کد خبر: 371152
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

هشداری که باید جدی گرفت؛ افزایش تمایل به تهیه سلاح

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان ایلام، شخصی اقدام به گروگانگیری کرد که گفته می‌شود وی از نیروهای سابق این مجموعه بوده که اخراج شده است. نیروهای امنیتی و نوپو (یگان ویژه) به سرعت خود را به محل رساندند اما شنیده شدن صدای تیراندازی و بررسی‌ها نشان داد چهار نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

این ماجرا، ما را به ۱۸ آبان ۱۴۰۰ می‌برد، روزی که سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جریان بازدید خبرنگاران از دستاوردهای طرح اقتدار گفت: حجم سلاح‌های موجود در اختیار مردم افزایش یافته و در این زمینه گزارشی به مسئولان و دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش جدی‌تر مجازات افراد مرتبط با انواع سلاح تاکید کرد: چنین موضوعی در پایتخت می‌تواند شائبه امنیتی هم داشته باشد و به طور قطع تاثیر امنیتی هم خواهد داشت.

اهمیت و حساسیت موضوعی که سرداررحیمی به آن اشاره کرد سبب شد تا همان زمان به سرعت از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کند.

با توجه به رخدادهای مختلف درباره استفاده از سلاح توسط افراد در شهرهای مختلف، گروه پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای پی بردن به چرایی و علل افزایش خرید و تهیه سلاح از سوی مردم و پیامدهای امنیتی و اجتماعی آن، بهمن‌ماه‌ سال گذشته موضوع را با جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و آسیب‌شناسان (دکتر «امان‌الله قرایی‌مقدم» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، دکتر «اصغر کیهان‌نیا» روان‌شناس، دکتر «مجید ابهری» آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، دکتر «حسین حجت‌پناه» جامعه‌شناس و دکتر «عالیه شکربیگی» جامعه‌شناس) در میان گذاشت و دیدگاه‌ها و نظرهای آنان را در این خصوص جویا شد.

خلاصه بولتن تهیه شده در این زمینه با عنوان «چرایی تمایل به خرید سلاح؛ ریشه‌ها و پیامدها» را که بهمن‌ماه پارسال منتشر شد، اینجا بخوانید.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.