کد خبر: 373354
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش بین‌الملل جدال حامیان فلسطین و صهیونیست‌ها در هالیوود

ورود صهیونیست‌ها به فلسطین به ابتدای سده ۲۰ میلادی برمی‌گردد که به تدریج بستر برای اشغال این کشور فراهم شد. در سال ۱۹۱۹ کنفرانس «سان رمو» که از نمایندگان فرانسه، انگلیس و ایتالیا، تشکیل شده‌ بود، پس از بررسی اوضاع فلسطین موافقت خود را مبنی بر تحت‌الحمایگی این کشور به وسیله انگلیس اعلام داشت. بنابراین ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۲ قیمومیت انگلیس بر فلسطین به طور رسمی توسط شورای «جامعه ملل» به تصویب رسید.

به موازات افزایش جمعیت یهودیان در فلسطین و بالاگرفتن قدرت سیاسی آنها در منطقه، اعراب که از نفوذ یهودیان خشمگین و در عین حال نگران شده‌ بودند، انگلیس را زیر فشار گذاشتند تا از صهیونیست‌ها جانبداری نکند. در این هنگام صهیونیست‌ها در فلسطین عملا یک نیروی خود مختار بوجود آورده و ارتش سری به نام «هاگانا» تشکیل داده‌ بودند. وظیفه این ارتش ترور مخالفان و مبارزه با گروه‌های عرب بود.

انگلیس برای جلوگیری از اعتراض فلسطینی‌ها در سال ۱۹۳۹ «کتاب سفید» را منتشر و اعلام کرد که یهودیان می‌توانند در فلسطین «کانون ملی» داشته باشند اما حق تاسیس دولت مستقل را ندارند. این اعلامیه خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت و تصمیم گرفتند برخلاف نظر سران لندن نیات خود را عملی سازند اما در این زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد و مساله فلسطین تحت‌الشعاع اخبار مربوط به جنگ قرار گرفت.

بسیاری از محققان در اروپا به دلیل مطالعه و پرسش در زمینه هولوکاست با تعقیب قضایی روبرو شده‌اند. پژوهشگرانی مانند «روژه گارودی»، «رابرت فوریسون» و «گرمار رودولف» به دلیل پژوهش درباره اساس نظریه هولوکاست تحت فشار قرار گرفتند و محکوم شدندبعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۷ انگلیس اعلام کرد سال بعد از فلسطین خارج خواهد شد و اداره آن را به سازمان ملل خواهد سپرد. در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای فلسطین را به سه قسمت تقسیم کرد. ۴۳ درصد آن را در اختیار عرب‌ها و ۵۶ درصد آن را در اختیار یهودیان قرار داد و بیت‌المقدس نیز بین‌المللی اعلام شد.

زمانی که قیومت انگلیس بر فلسطین در ۱۵ مه ۱۹۴۸ به پایان رسید در واقع تمامی نهادهای سیاسی فلسطینی از بین رفته‌ بود و هیچ سازمانی برای پر کردن خلاء ایجاد شده، وجود نداشت. صهیونیست‌ها که بر نواحی کشور یهود در قطعنامه تقسیم مسلط بودند، یک شورای موقت حکومتی مرکب از ۳۸ عضو تاسیس کردند که به نوبه خود کابینه‌ای ۱۳ نفره را انتخاب کرد.

همان روز «دیوید بن گوریون» که بعدها مقام نخست‌وزیری و وزارت جنگ این رژیم را بر عهده گرفت، تشکیل دولت را اعلام کرد و بلافاصله بعد از این اعلام، کشورهای غربی همانند انگلیس و ایالات متحده این رژیم را به رسمیت شناختند.

حال نوبت بازوی رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب بود که با بهره‌گیری از صنعت سرگرمی همچون هالیوود به حمایت از صهیونیست‌ها بپردازد.

توجیه اشغالگری با ابزار هولوکاست

از زمان تشکیل این رژیم جعلی در فضای پساجنگ جهانی دوم تاکنون، صهیونیست‌ها و لابی قدرتمند آنها در آمریکا تلاش زیادی را برای اعمال نفوذ بر هالیوود با بهره‌گیری از موضوع «هولوکاست» به کار بسته‌اند تا از این ابزار به توجیه چرایی شکل‌گیری این رژیم بپردازند.

فرضیه هولوکاست مدعی کشتار بیش از ۶ میلیون یهودی اروپا درجنگ جهانی دوم به دست حکومت آلمان نازی است. این فرضیه به حدی برای غرب اهمیت دارد که انکار آن را خط قرمز و جرم تلقی می‌کند و تاریخ‌پژوهان اجازه تحقیق درباره این رخداد تاریخی را ندارند.

بسیاری از محققان در اروپا به دلیل مطالعه و پرسش در زمینه هولوکاست با تعقیب قضایی روبرو شده‌اند. در آمریکا هم تحقیق در زمینه این رخداد تاریخی با دشواری‌های فراوانی روبرو است. پژوهشگران برجسته اروپایی همچون «روژه گارودی»، «رابرت فوریسون» و «گرمار رودولف» به دلیل پژوهش درباره اساس نظریه هولوکاست زیر فشار قرار گرفتند و محکوم شدند.

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» چند روز پیش در گزارشی به جریان حمایت از صهیونیست‌ها در هالیوود پرداخت و نوشت: در سال ۱۹۴۷، یک آگهی تمام صفحه در مجله «ورایتی» نشریه تجاری صنعت فیلم ایالات‌متحده، منتشر شد که در آن افراد مشهور از «هری ترومن» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده خواسته بودند تا دولت بریتانیا را برای اینکه مهاجرت یهودیان به فلسطین را افزایش دهد، تشویق کند. امضاکنندگان شامل بسیاری از افراد سرشناس هالیوود از جمله «فرانک سیناترا» خواننده، «ادوارد جی رابینسون» بازیگر و «ویلیام وایلر» کارگردان بودند. این یک دلیل کلی داشت.
از زمان تشکیل این رژیم جعلی در فضای پساجنگ جهانی دوم تاکنون، صهیونیست‌ها و لابی قدرتمند آنها در آمریکا تلاش زیادی را برای اعمال نفوذ بر هالیوود با بهره‌گیری از موضوع «هولوکاست» به کار بسته‌اند«تونی شا» و «گیورا گودمن» نویسندگان کتاب «هالیوود و اسرائیل» استدلال می‌کنند که «هالیوود همیشه نقطه کانونی استراتژی حسبارا اسرائیل بوده‌است»؛ «حسبارا» یک کلمه عبری به معنای «توضیح» است. پیوندهای عمیق میان اسرائیل و صنعت فیلم آمریکا به اندازه‌ای بود که چهره‌هایی همچون «لئون اوریس» نویسنده، «کرک داگلاس» و «الیزابت تیلور» از بازیگران این صنعت تمایل به حمایت از صهیونیسم در کار خود یا استفاده از شهرت خود به نفع اسرائیل داشتند.

داستان‌های اسرائیلی ممکن است برای برخی هنوز هم جذاب باشد اما به جرات می‌توان گفت دوران حسبارا و تاثیرگذاری اسرائیل آن هم از طریق هالیوود به پایان رسیده‌ است. امروز هیچ کس نمی‌تواند متن رابینسون از اعلامیه استقلال را در مورد «برابری کامل اجتماعی و سیاسی همه شهروندانش» بخواند، بدون اینکه به طور غریزی نادرست بودن این ادعاها را احساس کند. این متن دروغ است زیرا اینک میلیون‌ها فلسطینی در آنجا زندگی می‌کنند که فاقد حداقل امکانات برای زندگی هستند و «برابری حقوق» با شرایط آنان فاصله بسیار زیادی دارد.

آرمان‌های فلسطین و بحث نقض آشکار حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی، علاوه بر مسلمانان جهان، نظر بسیاری از ستاره‌های دنیای هنر در غرب را نیز به خود جلب کرده و در سال‌های گذشته، بارها اظهارنظرهای سلبریتی‌های دنیای سینما، موسیقی و ورزش در حمایت از مردم فلسطین و نفی اشغالگری، خبرساز شده‌ است.

طناب‌کشی حامیان اسرائیل و فلسطین در هالیوود

در تاریخچه هالیوود همواره شاهد جدال میان حامیان فلسطین و رژیم صهیونیستی بوده‌ایم. به نوشته تارنمای «مدیا لاین»، هالیوود انعکاس تغییر نگرش‌ها در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین است. از زمان پیدایش، صنعت سرگرمی در هالیوود به شدت تحت تاثیر صهیونیست‌ها بوده اما اکنون این وضعیت در حال تغییر است.

مدیا لاین: هالیوود انعکاس تغییر نگرش‌ها در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین است. از زمان پیدایش، صنعت سرگرمی در هالیوود به شدت تحت تاثیر صهیونیست‌ها بوده‌ اما اکنون این وضعیت در حال تغییر است

بنابراین هالیوود به مکانی مهم برای رویارویی سیاسی بین اسرائیل و فلسطین تبدیل شده‌ است. این رویارویی در بیانیه‌های رسانه‌های اجتماعی مشهور و فعال، کمپین‌های بایکوت و سرمایه‌گذاری، و تولیدات تلویزیونی و سینمایی با انگیزه سیاسی خود را نشان می‌دهد.

سال ۲۰۱۴ شاهد حمایت هالیوود ‌از صهیونیست‌ها بودیم به طوری که ۱۸۷ نفر از ستاره‌های هالیوودی با امضای نامه‌ای خشم خود را از مقاومت مردم فلسطین در مقابل حمله‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که امضای «سیلوستر استالونه» و «آرنولد شوارتزنگر» هم پای آن به چشم می‌خورد.

در مقابل چندی پیش چهره‌های هنری متعددی در سال‌های گذشته باوجود فشارهای سنگین لابی صهیونیستی که در صنعت سرگرمی جهان نفوذ قابل توجهی دارند، به حمایت از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و خواستار آزادی فلسطین از اشغال شده‌اند؛ افرادی که برخی به دلیل این نوع موضع‌گیری با تهدید و حتی بایکوت مواجه شده‌اند.
شاید جالب باشد اما در فهرست هنرمندانی که با فلسطین و فلسطینی‌ها اعلام همبستگی کرده‌اند، نام افرادی دیده می‌شود که بیشتر به عنوان نماد صنعت سینما یا موسیقی شهرت جهانی دارند که «رابرت دنیرو»، «خاویر باردم»، «پنه لوپه کروز»، «جان استوارت»، «زین مالک»، «راجر واترز» و «راسل براند» از آن جمله‌اند.

یکی از جنجالی‌ترین واکنش‌ها به تجاوزگری رژیم صهیونیستی به دست اندرکاران مجموعه «هری پاتر» ارتباط می‌یابد. «جی کی رولینگ» نویسنده مشهور این مجموعه از جمله هنرمندانی است که در سال‌های گذشته به حمایت از فلسطینی‌ها پرداخته‌ است. وی در سال ۲۰۱۵ بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن با اشاره به بی‌عدالتی که اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها اعمال می‌کند، خواستار پاسخگویی این رژیم نسبت به وحشی‌گری‌های خود شد.

چند ماه پیش نیز روزنامه «گاردین» به بازتاب حمایت ستارگان هالیوود از موضع ضدصهیونیستی «اما واتسون» بازیگر مجموعه هری پاتر پرداخت و نوشت که بیش از ۴۰ چهره‌های شناخته شده از دنیای سینما از جمله «سوزان ساراندوس»، «مارک روفالو»، «پیتر کاپالدی»، «چارلز دنس»، «ویگو مورتنسن»، «ماکسین پیک» و «هریت والتر» از واتسون و خواسته او در خصوص همبستگی برای مردم فلسطین حمایت کردند. از جمله دیگر امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به «جیمز شاموس» فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده معروف، «آصف کاپادیا» کارگردان نامزد اسکار، «میرا نایر» و «کن لوچ» اشاره کرد.

خانم واتسون که بیشتر به بازی در نقش «هرماینی» در مجموعه فیلم‌های هری پاتر شناخته می‌شود، پس از آن که تصویری از راهپیمایی حامیان فلسطین را با عبارت «همبستگی یک فعل است» به اشتراک گذاشت، به یهودستیزی متهم شد.
هالیوود ریپورتر: ۱۲۶ هنرمند درنامه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی علیه شیرین ابوعاقله، حمله پلیس این رژیم به عزاداران را در جریان مراسم تشییع جنازه وی محکوم کردنداین پست با انتقاد شدیداللحن مقامات صهیونیستی از جمله «دنی دانون» وزیر سابق علوم در دوران دولت نتانیاهو و سفیر سابق رژیم اشغالگر قدس در سازمان ملل روبه‌رو شد که با اشاره به اصطلاحات مربوط به فیلم‌های هری پاتر گفته بود: ۱۰ امتیاز از گروه گریفیندور برای یهودستیزبودن کم شد.

پس از این جار و جنجال‌ها، ۴۰ چهره هالیوودی در نامه‌ای که از طرف «هنرمندان در حمایت از فلسطین» منتشر شد، اعلام‌کردند: ما در حمایت از این حرف که «همبستگی یک فعل است» به اما واتسون می‌پیوندیم و با مردم فلسطین که برای حقوق انسانی خود تحت قوانین بین‌المللی می‌جنگند اعلام همبستگی می‌کنیم.

افزایش کشمکش میان طرفداران اسرائیل و فلسطین به نوشته وبسایت «مومنتگ» در گزارش «نبرد حماسی در هالیوود بر سر سرزمین مقدس» به تابستان سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ زمانی که حماس موشک‌هایی را از غزه به عمق اسرائیل شلیک کرد. در پی این رخداد، در ۸ هزار مایلی دورتر توجه رسانه‌ها به آن جلب شد به طوری که یک مسابقه طناب‌کشی میان حامیان اسرائیلی و فلسطین در هالیوود انجام گرفت.

آخرین تیر هنرمندان هالیوود بر پیکر رژیم صهیونیستی با شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار «الجزیره» از سوی رژیم صهیونیستی شلیک شد.

آخرین تیر هنرمندان هالیوود بر پیکر رژیم صهیونیستی با شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار «الجزیره» از سوی رژیم صهیونیستی شلیک شد

وبسایت «هالیوود ریپورتر» در گزارشی به امضای ۱۲۶ هنرمند اشاره کرد که ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، حمله پلیس این رژیم به عزاداران را در جریان مراسم تشییع جنازه ابوعاقله در بیت المقدس شرقی محکوم کردند.

به نوشته این تارنمای هالیوود، در این فهرست اسامی هنرمندانی چون «پدرو آلمودوار»، «سوزان ساراندون»، «کن لوچ»، «مایک لی»، «تیلدا سوینتون»، «مارک رافلو»، «آصف کاپادیا»، «میریام مارگولیس»، «بوتس رایلی»، «جیم جارموش»، «استیو کوگان»، «نائومی کلاین»، «هانی ابو اسعد» و «پیتر گابریل» ه چشم می‌خورد که آنها در بیانیه‌ خود خواستار «اقدامات معنی‌دار برای اطمینان از پاسخگویی به قتل ابوعاقله و سایر غیرنظامیان فلسطینی شدند.

منابع:

https://b2n.ir/z73099

https://b2n.ir/m18120

https://b2n.ir/t80012

https://b2n.ir/f24538

https://b2n.ir/q74207

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.