کد خبر: 376187
۰
۰
نسخه چاپی

باید با جهاد تبیین، سبک زندگی عاشورایی را در جامعه اشاعه داد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد کارشناس امور مذهبی با استناد به روایتی از امام زمان (عج) به توصیف ویژگی و شاخصه‌های امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد بداند سبک زندگی عاشورایی چه ویژگی و شاخصه‌هایی دارد باید به توصیفاتی که راجع به حضرت امام حسین (ع) توسط امام زمان (عج) بیان شده، توجه کند.

وی افزود: حضرت در این بیان می‌فرمایند «کُنتُ لِلرَّسُولِ وّلَداً وً لِلقُرآن سَنَداً وَ للاُمَّه عَضُداً وَ فِی الّاعَهِ مُجتَهِداً حافِظاَ لِلعَهد وَ المیثاق ناکِباَ عَن سُبُلِ الفُسّاق تَناوه تأوه المَجهُود طَوِیل الرُکُوع وَ السُّجُود زاهِداَ فِی الدُّنیا ژُهدَ الرّاحِل عَنها ناظِراَ بِعَین المُستَوحِشِینَ مِنها» تو ای حسین! برای رسول خدا فرزند و برای قرآن سند و برای امت بازوئی بودی، در طاعت خدا تلاشگر و نسبت به عهد و پیمان حافظ و مراقب بودی، از راه فاسقان سر بر می‌تافتی، آه می‌کشیدی، آه آدمی که به رنج و زحمت افتاده، رکوع و سجود تو طولانی بود، زاهد و پارسای در دنیا بودی، زهد و اعراض کسی که از دنیا رخت برکنده است، با دیده ی وحشت زدگان بدان نگاه می‌کردی.

نظری منفرد با اشاره به فرازی از روایت بیان شده عنوان کرد: حضرت در فرازی از این روایت می‌فرمایند امام حسین سند و پشتوانه قرآن بود؛ حرکت و عملکرد امام حسین براساس آیات قرآن کریم بود. انسان اگر بخواهد سبک زندگی عاشورایی داشته باید بر اساس قرآن عمل کند. بنابراین زهد، فداکاری، شجاعت، غمخوار دیگران بودن، ولایتمداری و… همه از شاخصه‌های مهم سبک زندگی عاشورایی به شمار می‌رود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خویش به جهاد تبیین تاکید داشتند؛ ما دو جهاد داریم یکی جهاد نظامی و دیگری جهاد تبیین است. همه مسلمانان معتقد هستند اسلام از هیچ چیزی در همه عرصه‌های دنیوی و اخروی فروگذار نکرده است و قرآن کریم می‌فرماید الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی؛ بنابراین لازم است ویژگی‌های اسلام که همه آن در وجود مقدس امام حسین متجلی بود برای مردم تبیین شود تا در جامعه شاهد رواج سبک زندگی عاشورایی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در این نوع از جهاد تبیین باید از همه ابزارهای روز بهره برد گفت: تبیین تنها نباید به صورت سنتی از منابر و مساجد صورت بپذیرد بلکه لازم است از همه ابزارهای لسانی، رسانه‌ای، هنری و… بهره و به جهاد تبیین پرداخت تا این تبیین در جامعه عینیت پیدا کند.

نظری منفرد با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در عینیت بخشی به جهاد تبیین نقش مهم و اثرگذاری می‌تواند داشته باشد خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات با برگزاری جلسات تخصصی معارف دین، اصول و اعتقادات می‌تواند در تحقق جهاد تبیین نقش مهمی ایفا کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر باورهای دینی در مردم نهادینه شد سایر مسائل اخلاقی نیز به دنبال آن خواهد آمد. اگر در جامعه مردم دارای باورهای دینی باشند به دیگر ارزش‌ها اقبال پیدا می‌کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید