کد خبر: 362646
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اندیشه استخراج نزدیک به دوهزار گزاره راهبردی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌منظور ارائه طرح بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه تشکیل شده، با بهره‌گیری از ساز و کار مشارکتی و تجمیع نظرات طیف وسیعی از نخبگان و صاحب‌نظران را خط‌مشی اصلی خود قرار داد.

لذا از مسیرهای مختلف اقدام به تأمین محتوا از میان نظرات مردمی، نخبگان استانی، دستگاه‌های رسمی کشور، متخصصان و اهالی فرهنگ و رسانه، کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌ها و سرانجام رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی کرد.

در گام بعدی، محتوای تأمین‌شده مورد تحلیل و نظام‌مندسازی قرار گرفت. تاکنون با اخذ نظر حدود ۹۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و رسانه، بیش از هزار و ۹۰۰ گزاره راهبردی استخراج شده است. بررسی گزاره‌های راهبردی اهالی فرهنگ و رسانه نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از نظرات، بر ضرورت هماهنگی برنامه‌ها و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند.

از آنجایی‌که پیش‌نیاز بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رأس هرم حکمرانی حوزه فرهنگ است و بدون این مهم، حتی با فرض امکان‌پذیری بازسازی سایر اجزای ساختار، مهم‌ترین آسیب کنونی یعنی فقدان هماهنگی، هم‌افزایی و هوشمندی، همچنان پابرجا است؛ بنابراین ارائه طرح تحول و بازسازی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولویت قرار گرفت تا با اجرای آن، اولاً مقدمه و پیش‌نیاز بازسازی سایر ساختارها محقق شود و ثانیاً شورای عالی بتواند با به‌دست آوردن الزامات فرماندهی ازجمله بازوهای رصدی و راهبری، بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور را عالمانه‌تر، متقن‌تر و دقیق‌تر محقق کند.

رهبر معظم انقلاب با آغاز به کار دولت سیزدهم در ششم شهریور سفارش هایی در زمینه فرهنگ کردند مبنی بر اینکه دولتمردان با توجه بیشتر به مسائل فرهنگی، خدمت به مردم را نصب العین خود قرار دهند. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای هیات دولت ششم شهریور فرمودند: به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما در ساختار فرهنگی کشور مشکل داریم و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه حرکت انقلابی یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای انقلابی بودن، بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اولین برنامه خود از اهالی فرهنگ هنر و رسانه خواسته است تا نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود را در موضوعات نقد وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی مطرح کنند. از دیگر نکات درخواستی وزیر می توان به اصول موازین و محدوده‌های تحول، الزامات و اولویت‌های تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسب‌سازی ساختارهای فرهنگی با پیشران‌های فناوری‌های نرم و ظرفیت‌های جدید فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی، تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکل‌های مردمی و جهادی در عرصه‌های فرهنگی اشاره کرد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس