کد خبر: 365142
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رسانه و مطبوعات بلاک‌چین در کنار دیگر فناوری‌های نوین جهان را تغییر می‌دهند

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست تخصصی فناوری بلاک چین و فضای مجازی برگزار شد. در این نشست که حمید ضیایی‌پرور، استاد علوم ارتباطات دبیری آن را بر عهده داشت، تکنولوژی بلاک‌چین به عنوان یکی از فناوری‌های نوین که در کنار دیگر فناوری‌های نوین تغییرات اساسی در آینده جهان ایجاد خواهد کرد، بررسی شد.

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر)، با اشاره به اینکه بلاک چین در حال سپری کردن دنیای کودکی خود است، گفت: بیان پیچیدگی های این فناوری به منظور درک بهتر آن به راحتی ممکن نیست و با ارائه یک تعریف نمی شود این فناوری نوپا را دقیق توضیح داد. بلاک چین در ابعاد مختلف پیچیدگی‌هایی از جمله پیچیدگی‌های ذاتی، فنی و حقوقی دارد.

وی بلاک چین را به دفتر کل توزیع شده در فضای مجازی تشبیه کرد با این تفاوت که در فضای مجازی این دفتر کل در اختیار چند نفر هست اما هرگونه اعمال تغییر در صفحات آن قابل ردیابی و پیگیری است.

قربانی با این توضیح که تعریف های متفاوت از بلاک چین تاکنون ارائه شده تصریح کرد: شاید بهترین تعریف این باشد که بلاک چین زنجیره ای از بلوک ها است که به هم متصل می شوند و هر بلوک حاوی اطلاعاتی است که قابل تغییر نیستند و مجموعه بلوکات درکنارهم بلاک چین را تشکیل می‌دهد. در بلاک چِین برخلاف داده‌های دیگر با داده‌هایی روبرو هستیم که پس از پر شدن در یک بلوک، امکان نگارش آن و اصلاح آن ها فراهم نیست.

عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک، در این خصوص که بیشتر افراد بلاک‍‌چین را با بیت کوین می‌شناسند توضیح داد: مفهوم بلاک چین برای نخستین بار در دل رمز ارزی به نام بیت کوین نمایان شد و به این ترتیب رمزارزها مهم‌ترین دستاوردهای بلاک چین محسوب می‌شوند و در واقع رمز ارزها محصولات ساخته شده‌ای هستند که یک تکنولوژی در دل خود دارد.

قربانی با بیان اینکه بلاک‌چین می‌تواند نقش موثری در حوزه‌های مختلف مالکیت مدنی، پزشکی، اسناد رسمی، موسیقی، فرهنگ، هنر و بسیاری از حوزه‌ها داشته باشد گفت: در ایران کنسرسیومی به نام ققنوس وجود دارد که در کنار برخی استارتاپ‌ها خدمات بلاک چین را به متقاضیان آن ارائه می‌دهد.

وی برگزاری انتخابات دیجیتال را یکی از برترین دستاوردهای استفاده از سیستم بلاک چین عنوان کرد و افزود: تاکنون تجربه‌های بسیار موفقی از برگزاری انتخابات با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین داشته‌ایم. این تکنولوژی امنیت انتخابات را به دلیل انکه نمی‌توان در آن رخنه کرد تضمین می‌کند. هر چند متخصصان بلاک چین ارزشمندی در جامعه داریم اما تا امروز با تاسف بسیار موفق به ارائه و صادرات خدمات فنی مهندسی در این زمینه به دیگر کشورها نشده‌ایم و به جای آن شاهد خروج متخصصان این حوزه و به کارگیری آنان از سوی کشورهای پیشرفته هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که خدمات بلاک‌چِین تا چه حد ‌می‌تواند از اعمال متقلبانه در حوزه‌های مختلف فضای مجازی جلوگیری کند گفت: هر چند بلاک چین روش مناسبی برای جلوگیری از تقلب‌های گسترده در برخی پلتفرم‌ها است اما با عنایت به گران‌قیمت بودن این تکنولوژی پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌ها از راه‌حل های ارزانتر استفاده کنند.

قربانی، کُندی، پیچیدگی فنی و آسان نبودن پیاده‌سازی بلاک چین را از ویژگی‌های این تکنولوژی عنوان کرد و افزود: استفاده از بلاک چین در جایی که نیاز به اعتمادسازی عمومی داریم، بسیار ارزشمند است اما باید در نظر داشت که این تکنولوژی را باید به عنوان آخرین گام در مسیر رفع مشکلات و مسائل انتخاب کرد

وی در پاسخ به این سوال دبیر نشست دکتر حمید ضیایی‌پرور که پرسید آیا بلاک چین و رمز ارزها بهشت کلاهبرداران هستند، تصریح کرد:هر چند با ظهور هر تکنولوژی کلاهبرداران باهوش بهترین استفاده را از آن می‌کنند اما باید در نظر داشت که میزان استفاده صحیح از آن بسیار بیشتر است و برای کنترل کلاهبرداران و متقلبان در بسترهای مختلف فضای مجازی راه حل‌ها و ابزارهای قانونی بسیاری وجود دارد.

قربانی با این توضیح که یکی از ستون‌های بلاک چین رسانه روابط عمومی و ارتباطات است گفت: مهم ترین کاری که می شود انجام داد آموزش مبانی فنی و غیرفنی بلاکچین در رسانه‌ها است.در حال حاضر استفاده از بلاک چین در خرید و فروش آثار هنری متداول شده است اما همچنان صحبت هایی درباره حق مالکیت معنوی در خصوص آثار خرید و فروش شده در فضای مجازی وجود دارد.‌

حمید ضیایی پرور نیز در پایان این نشست با اشاره به مطالب ارائه شده در این جلسه گفت: آنچه مسلم است با همه خاصیتهای خوبی که بلاک‌چین دارد اما هنوز ادبیات آن برای من از افراد در جامعه نهادینه نشده است و در آینده بیشتر از ابعاد استفاده از این تکنولوژی خواهیم شنید.

سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و با همکاری موسسه فهم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر بستر اسکای‌روم و کلاب‌هاوس برگزار می‌شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.