کد خبر: 375994
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام را رعایت کردند؟

امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه برخی فعالان بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری را به عدم اجرای مقررات متهم می‌کنند، اظهار کرد: اخیراً محاسباتی توسط برخی افراد انجام و در فضای مجازی منتشر شده، مبنی بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام را رعایت نکرده‌اند؛ حال آن که در این محاسبات، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی که جزو حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام محسوب می‌شوند، لحاظ نشده و تعداد زیادی از صندوق‌ها حدنصاب مربوطه را رعایت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به وضعیت چند ماه اخیر و افت شدید شاخص بورس و قیمت سهام، این بخش از پرتفوی صندوق‌ها به میزان قابل توجهی کاهش داشته که همین امر باعث شد تا سرمایه‌گذاری در سهام بدون آن که سهامی واگذار شود، کوچک‌تر شود.

مالمیر گفت: اساساً این نصاب برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اشتباه است و امیدواریم که سازمان بورس نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این‌گونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری همان گونه که از نامشان پیداست باید بتوانند طی دوره از نوسانات بسیار کم و نهایتاً در زمان پرداخت سود نیز سود موردنظر را کسب و پرداخت کنند؛ در حالی‌که میزان حداقل ۱۵ درصد سهام، این صندوق‌ها را از نظر بازدهی و نیز نقدینگی با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط چند ماه اخیر بازار سرمایه‌، این صندوق‌ها حال خوشی ندارند و اصرار بر این نصاب می‌تواند اوضاع بازار را بدتر از این وضعیت فعلی کند.

مالمیر در خصوص توصیه‌های منتشر شده از سوی فعالان بازار بیان کرد: به‌جای آنکه اتاق فکری صورت بگیرد و راهکارهای اساسی جهت برون‌رفت از این اوضاع ارائه شود؛ همیشه آسان‌ترین راه‌ها در وضعیت مثبت و منفی بازار در دستور کار قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از جمله اقدامات مطرح شده این است که از طریق اجبار، صندوق‌های درآمد ثابت، بازارگردان‌ها و نیز حقوقی‌ها نسبت به خرید در بازار منفی و فروش در بازار مثبت اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که اکنون تعداد افراد حاضر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به حدی است که می‌توان گفت با موضوع منافع عمومی روبرو هستیم، به همین دلیل نباید بار بازار سهام بر سرمایه‌گذاران بیش از اندازه و حد قابل تحمل باشد.

مالمیر به ارزندگی بازار سرمایه در وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: معتقدم مشکل این روزهای بازار سرمایه خود ما فعالان هستیم که با وجود ارزندگی بازار خصوصاً نسبت به بازارهای رقیب، توان تصمیم‌گیری خود را به دلیل به دلیل نوسانات شدید از دست داده‌ایم.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.