کد خبر: 362327
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جلسه هم‌اندیشی کمیته علمی همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران

جلسه هم‌اندیشی کمیته علمی همایش «هویت و سیاست‌گذاری در ایران» در موسسه مطالعات ملی برگزار شد. در این جلسه مجتبی مقصودی، محسن امین، حمید هوشنگی، بهاره سازمند، وحید شالچی، حیدری و بابایی مدیر موسسه مطالعات ملی حضور داشتند.

اهداف برگزاری همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران

دکتر مجتبی مقصودی دبیر علمی همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران به اهداف برگزاری این همایش اشاره می‌کند و می‌گوید: برگزاری این همایش چند هدف اساسی دنبال می‌کند؛ یکی از مهمترین این اهداف آشنایی افراد متخصص در زمینه هویت و سیاست‌گذاری است؛ یعنی همایش امکانی فراهم کند تا این افراد بتوانند در کنار یکدیگر دیدگاه‌ها و مسائل مورد نظرشان را ارائه دهند و نوعی گفت‌وگو در میان آنها شکل بگیرد. دوم اینکه این همایش بتواند مباحث مربوط به هویت را در جامعه مدنظر قرار بدهد و توجه‌ها را به آن معطوف کند و هدف دیگر همایش نیز این است که نوعی ارتباط با مراجع تصمیم‌گیر و نهادهای سیاست‌گذار اجرایی در کشور برقرار شود تا بتوانند از دستاوردهای این همایش در سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، استفاده کنند.

ضرورت‌ها و اهداف هویت و سیاست‌گذاری در ایران

دستگاه‌های برگزارکننده همایش

دکتر محسن امین دبیر اجرایی همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران در خصوص دستگاه‌های برگزارکننده این همایش اظهار می‌کند: دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه مطالعات ملی که برگزارکنندگان اصلی این همایش هستند و دانشگاه‌های شاهد، مازندران، تهران و تربیت مدرس هم به عنوان دانشگاه‌های همکار در این همایش نقش‌آفرینی می‌کنند. انجمن‌های علمی علوم‌سیاسی، جامعه‌شناسی، مطالعات صلح و ایرانشناسی و همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم به عنوان حامی رسانه‌ای این همایش به شمار می‌روند. البته نهادهای دیگری همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و شورای فرهنگ عمومی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی در نظر گرفته شده‌اند.

ضرورت‌ها و اهداف هویت و سیاست‌گذاری در ایران

ضرورت‌های برگزاری همایش

دکتر حمید هوشنگی استاد دانشگاه امام صادق(ع) یکی از مهمترین دلیل‌های برگزاری این همایش را دغدغه‌های هویتی می‌داند و معتقد است این دغدغه‌های هویتی باید در میان مردم و مسؤولان ایجاد شود؛ چراکه در برخی جلسات، بیگانه بودن با مباحث هویتی در میان مسؤولان در رده‌های مختلف مشاهده می‌شود؛ یعنی این افراد آنچنان دغدغه‌های هویتی ندارند و نگاه‌شان به مباحث هویتی بیشتر فانتزی است و به عنوان یک امر اساسی و بنیادی به آن نگاه نمی‌کنند. به همین دلیل این همایش در پی آن است که لایه‌هایی از اندیشمندان و محققان ایجاد و همه را درگیر موضوع هویت کند و بدین ترتیب دستگاه‌های اجرایی را بیشتر در این موضوع به چالش بکشد که تنها به صورت اسمی حضور نداشته باشند تا لوگوی آنها در پوستر باشد و مداخله‌گری به معنای واقعی انجام ندهند. بنابراین این همایش باید به سکویی برای توجه نهادها به مسأله هویت تبدیل شود.

دکتر هوشنگی: دستگاه‌های اجرایی می‌بایست مداخله در همایش را فراتر از لوگو و شرکت در روز همایش ببیند بلکه باید در مسیر کار نیز همراهی کنند.

وی در خصوص پیوند دستگاه‌های اجرایی و همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران می‌گوید: برای اینکه دستگاه‌های اجرایی به مسأله هویت توجه کنند، باید گفت‌وگویی شکل بگیرد و از آنها خواسته شود یک یا چند شخص از آن مجموعه مقاله‌هایی برای این همایش بنویسند. برای نمونه از پژوهشگران ایرنا خواسته شود تا چندین مقاله در خصوص هویت یا هویت و رسانه برای همایش تهیه کنند؛ چراکه این دغدغه و علاقمندی در میان مجموعه ایرنا وجود دارد و می‌بایست انگیزه آن هم ایجاد شود.

ضرورت‌ها و اهداف هویت و سیاست‌گذاری در ایران

استفاده از تجربه همایش‌های برگزاری شده برای همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران

دکتر بهاره سازمند عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سخنان خود به استفاده از تجربه همایش‌های برگزاری شده برای همایش پیش‌رو اشاره و بیان می‌کند: می‌توان در چند زمینه از تجربه همایش‌های گذشته استفاده کرد؛ اول اینکه کمیته علمی شکل بگیرد و افرادی که معرفی می‌شوند، مسؤولیت‌پذیر باشند و نقش‌آفرینی کنند تا از این طریق بتوان افراد را درگیر در مسائل و مباحث همایش کرد. دوم اینکه یک سایت مستقل برای همایش در نظر گرفته شود تا برای ارسال مقالات نظم بهتری به وجود آید؛ زیرا با استفاده از ایمیل در ارسال و دریافت مقالات با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و سوم اینکه تجربه کشورهای دیگر برای سیاست‌گذاری هویتی می‌تواند راهگشا باشد و به عنوان یکی از محورها در نظر گرفته شود و این امکان، انگیزه بیشتری به نویسندگان خواهد داد.

ضرورت‌ها و اهداف هویت و سیاست‌گذاری در ایران

موضوع‌های پیشنهادی مدنظر برای برگزاری همایش

دکتر وحید شالچی عضو کمیته علمی همایش هویت و سیاست‌گذاری در ایران پیشنهادهایی برای برگزاری همایش ارائه می‌دهد و می‌گوید: اگر به چند موضوع در برگزاری همایش توجه شود، می‌تواند بر غنای آن بیفزاید؛ یکی اینکه از افرادی که در خارج از کشور در زمینه‌های هویت و سیاست‌گذاری مطالعه و پژوهش کرده‌اند، دعوت به عمل آید تا مباحث خود را مطرح کنند. دوم اینکه در پنل‌های همایش از افراد شاخص و متخصص برای سخنرانی بهره برده تا مقالات بهتری در همایش ارائه شود. سوم اینکه نهادهای مختلف کشور در این همایش مشارکت داشته باشند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا این تنوع دیدگاهی باعث پیشرفت شده و چهارم هم اینکه پیش‌نشست‌هایی برای همایش برگزار و از رسانه‌ها در این زمینه کمک خواسته شود.

ضرورت‌ها و اهداف هویت و سیاست‌گذاری در ایران

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس