کد خبر: 371249
۰
۰
نسخه چاپی

از تداوم برنامه های هدفمند دولت در رفع مشکلات مردم تا سرمایه گذاری در دانش و پژوهش

به گزارش گروه استان‌ها، امروز سوژه های مختلفی از دفاتر و مراکز استان های ایرنا منتشر شد که از جمله می توان به موضوعاتی در خصوص مطالبات مردم، اصلاح ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه ها، بازگشت تعادل به بازار مرغ و روغن و توزیع آن، نظارت ویژه بر کار نانوایی ها ، تکمیل طرح های نیمه تمام، طرح های آبرسانی به روستاها، معرفی جاذبه های گردشگری و تنش آبی ، اشاره کرد.

تداوم سفرهای استانی و برنامه هدفمند دولت در رفع مشکلات مردم عنوان گزارش امروز گروه استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی است که به تداوم سفرهای استانی دولتمردان پرداخته است .در بخشی از این گزارش آمده است که اعضای دولت سیزدهم به دنبال عزم راسخ خود برای بازدید میدانی و رفع مشکلات مردم هفته سوم اردیبهشت روزهای پرکاری را سپری کردند و استان‌هایی فارس ، خراسان رضوی ، کرمان ، کهگیلویه و بویراحمد ، مازندران ، کرمان ، یزد و آذربایجان شرقی مقصد دولتمردان بود تا با سرکشی و بررسی امور به تصمیم‌های سازنده و اثرگذار در بخش های مختلف برسند.

دولت برای گره گشایی از مشکلات مردم و تغییر دادن وضعیت موجود و عدم توازن منطقه‌ای و ناعادلانه، برنامه‌ای هدفمند دارد و در این راستا با سفرهای استانی و مدیریت میدانی و بررسی مشکلات و محرومیت ها با مشارکت مردم برای آن برنامه ریزی کرده تا در مدت زمان معینی به نتیجه مطلوب جامعه برسد.

گروه استان ها همچنین در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخته و در مقدمه آن آورده است: هفته چهارم اردیبهشت خبرهای کرونایی امیدوارکننده‌ای در استانها به گوش رسید؛ همین که مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در یک هفته اخیر در پنج استان کشور به صفر رسیده و روند بستری بیماران در ۲۸ استان کاهشی است، یعنی روزهای رهایی از این ویروس منحوس نزدیک است.

از تداوم برنامه های هدفمند دولت در رفع مشکلات مردم تا سرمایه گذاری در دانش و پژوهش

اخبار استانها

دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت در مراسم بزرگداشت فردوسی و افتتاح طرحهای دانش‌بنیان در دانشگاه حکیم سبزواری که از روز چهارشنبه به مشهد سفر کرده است اظهار داشت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام آموزش عالی و جذب اعتبار برای این منظور اولویت نخست این وزارتخانه است.روسای دانشگاهها باید مسوولیت اصلی و مهمی در جدیت و پیگیری اتمام پروژه‌های نیمه تمام داشته باشند.

وی ادامه داد: با پیگیری برای تخصیص بودجه و جذب اعتبارات و نیز هماهنگی با فرمانداران هر شهر لازم است کارهای نیمه تمام در این زمینه پایان یابد.

وی امروز شنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و کنونی دانشگاه فردوسی مشهد افزود:سند نظام ملی نوآوری در کشور وجود ندارد و باید با تهیه آن بستری فراهم شود تا هر نهادی نقش خود را در این نظام، برای خلق ثروت از دانش برعهده گیرد. بر این اساس مکاتبه‌ای با شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت و این شورا اجازه داد تا سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین و اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس معاونت فناوری در مجموعه این وزارت ایجاد شد تا همان گونه که در زمینه علمی در منطقه رتبه اول را در اختیار داریم، تلاش شود تا نتایج علمی دانشگاهی برای تبدیل دانش به ثروت نیز ایجاد شود.

امروز مرکز قشم گفت و گویی منتشر کرد از سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور که وی در پاسخ به این سئوال که تهاتر املاک و زمین های منطقه آزاد قشم برای تکمیل پروژه های عمرانی به ویژه پل خلیج فارس به کجا رسیده است، از استقرار سامانه شفافیت در ۶ ماهه اول امسال در کل مناطق آزاد کشور خبر داد.

به گفته وی مجوز این کار گرفته شده و رییس جمهور هم در سفر استانی به استان هرمزگان با آن موافقت کرده است .

«داریاووش عزیزیان» کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه گفت: اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها کمک بزرگی به اقشار کم‌ درآمد جامعه بوده و زندگی آنها را رونق بخشیده و موجب تحقق عدالت اجتماعی است.

وی افزود: همه اقشاری که در کشور زندگی می‌کنند، از توانایی مالی بالایی برای امرار معاش بهره‌مند نیستند بنابراین توزیع عادلانه یارانه‌ها باعث می‌شود این قشر بتوانند چرخه زندگی خود را به حرکت در آورند. این اقدام دولت سیزدهم، باعث دور شدن فرصت‌طلبان و دلالان از بازار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم شده و اجازه نمی‌دهد روی کالاهای مورد نیاز مردم قیمت‌های کذایی گذاشته شود.

همچنین محمود بنانژاد عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با اشاره به افزایش تقریبا چهار برابری نرخ روغن در بازار مشهد،گفت: افزایش قیمت اقلامی چون روغن خوراکی ناشی از تاثیر جهانی قیمت‌ها است چرا که در بازارهای جهانی نیز بهای روغن خام، به عنوان ماده اولیه وارداتی این محصول، به شدت افزایش داشته است. علاوه بر تاثیر حذف ارز ترجیحی از روغن خام، قیمت جهانی آن نیز افزایش یافته و این ۲ علت، قیمت این کالا را بیش از اندازه گران کرده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رفع مشکل کمبود روغن در بازار مشهد گفت: تدابیر لازم برای رفع مشکل این کالا در بازار اتخاذ شده است و با اصلاح قیمت آن، دیگر بهانه ای برای کاهش عرضه یا تولید توسط کارخانه ها نمانده است و آنان باید همکاری کاملی برای عرضه روغن به میزان نیاز مردم در بازار داشته باشند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در جشن استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان اظهار داشت : دانشگاه کردستان به ویژه دانشکده منابع طبیعی آن، از ظرفیت عملی و جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور برخوردار است.

نقی شعبانیان افزود: دانشجویان این دانشگاه در سراسر کشور جایگاه‌های بسیار خوبی کسب کرده‌اند و پس از دوران تحصیل خود از نظر علمی، فرهنگی و اجتماعی غنی هستند.

وی با بیان اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند و تلاش و پشتکار آنها کلید راه آینده خواهد بود، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه مبدا تحول جامعه خواهند بود و بی‌شک حضور در دانشگاه، دانشجویان را اخلاق‌مدارتر خواهد کرد.

حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور در دیدار با امام جمعه ایلام مهمترین هدف این نهاد را الگوسازی عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در بسیاری از بخش ها نظیر درمان ناباروری، درمان سرطان سینه و زخم های دیابتی، زخم بستر و سلول های بنیادی در دنیا پیشرو و نقش الگو دارد.

وی افزود: اولین پژوهشکده گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی ایجاد شده است و الان گیاهان دارویی متعددی در حال پرورش است. مرکز درمان ناباروری و مرکز درمان سینه در استان ایلام آغاز کردیم و با پژوهشکده ابن سینا اصلاح نژاد دام و در زمینه گیاهان دارویی نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برخی مباحث خلاف واقع در فضای مجازی و رسانه های معاند در خصوص جراحی اقتصادی در کشور گفت: یک جنگ رسانه‌ای تمام عیاری علیه نظام در حال انجام است که توفیق در این نبرد نیازمند هوشمندی مردم و مدیران است.

وی اظهارداشت: در روزهای اخیر رسانه‌های خارجی و برخی از نااهلان در داخل کشور تلاش دارند تا مشکلات ناشی از رویکرد جدید دولت در اصلاح نرخ ارز ترجیحی را بزرگ‌نمایی کرده و به اصطلاح از کاه ،کوه بسازند.

به گفته وی مردم و مسوولان باید حواسشان جمع و مراقب نفوذی ها باشند؛ دقت و هوشمندی بیشتر دولت بهمراه حضور موثر در صحنه می تواند توطئه دشمنان را نقش بر آب کند.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در سفر به استان خراسان رضوی در نشست چهار ساعته با "مولوی شبیر احمد" رییس ارکان ارتش دولت اسلامی افغانستان و هیات همراه در شهرستان تایباد افزود: استکبارستیزی از وجوه مشترک ملت ایران و افغانستان است و هر دو ملت نیز زخم خورده استکبار هستند.

وی گفت : تلاش هر دو کشور باید روی انسجام و اتحاد متمرکز شود و با مدیریت و تدبیر در مورد حوادث کوچک اجازه بزرگنمایی این حوادث را به دشمنان ندهند.

وی تاکید کرد: دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و دولت اسلامی افغانستان روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی دارند و طی سالهای گذشته در رویدادها و حوادث گوناگون با روحیه تعامل و همکاری در کنار یکدیگر بوده اند و هر جا که دشمنان می خواستند خدشه ای بر این روابط وارد کنند به واسطه حسن نظر و حس برادری حاکم بر تفکر دو ملت ناامید شدند.

احمد حیدری معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو در حاشیه بازدید از سدهای سیلوه و کانی سیب در شهرستان پیرانشهر افزود: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و با جدیت پیگیر تحقق این مطالبه مهم روستاییان هستیم.

وی افزود: در این راستا شهرهای دارای مشکل آب شرب نیز مورد بازنگری قرار خواهند گرفت تا از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند. دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، اعتبارات خوبی را برای صنعت آب و برق اختصاص داده‌اند که می‌تواند تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کند.

محسن داوری فرماندار مشهد در نشست با ۱۰۰ تیم بازرسی بسیج برای نظارت ویژه بر نانوایی های مشهد گفت: سود نانوایی کم نیست و این که می گویند چون آب، برق و گاز گران شده است از این رو قیمت نان نیز باید گران شود صحیح نیست چون اگر این طور بود پروانه نانوایی در مشهد بین ۶ تا ۱۰ میلیارد ریال به فروش نمی رسید.

وی افزود:آیا پروانه قصابی و میوه فروشی را با این قیمتها خرید و فروش می کنند؟ اما شغل نانوایی و پروانه این حرفه آن قدر می ارزد که تا چهار دست خرید و فروش می شود.

وی ادامه داد: ۲ نوع آرد به نانوایی ها عرضه می شود که نوع نخست به قیمت هر کیسه ۳۵۰ هزار ریال و نوع دوم نیز ۵۰۰ هزار ریال است حال آن که هرکیسه آرد در بازار ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال خریداری می شود و اگر من و شما هم نانوایی داشتیم برای سود ۶ میلیون ریالی در هر کیسه وسوسه می شدیم در حالی که تولید نان از هر کیسه آرد ۸۰۰ هزار ریال سود دارد.

از تداوم برنامه های هدفمند دولت در رفع مشکلات مردم تا سرمایه گذاری در دانش و پژوهش

گزارش های خواندنی مراکز استان ها

شکوفایی تجارت خارجی خراسان رضوی در گرو تکمیل محور مشهد - دوغارون عنوان گزارشی از مشهد است که در مقدمه آن آمده است: شتاب در تکمیل طرح ملی محور نیمه‌تمام مشهد - دوغارون در مرز افغانستان، برای خراسان رضوی تا جایی اهمیت دارد که نبض تجارت خارجی این استان در دستان تصمیم‌گیران کشور برای اتمام این مسیر حیاتی است.

از قزوین هم گزارشی منتشر شده در خصوص بررسی دستاوردهای سفر رییس جمهور به استان قزوین با عنوان مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است که در بخشی از آن آمده است:احداث مترو هشتگرد به قزوین و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان است که در سفر رییس جمهور به دیار مینودری مورد تاکید قرار گرفتند. سفر رییس جمهور به استان قزوین در هفتم اردیبهشت ماه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، دستاوردها و برکات زیادی داشت که تحقق همه جانبه آنها موجب اشتغالزایی، رونق اقتصادی و تحول در منطقه و استان می شود.

امروز همچنین گزارشی از سنندج بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت تحت عنوان دام منهول‌ها در سنندج که به موضوع سرقت دریچه های فاضلاب در این شهر پرداخته است.

جاذبه های زندگی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد نیز از دیگر عناوین گزارش های مراکز استان ها است. زندگی عشایری به عنوان یک سبک سنتی حیات اجتماعی با وجود تمام سختی هایش هنوز هم جذابیت های خودش را دارد به طوری که در زمان حاضر ۱۲درصد از جمعیت استان زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد همچنان به این شیوه روزگار می گذرانند.

امروز همچنین گزارشی با عنوان احیای تالاب نئور؛ نیازمند اعتبار و حفاظت همه‌جانبه از اردبیل منتشر شده و آورده است : تالاب نئور که زمانی یکی از تفرجگاه‌های بکر و پرجاذبه استان اردبیل به شمار می‌رفت، در بیش از یک دهه گذشته به تدریج جایگاه خود را از دست داده است و کارشناسان امر احیای آن را در گرو تامین و تزریق اعتبار کافی و نقش آفرینی همه جانبه می‌دانند.

مرکز قشم هم گزارشی از تنوع زیستی آب های قشم و شاه میگوی خاردار با عنوان شاه میگوهای خاردار، آبزیان زیبا و بازیگوش سواحل قشم منتشر کرده است .

از کرمان هم گزارشی تحت عنوان خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان مرمت منتشر کرد که در مقدمه آن آمده است : طرح مرمت و بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان یکی از مهمترین پروژه های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این استان محسوب می شود که به دلیل نوسانات قیمت مواد و مصالح و افزایش شدید تورم سالهای اخیر نتوانسته هفت خوان مرمت را طی کند و متوقف شده است.

تار و پود مشکلات در قالیچه دوروی ترکمن عنوان گزارش از بجنورد است که در بخشی از آن نوشته است :قالیچه دوروی دویدوخ در رازوجرگلان خراسان شمالی با نقش و نگارهای منحصر به فرد که حاصل سرپنجه های هنرمندانه دختران این منطقه مرزی است، حال و روز خوشی ندارد و بافندگان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

مرکز تبریز امروز گزارش رفع تنش آبی منطقه و دریاچه ارومیه با انتقال آب ارس به تبریز منتشر کرد که در مقدمه آن آمده است: کمبود آب در آذربایجان شرفی در چند سال اخیر و مشکلات آبی دریاچه ارومیه، تنش آبی و بهره برداری بی رویه از منابع آبی و آب های زیرزمینی را به دنبال داشتهبه گونه ای که آینده منطقه را از جنبه های مختلف تهدید می‌کند.

تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ عنوان گزارشی از بیرجند است با این مقدمه که "تکمیل باند دوم ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی که اکنون با متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست اجراست، یکی از هدفگذاری‌های سال ۱۴۰۱ است و با بهره‌برداری از آنها ۱۲ پروژه نیمه‌تمام استان در حوزه راه تا پایان سال جاری تعیین تکلیف می‌شود".

محوز صید برای کشورهای خارجی هم عنوان مطلبی بود از کرمان که با این عنوان که مذاکره‌ای با محیط زیست درباره مجوز صید کشورهای خارجی صورت نگرفته است به موضوع صید پرداخته و در مقدمه آن نوشته است: سازمان شیلات ایران در توضیح رسانه‌ای در واکنش به مصاحبه اخیر معاون سازمان محیط زیست کشور ضمن تاکید بر اینکه هیچ مجوز صیدی به طرف‌های خارجی داده نشده اعلام کرد که مذاکره‌ای نیز با محیط زیست درباره کاهش واگذاری مجوز صید به کشورهای خارجی صورت نگرفته است.

بازگشت تعادل به بازار مرغ مازندران با عرضه انبوه صبحگاهی عنوان گزارشی از مرکز ساری است که در مقدمه آن آورده است:بازار مرغ مازندران که چند روز گذشته پس از اجرای طرح اصلاح نرخ ارز ترجیحی و عادلانه سازی پرداخت یارانه نقدی به خاطر تقاضای زیاد دچار اندکی التهاب شده بود از صبح امروز شنبه با عرضه فراوان به تعادل رسید و فروشگاه‌های مختلف اعم زنجیره ای و کوچک مملو از مرغ گرم و منجمد شده است.

ساری امروز گزارش دیگری منتشر کرده با عنوان سایه سنگین احتکار خانگی بر بازار آرام موادغذایی مازندران که در مقدمه آن آورده است :باوجود برقراری آرامش، فراوانی نسبی کالاهای اساسی و همچنین نظم در بخش توزیع کالا پس از اصلاح نرخ ارز و نظام یارانه‌ای اما همچنان سایه سنگین احتکار خانگی و رفتار هیجانی مردم برای خرید بر بازار عرضه و تقاضای اقلام غذایی مازندران سنگین می‌کند.

رقابتهای ملی مهارت سفال در گناباد، گامی به سوی رونق سفالگری گزارشی از مرکز گناباد است که به تولید ظروف سفالی پرداخته است .

از تداوم برنامه های هدفمند دولت در رفع مشکلات مردم تا سرمایه گذاری در دانش و پژوهش

اخبار مرتبط با ارز ترجیحی را هم با عناوین اصلاح هدفمندی یارانه ها نظام تولید را به بلوغ می‌رساند ، استاندار کرمانشاه: قیمت نان سنتی به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت، استاندار البرز: دولت به دنبال تامین منافع مردم است ، استاندار تهران: بازار موادغذایی در روزهای آینده متعادل می‌شود ، ستاد تنظیم بازار فیروزکوه در آمادگی کامل برای خدمت رسانی به مردم است ، رسانه ها در تبیین اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها مدیران را یاری دهند ، فرماندار پلدختر: حذف ارز ترجیحی مبارزه با رانت و فساد است ،اصلاح نظام یارانه، تاثیری بر قیمت دارو و واکسن دامی ندارد، حذف چند نرخی کالا از اهداف اصلاح ارز ترجیحی است ، هدفمند پرداخت کردن یارانه‌ها به اقشار ضعیف یکی از مزایای طرح اقتصادی دولت است ، بخوانید.

فیلم های مراکز استانی ایرنا

مشهد امروز فیلمی با عنوان آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرد .

فیلم دیگری از مرکز بوشهر منتشر شد با عنوان سیلندرهای فرسوده گاز مایع نوسازی می‌شوند.

گرگان هم امروز فیلمی با عنوان اعتبار موجود پاسخگوی بازآفرینی ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده کشور نیست برروی خروجی ایرنا منتشر کرد.

یکهزارتن ماکارونی با قیمت مناسب در قزوین توزیع می شود هم عنوان فیلمی است که از قزوین منتشر شد.

همچنین فیلمی از مرکز سنندج منتشر شد با عنوان دشت گلهای شقایق روستای ماسان کامیاران

دفتر کاشان هم با عنوان فیلم؛ رسانه‌های معاند قطع وابستگی ایران به خارج را برنمی‌تابند منتشر کرد.

طبیعت زیبای منطقه اورامانات کرمانشاه هم عنوان فیلمی است که مرکز کرمانشاه به انتشار آن پرداخت .

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید