کد خبر: 375488
۰
۰
نسخه چاپی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم عنوان کرد:

قم اولین تولیدکننده کفش و دمپایی در کشور

در کشور ،قم داری مقام نخست در تولید کفش و دمپایی است و 70 درصد تولیدات در این استان انجام می شود و در طول سال نیز120 میلیون جفت کفش و دمپایی صادرات در کشور داریم همچنین در صنایع شیمیایی و نساجی و فلزی و صنایع فرهنگی نیز حرفی برای گفتن وجود دارد.

 قم اولین تولیدکننده کفش و دمپایی در کشور

به گزارش قم پرس علی عربی/ روح‌الله ابراهیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بزرگداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و متوسط در 21 مرداد ماه سال جاری با تشریح برنامه ها و عملکرد این مجموعه اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی در یک دهه اخیر، بیانات زیادی در خصوص موضوعات اقتصادی مطرح کرده اند و در این عرصه مهم، قطعا شهرک ها و نواحی صنعتی پیشران جبهه اقتصادی و مخاطبین این شعارها به شمار می‌روند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: رهبر انقلاب پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از اسناد مهم عباراتی در خصوص اقتصاد بیان داشته اند و آن را مساله‌ای مهم در نفوذناپذیری کشور در مقابل دشمن دانسته اند.
وی تصریح کرد:در این میان یکی از اضلاع مهم اقتصادی، صنعت است و صنایع کوچک نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی دارند و باید به طور جدی در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی مورد حمایت قرار بگیرند.
ابراهیمی در مورد جایگاه صنایع کوچک بیان کرد:در دنیا این صنایع کوچک دارای تعاریف زیادی است و از نظر تعداد کارکنان و میزان سرمایه گذاری و ظرفیت های تولیدی و فروش ارزیابی میشوند اما در ایران مهم ترین شاخص تعداد کارکنان بوده که شامل بنگاههای خرد زیر ده نفر نیرو و بنگاههای کوچک 10 تا 50 نفر و متوسط 50 تا 150 نفر است.
وی خاطرنشان کرد: در قم، کارخانه های بسیار بزرگ صنعتی زیادی نداریم و در شهرک‌های صنعتی عمده واحدها در زمره صنایع کوچک به شمار می روند و از این رو حمایت از این ظرفیت ها دارای اهمیت زیادی در حفظ اشتغال و رشد اقتصادی است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: رشد ناخالص ملی در دنیا بیشتر معطوف به صنایع کوچک و متوسط است و در دنیا 60 درصد را شامل می شود، در حالی که در کشور ما حدود 15 درصد است و باید سیاست ها به این سمت برود که این میزان افزایش یابد و پیش بینی ما استفاده حداقل ۵۵ درصدی پساب بدون تصفیه ثانویه است.

ابراهیمی بیان کرد: سال قبل 400 میلیارد تومان در زمینه توسعه شهرک های صنعتی هزینه کرده ایم و امسال هدف گذاری ما 1000 میلیارد تومان است، قطعا شرکت شهرک های صنعتی محل رجوع سرمایه گذاران و اولویت سرمایه گذاری در قم با صنایع پاک و کم مصرف و زودبازده است.
وی عنوان کرد: سند آمایش استان باید از نظر صنعتی مورد بازنگری قرار بگیرد و صنایعی پذیرش شود که از نظر آب و برق کم مصرف بوده و امکانات لازم را برای توسعه زیرساختها داشته باشیم.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک در سال 47 و در سال 62 شهرک های صنعتی ایران تاسیس شد و سال 83 این دو با هم ادغام شدند و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی شکل گرفت، قبل از 80 به عنوان شرکت های تامین زیرساخت بودیم که با ادغام باب جدیدی در فعالیت ها ایجاد شد.
ابراهیمی عنوان کرد: در شهرک های صنعتی دو محور سخت افزاری و نرم افزاری در فعالیتها مورد توجه است،در این راستا تا سال 83 موضوع سخت افزاری در ایجاد زیرساختها بسیار پررنگ بود و در حال حاضر از نظر نرم افزاری نیز حمایت های لازم را در صیانت از ظرفیت های اقتصادی داریم.
وی تصریح کرد: امروز نیز ایجاد زیرساختها و آماده سازی شهرک ها برای استقرار واحدها دنبال می شود و پروژه های مهمی در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: تامین آب یکی از نیازهای مهم به شمار می رود و واحد صنعتی کم آب مورد توجه است، در تامین آب نیز گزینه های زیادی را پیگیری کردیم.
وی خاطرنشان کرد: انشعابات داخلی استان با اولویت آب شرب است، بنابراین به دنبال آب پایدار برای صنایع هستیم و مهم ترین راه، استفاده از آب خاکستری و پسآب است، در این خصوص از فاز نخست از تصفیه خانه فاضلاب شهری آب قم، ده هزار متر مکعب در شبانه روز تخصیص گرفته ایم.
ابراهیمی بیان کرد:همچنین مطالعاتی انجام شد و در صدد بردن آب برای نواحی و شهرک‌های صنعتی و توسعه فضای سبز هستیم؛ در این خصوص 30 درصد آبی که در شهرک ها وارد می شود برای توسعه فضای سبز و 55 درصد از این آب در صنایع قابل استفاده است.
وی گفت: ما طرح کلانی داریم که تصفیه خانه قم را در مجاورت تصفیه خانه فاضلاب شهری قم با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان احداث کنیم و این طرح جزء پروژه های اولویت دار ماست و در نیمه دوم سال اجرایی می شود تا بتوانیم پساب را نیز تصفیه کرده و آب را به سمت شهرک ببریم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: مهم ترین پروژه در این حوزه انتقال خط انتقال پسآب از محل تصفیه خانه تا شهرک های صنعتی و خط انتقال تا 20 کیلومتر است که اعتبار حط انتقال آب 44 میلیارد تومان است و بیش از30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: تامین برق نیز یکی از دغدغه هاست و در حوزه تامین برق مشکلات و قطعی هایی داریم و امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحدهای کم مصرف و به روزرسانی تجهیزات در این زمینه نیز تحولات خوبی در کاهش میزان مصرف داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: در واگذاری زمین در 4 ماهه 1400 تعداد 28 قرار داد شامل 15.3دهم هکتار منعقد شد و امسال 48 قرار داد در 21.3 دهم هکتار است که رشد خوبی را نشان می دهد و پیش بینی می شود تا شهریور ماه رشد صد در صدی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در قم 7 شهرک و 4 نواحی صنعتی شامل 2800 واحد و 35 هزار نفر اشتغال فعال است افزود: در سال جاری در جهت صدور مجوزها و اشتغال زایی 12هزار نفر هدف گذاری شده که 6 هزار نفر در صنعت هستند و در این باره برنامه های خوبی داریم.

 قم اولین تولیدکننده کفش و دمپایی در کشور

ابراهیمی عنوان کرد: در کشور قم داری مقام نخست در تولید کفش و دمپایی است و 70 درصد تولیدات در این استان انجام می شود و در طول سال نیز120 میلیون جفت کفش و دمپایی صادرات در کشور داریم همچنین در صنایع شیمیایی و نساجی و فلزی و صنایع فرهنگی نیز حرفی برای گفتن وجود دارد.
وی در خصوص ارتقای سطح ایمنی شهرک های صنعتی تصریح کرد: در شهرک های صنعتی ایجاد ایستگاههای آتش نشانی براساس خطرپذیری صنایع است و در حال حاضر دو ایستگاه آتش نشانی در شهرک شکوهیه فعال بوده و کلنگ احداث سومین ایستگاه نیز بر زمین زده شد و سال آینده به بهره برداری می رسد، همچنین 3 دستگاه ماشین آتش نشانی خریداری شده و در حال تجهیز است

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید