو‌هایی صورت گرفته است نمی‌دانم کار به ثمر می‌رسد یا خیر، اما قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

میزان حقوق و مزایای کارمندانی که تحت نظر پیمانکاران مشغول به فعالیت هستند چه میزان است؟ البته شنیده شده که قرار است مفاد قرارداد پیمانکاران تغییر کند. در این زمینه توضیح دهید؟

ببینید! در خصوص حقوق و مزایای پرسنل سازمان با یک معذوریت‌هایی روبه‌رو هستیم. تا جایی که امکان داشته باشد به دنبال این هستیم که مفاد قرارداد پیمانکاران را تغییر و اصلاح کنیم. معنا ندارد که یک راننده آمبولانس با این حجم کار و نوع خدمات رسانی مثلا ۴ میلیون تومان حقوق بگیرد. راننده آمبولانس در خط مقدم سازمان قرار دارد. ما باید شرایط حقوق و مزایای سایر ارکان بهشت حضرت زهرا (س) را هم فراهم کنیم و بعد توقع داشته باشیم که پرسنل به خطا نروند. پس در نقطه اول باید به بحث معیشت پرسنل بپردازیم.

در پی تغییر نوع قرارداد‌ها هستیم که مفاد قرارداد به سمت نیروی انسانی تغییر کند. درست است که باید منافع پیمانکاران هم دیده شود، اما برای ما اولویت پرسنل هستند. تأکید بنده این است که شعار اول و آخر ما خدمت بی‌منت است. ما حدود ۵۵۰ پرسنل مستقیم در سازمان داریم و حدود ۲ هزار نیروی حجمی هم در سازمان وجود دارند که تحت پوشش پیمانکاران هستند. از جمله همکاران رفت و روب، تهیه ملزومات مراسمات و...

ما در سازمان با خلأ نیروی انسانی مواجه هستیم. در حال حاضر ۶۰ مباشر در سازمان در حال فعالیت هستند اگر بتوانیم تعداد مباشرین را به ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر برسانیم قطعا همکاری بهتری این عزیزان با خانواده متوفقیان خواهند داشت. تعداد این افراد کم است مباشرین تا یک مسیر خانواده متوفیان را همراهی می‌کنند و بعد برای خدمات رسانی به خانواده متوفی دیگر وظیفه جدیدی را آغاز می‌کند. اگر تعداد را بیشتر کنیم قطعا همراهی با خانواده‌ها بیشتر از اکنون خواهد بود.

برخی از پرسنل می‌گفتند که از دوره‌های قبل به ما وعده می‌دادند بعد از ۱۰ سال کار در سازمان قراردادهایمان تغییر می‌کند. کار به کجا رسید؟

از این موضوع بی‌اطلاع هستم. به جد معتقدم یک مدیر نباید صرفا برای خوش آمد نیرو‌ها وعده‌هایی بدهد که امکان اجرایی نداشته باشد یا در مسیر تحقق آن‌ها گام بر ندارد. داشتن هوش اخلاقی برای مدیر سازمانی در اولویت است. ما باید وعده‌های درست بدهیم. وقتی اسناد بالادستی به ما اجازه نمی‌دهد نباید وعده بدهیم.

پرسنل سازمان بهشت زهرا به دلیل موقعیت جغرافیایی سازمان (اینکه بیرون از شهر قرار دارد) باید حق حاشیه دریافت کنند، اما در سال‌های گذشته این امر رخ نداده و باعث گله مندی پرسنل شده چه اقداماتی برای رفع این مشکل انجام داده اید؟

در شهرداری تهران حق حاشیه مربوط به سازمان‌هایی است که دور از شهر قرار دارند. در این سال‌ها به پرسنل سازمان حق حاشیه داده نمی‌شد، اما طی رایزنی‌های صورت گرفته و موافقت شهردار تهران قرار است که حق حاشیه پرداخت شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که دوستان معتقد بودند باید حق حاشیه فقط به نیرو‌های خدماتی (تطهیر کننده، خاکسپاری و...) که مشاغل سخت دارند داده شود، اما حق حاشیه مربوط به جغرافیای سازمان است.

در حال حاضر میزان متوفیان ناشی از کرونا به چه تعداد رسیده است؟ هشدار‌های مبنی بر اینکه قرار است وارد پیک ششم کرونا شویم داده می‌شود آیا آمادگی لازم در بهشت حضرت زهرا وجود دارد؟

در حال حاضر میزان متوفیان ناشی از کرونا در تهران به زیر ۱۰ نفر رسیده است. قبلاً در پیک‌های کرونا ۲ تا ۳ شیفت پرسنل کار می‌کردند و میزان متوفیان بسیار زیاد بود، اما در حال حاضر آرامش در بهشت حضرت زهرا (س) برقرار است. پرسنل سازمان بهشت حضرت زهرا (س) ۵ پیک را پشت سر گذاشته اند. اگر خدای نکرده وارد پیک ششم شویم باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم هر چند که پرسنل از ۵ پیک گذشته سربلند بیرون آمدند.

با وجود اینکه در حال حاضر میزان متوفیان ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده است، اما ما اضافه کاری پرسنل را همانند ایام کرونا پرداخت می‌کنیم. این افراد دو سال زحمت کشیدند و قرار نیست که روی خدمات آن‌ها قلم کشیده شود. قطعا به این افراد خدمات رفاهی داده می‌شود و البته برای این امر مصوبه هیأت مدیره را هم داریم.

اخباری در خصوص قیمت‌های نجومی قبور در بهشت زهرا شنیده شده است لطفاً توضیح دهید که قیمت قبور در بهشت حضرت زهرا در هر قطعه چقدر است؟

قیمت قبور در بهشت حضرت زهرا (س) متفاوت است، اما همین جا باید بگویم که ما تعیین کننده قیمت قبور نیستیم و شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه تصمیم‌گیر است. در حال حاضر اگر متوفیان در قطعه جدید دفن شوند یک قبر رایگان به آن‌ها داده می‌شود و دو طبقه بالای آن هم به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود جزو خدمات سازمان است.

سازمان بهشت حضرت زهرا (س) برای تأمین هزینه‌ها نیاز به درآمدزایی دارد، اما ما می‌خواهیم این سازمان را از حالت درآمدیی تبدیل به سازمان خدماتی - درآمدی کنیم و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

شنیده شده که نماینده‌ای از سوی بهشت زهرا روزانه با خانواده متوفیان تماس می‌گیرد؟ دلیل این امر چیست؟

ما یک نماینده ویژه داریم که مسئولیتش این است که با تمامی خانواده‌هایی که عزیز آن‌ها در همان روز یا روز‌های قبل به خاک سپرده شده، زنگ می‌زند و ضمن ابلاغ تسلیت از آن‌ها می‌پرسند که مراحل تشییع و تدفین چگونه بوده است و نارضایتی‌ها را احصا می‌کند. با این کار نقاط قوت و ضعف مشخص می‌شود. همچنین دست بسیاری از دلالان هم قطع شده و دیگر مبالغ هنگفت گرفته نمی‌شود. من خودم شخصا در این مدتی که در بهشت حضرت زهرا (س) بودم در ۵۰ تا ۷۰ مراسم شرکت کردم. نه مراسم افراد خاص بلکه اشخاص معمولی که به خاک سپرده شدند و بسیاری از موضوعات را بررسی و یادداشت کردم.

در خصوص تهیه بسته معنوی برای خانواده متوفی توضیح دهید؟

در حال تهیه یک بسته معنوی هستیم و تهیه و آماده سازی آن تا قبل از تولد حضرت زهرا (س) به اتمام می‌رسد. این بسته را برای خانواده متوفیانی که در بهشت حضرت زهرا (س) به خاک سپرده شده اند ارسال می‌کنیم. در آن بسته یک دستنوشته از مدیرعامل سازمان بهشت حضرت زهراست که از قصور‌ها عذرخواهی کرده و همچنین شمع و شمع‌دان و... است. البته در مناسبت‌ها هدیه تغییر می‌کند مثلا در ایام محرم در داخل این بسته‌ها پرچم و... گذاشته می‌شود. ما در حال حاضر محتوا را براساس علقه خودمان تهیه کردیم، اما این محتوا ثابت نیست و تغییر می‌کند.

اخباری در خصوص دزدی سنگ مزار‌ها شنیده می‌شود و برخی از خانواده‌ها اعلام سرقت هم کرده‌اند. در این باره توضیح دهید؟

مجموعه بهشت حضرت زهرا (س) بیش از هفتصد هکتار مساحت دارد. تدابیر لازم برای کاهش چالش در این مجموعه از پیش برداشته شده بود با این حال ما برای به حداقل رساندن این موضوعات، چند روزی است که انتظامات سنگ مزار را فعال کردیم و از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب در حال فعالیت هستند.

انتظامات در ساعت اداری در حال گشت‌زنی بوده و از غروب آفتاب تا ۱۱ شب فقط یک در بهشت حضرت زهرا (س) باز است و تمام ماشین‌هایی که از بهشت حضرت زهرا خارج می‌شوند کنترل می‌شوند. مدتی است که بحث سرقت سنگ قبور در بهشت حضرت زهرا مطرح شده است و بیشتر در قبور چند طبقه این امر رخ می‌دهد. به عنوان مثال قبلا در یک طبقه متوفی دفن و سنگ مزار نصب شده است. بعد از مدتی که خانواده‌ها می‌خواهند از طبقه بالایی استفاده کنند بایدسنگ برداشته شود. بسیای از سنگ‌فروشان در این فاصله می‌آیند و سنگ را بدون هماهنگی با خانواده متوفی می‌برند تا آن را زیرنویس کنند، بعد به یکباره خانواده متوفی متوجه می‌شوند که سنگ نیست و اعلام سرقت می‌کنند. طی پیگیری به عمل آمده متوجه شدیم که سنگ مزار‌ها را سنگ‌فروشان می‌برند. چند روزی است که بهشت حضرت زهرا بعد از اینکه طبقات قبور را باز می‌کنند، سنگ مزار را طی هماهنگی با خانواده متوفی می‌برد. اگر آن‌ها خواستند بهشت حضرت زهرا برایشان با قیمت بسیار پائین زیرنویس انجام می‌دهد، اما اگر نخواستند می‌توانند سنگ را از بهشت‌زهرا تحویل بگیرند. با این کار دیگر دست دلالان و واسطه‌گران کوتاه شده و دیگر سنگی ربوده نمی‌شود.

البته این را هم بگویم در حال حاضر کلانتری در محدوده وجود دارد و در حال گشت‌زنی است. با توجه به بالا رفتن قیمت سنگ مزار این اتفاقات رخ می‌دهد و ما در حال حاضر سنگ زیر ۵ میلیون تومان نداریم و در برخی از مزار سنگ‌های بسیار گران قیمت وجود دارد. کنترل سنگ مزار‌ها با این مساحت قطعا نیاز به کنترل بیشتر دارد و ما در همین راستا به دنبال آن هستیم که با کمک نیروی انتظامی این کار را انجام دهیم و از ربودن سنگ‌ها جلوگیری کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس