کد خبر: 363003
۰
۰
نسخه چاپی

حجم مخزن سدهای تامین کننده آب قم ۱۶۱ میلیون متر مکعب است

علی اصغری روز سه‌شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: حجم آب ذخیره شده در این دو سد در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۴۷ میلیون متر مکعب بوده‌ که این موضوع نشان دهنده کاهش حجم آب ذخیره شده و لزوم صرفه جویی مصرف آب در استان قم است.

وی با اشاره به این که تا دوم بهمن‌ماه جاری حجم مخزن سد کوچری ۷۷.۷۲۹ میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد ۱۵ خرداد ۸۳.۵۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است، افزود: حجم مخزن این دو سد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴۶.۹۱۹ و ۱۰۰.۳۴۰ میلیون متر مکعب بوده‌است.

وی با اشاره به این که تامین آب مورد نیاز قم از طریق سدهای مورد نظر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن‌ها به سختی و با هزینه بالا صورت می‌پذیرد، تاکید کرد: نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم، همکاری لازم را در رعایت الگوی مصرف تعیین شده داشته باشند.

اصغری گفت: برنامه‌های متنوعی برای مدیریت مصرف آب دربخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب استان در دست اقدام است و امیدواریم با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در این زمینه و اجرای طرح‌های مورد نظر، شاهد استفاده مطلوب از منابع آبی در قم باشیم.

وی با اشاره به این که رعایت الگوی مصرف آب در قم برای دسترسی هرچه بهتر به منابع آبی یک موضوع بسیار مهم است، بیان کرد: روند تامین آب مورد نیاز قم به صورت شبانه روزی دنبال می‌شود و آب مورد استفاده مردم در این استان از کیفیت خوبی برخوردار است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.
سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید