دیابت ریسک مرگ بیماران کرونایی را دو برابر افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت تقریباً دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض خطر مرگ ناشی از کووید و تقریباً سه برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به نوع شدید بیماری روبرو هستند.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه آبردین بریتانیا انجام شد نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران بدون دیابت در معرض خطر بیشتر نیاز به بستری در مراقبت‌های ویژه و اکسیژن مکمل یا بستری شدن به عنوان بیماری با شرایط بحرانی هستند.

با این حال، کنترل خوب قند خون در این بیماران می‌تواند این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

«استاورولا کاستورا»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما دریافتیم که به دنبال عفونت کووید ۱۹، خطر مرگ در بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران بدون دیابت به طور قابل توجهی افزایش یافته است.»

او در ادامه افزود: «ما همچنین نشان می‌دهیم که کنترل خوب قند خون ممکن است یک عامل محافظتی با توجه به مرگ‌های ناشی از کووید ۱۹ باشد».

این تیم یافته‌های ۱۵۸ مطالعه را که شامل بیش از ۲۷۰ هزار شرکت‌کننده از سراسر جهان بود، بررسی کردند تا مشخص کنند کووید چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد.

نتایج تلفیقی نشان داد که در مقایسه با افراد بدون دیابت، افراد مبتلا به دیابت ۱.۸۷ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید، ۱.۵۹ برابر بیشتر احتمال دارد که در ICU بستری شوند، ۱.۴۴ برابر بیشتر احتمال دارد به تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند و ۲.۸۸ برابر بیشتر احتمال دارد که به عنوان بیمار بحرانی طبقه بندی شوند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که بیماران در چین، کره و خاورمیانه نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا یا ایالات متحده در معرض خطر بیشتر مرگ قرار دارند. به گفته محققان، این شرایط ممکن است به دلیل تفاوت در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و مقرون به صرفه بودن مراقبت‌های بهداشتی باشد.

طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۵۳۷ میلیون بزرگسال بین ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت بودند.

تعداد کل افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۳۰ به ۶۴۳ میلیون نفر و تا سال ۲۰۴۵ به ۷۸۳ میلیون نفر خواهد رسید.

در حالی که دیابت شدت کووید را افزایش می‌دهد، مطالعه اخیر هم نشان داد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید