کد خبر: 375823
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انسجام تیم اقتصادی دولت سیزدهم بهتر از دولت قبل است

«شاهین چراغی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به نوسان بورس طی چند روز گذشته، اظهار کرد: سرکوب معاملات بورس در سال‌های بین ۹۲ تا ٩۵، تاثیر خود را در جهش غافلگیر کننده شاخص بورس گذاشت که اثر چنین اتفاقی را طی سال‌های بعد در معاملات بازار سهام شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه دولت باید توجه ویژه‌ای به مسایل تاثیرگذار بر معاملات بورس داشته باشد، افزود: در دولت قبل هم این اشتباه رخ داد. متأسفانه همه تمرکز دولت قبل به سمت عدم افزایش قیمت‌ها در بورس کالا و اعمال قیمت‌گذاری دستوری حرکت کرد که اکنون هم برخی از نهادها در دولت فعلی به دنبال اعمال این سیاست‌ها در بازار هستند.

چراغی معتقد است که نباید انتظار داشت که وزیر اقتصاد در وضعیت فعلی پاسخگوی چنین اتفاقاتی در بازار سرمایه باشد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس گفت: وزیر اقتصاد نباید به عنوان رییس شورای‌عالی بورس نسبت به بازار سرمایه پاسخگو باشد، این در حالی است که عملاً رفتار دیگر مسوولان از تاثیرگذاری بیشتری بر معاملات بورس نسبت به اقدامات وزیر اقتصاد برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد در نخستین سال از آغاز به کار دولت سیزدهم توانست سروسامانی را به وضعیت بودجه کشور بدهد، بیان کرد: عمده مشکل فعلی بازار سرمایه، عدم آشنایی برخی از مسوولان با ساختار معاملات بازار است که باعث می‌شود با اتخاذ تصمیمات اشتباه منجر به تغییر مسیر معاملات بورس شوند.

چراغی با بیان اینکه اکنون شاهد تکرار الگوهای گذشته در اقتصاد کشور هستیم، ادامه داد: این مساله ربطی به تغییر دولت‌ها ندارد و شاهد هستیم که فشارهای وارد شده به بدنه دولت باعث می‌شود تا دولت چاره‌ای جز اتخاذ برخی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه نداشته باشند.

عضو سابق شورای‌عالی بورس با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی و افزایش ارز نیمایی از جمله اقدامات درستی بود که دولت در دستور کار قرار داد، گفت: دولت با این اقدام خود نسبت به وجود و توزیع رانت در کشور جلوگیری کرد، در حالی که دولت قبل جسارت انجام چنین کاری را نداشت.

وی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی به طور حتم منجر به قطع شدن دلالی‌ها از بازار خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به جسارت دولت رییسی برای انجام چنین اقدامی اما متاسفانه این اقدام دولت با هجمه‌هایی از سوی فعالان اقتصادی مواجه شد.

چراغی عملکرد دولت فعلی را بهتر از دولت قبل دانست و اعلام کرد: اکنون شاهد وجود انسجامی بین فعالیت رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هستیم، در حالی که در دولت قبل وزیر اقتصاد تنها بود و رییس بانک مرکزی اقدامات مربوط به تفکرات خود را انجام می‌داد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس اظهار داشت: اکنون در بازار سهام نگران این هستیم که دوباره شاهد رخ دادن اتفاقات سال ۹۲ تا ٩۵ باشیم و عملاً سرمایه‌های مردم تحت تاثیر چنین اتفاقی به سمت بانک‌ها سوق پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه هدف‌گیری فعلی دولت درست است، گفت: با توجه به تصمیمات درستی که دولت اتخاذ می‌کند، اما مجبور است تحت تاثیر فشارهای زیاد مسیری را در پیش بگیرد که از لحاظ اقتصادی درست نباشد و منجر به ایجاد نوسان در بورس شود. دولت باید توجه کند که در دام دولت قبل نیفتد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.