کد خبر: 371685
۰
۰
نسخه چاپی

۲۰۰ هکتار تریتیکاله در قم کشت می‌شود

محمد علی سلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: یکی از مشکل‌هایی که در زمینه تولید علوفه مورد نیاز دامداران داریم در مزارع جو استان است به خاطر آنکه جو با وجود آنکه محاسن زیادی که برای تولید علوفه دارد اما در برابر بیماری‌ها، آفات و سرما حساس است و این عوامل موجب کاهش سطح تولید این محصول در قم می‌شود.

وی با اشاره به این که ۲۴ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت جو است، افزود: در مورد جو هر گونه بذر که در مزارع استان استفاده کردیم باز هم نسبت به عوامل یاد شده آسیب‌پذیر بود، به همین خاطر به دنبال استفاده از گیاه تریتیکاله (که استفاده از آن در دنیا مرسوم است و خواص جو را دارد)، همراه با کشت جو در استان هستیم.

وی با بیان این که کشت این گیاه در قم طی آزمایش‌های انجام شده‌ خوب جواب داده‌است، افزود: تریتیکاله نیاز به رسیدگی خاصی ندارد، سرما نمی‌زند و خوابیدگی ندارد، نسبت به شوری مقاوم است و در تولید دانه و کاه هم نسبت به جو شرایط مناسب‌تری دارد.

سلامی گفت: استقبال از تریتیکاله در قم مناسب است که این موضوع نشان دهنده عملکرد خوب این گیاه در مزارع استان است.

وی با اشاره به این که امسال یکهزار و ۲۰۰ تُن تریتیکاله در قم تولید می‌شود، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سطح زیر کشت این گیاه در استان طی سال‌های آینده به بیش از پنج هزار هکتار خواهد رسید.

وی با بیان این که هدف از کشت گیاه تریتیکاله در قم جایگزینی آن با کشت‌های زودرس جو ( که نسبت به تنش‌های محیطی آسیب پذیر می‌باشد) است، ادامه داد: در همین رابطه حدود ۲۵ درصد از کشت جو استان که بیشتر کشت زودرس هست با گیاه تریتیکاله جایگزین می‌شود.

تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد.

این محصول ممکن است بهاره یا زمستانه باشد، گیاهی یکساله یا کمی بیشتر از یکسال و تیپ عمومی آن شبیه گندم است اما در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید