کد خبر: 376092
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

درگذشت تعزیه‌خوان پیشکسوت هنگام اجرای شبیه‌خوانی

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، دهه نخست ماه محرم یکی از گرم‌ترین فصول اجرای نمایش‌های آیینی سوگ در قالب تعزیه و شبیه‌خوانی در سراسر کشور است.

این سنت نمایشی که به درازنای تاریخ آیین‌های سوگواری ایرانیان قدمت و سابقه دارد در ماه‌ها و ایام مناسبتی خاص چون دهه نخست ماه محرم، دهه پایانی ماه صفر و شب‌های احیا و شهادت حضرت علی(ع) در ماه مبارک رمضان گرم‌ترین فصل‌های اجرایی خود را در سراسر کشور سپری می‌کند.

بر همین اساس سنت نمایش آیینی تعزیه مکتب اصفهان که یکی از کهن‌ترین گونه‌ها و مکاتب تعزیه در سراسر کشور به شمار می‌رود هر ساله در جای‌جای این استان، شهرستان‌ها و روستاهای آن سیل مخاطبان و مشتاقان تعزیت و سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) را میزبانی می‌کند.

شهر زواره که یکی از شهرهای کهن اجرای نمایش تعزیه در کشور شناخته می‌شود نیز دارای گروه‌های تعزیه شناخته شده‌ای است که یکی از آن گروه‌ها به معین‌البکایی حجت‌الله امیریان هر ساله با اجرای نمایش‌های مختلف تعزیه در دهه نخست ماه محرم میزبان سوگواران و عاشقان حضرت امام حسین(ع) است.

اما شب گذشته (چهارشنبه ۱۲ مرداد) حجت‌الله امیریان از شبیه‌خوانان محله جاوان کهندژ اصفهان در ۸۰ سالگی که مدت‌ها بود به دلیل بیماری قلبی و دیابت تحت درمان بود هنگام اجرای نمایش تعزیه در حسینیه بزرگ زواره و در هنگام اجرای مجلس تعزیه شهادت حضرت قاسم(ع) دچار عارضه ایست قلبی شد.

به محض این اتفاق، پرسنل اورژانس ۱۱۵ زواره، به احیای قلبی ریوی این هنرمند پرداختند اما زنده‌نام امیریان در مسیر بیمارستان اردستان بار دیگر دچار ایست قلبی شد و با وجود تلاش پرسنل بیمارستان شهیدبهشتی اردستان برای احیای قلبی، این تلاش‌ها چاره ساز نبود و وی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

به گزارش ایرنا، درگذشت هنرمندان تعزیه هنگام اجرای مراسم شبیه‌خوانی پیش از این نیز در کشور به وقوع پیوسته که از جمله آنها می‌توان به زنده‌نام احمد سبحانی بازیگر و هنرمند با سابقه نقش مخالف‌خوان و اهل روستای باب الحکم در محرم سال ۱۳۹۳ اشاره کرد که هنگام تعزیه خوانی دچار ایست قلبی شد و درگذشت.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.