کد خبر: 376307
۰
۰
نسخه چاپی
با هدف توانمندسازی اقشار کم برخوردار؛

سه هزار نیروگاه خورشیدی در قم ایجاد می‌شود

طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق احداث 3 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی بر اساس توافقنامه پنج جانبه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوریِ، وزارت نیرو ، سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی در قم اجرا می‌شود.

 سه هزار نیروگاه خورشیدی در قم ایجاد می‌شود

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در نشست هم‌اندیشی «طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق احداث 3 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی» که با حضور مدیرکل دفتر توسعه مولدهای مقیاس کوچک ساتبا و برخی از مدیران استان برگزار شد ضمن حمایت از این طرح، بر ضرورت اهتمام جدی و همراهی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرایی شده آن تأکید کرد.
محسن امیدیان اجرای این طرح را در حوزه توانمندسازی اقشار محروم مهم ارزیابی و تأکید کرد: با توجه به رشد 270 درصدی تبصره 16 در تمام بخش‌ها فصل جدیدی باز شده است که می‌توانیم حمایت لازم را از این طرح داشته باشیم.
وی خواستار تشکیل جلسه هماهنگی هفتگی بین دستگاه‌ها برای تسریع در اجرای طرح احداث سه هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی برای اقشار کم برخوردار شد و یادآور شد: صنایع استان نیز با توجه به نیازهای خود و ظرفیتی که در اختیار دارند می‌توانند در طرح استقرار سامانه‌های خورشیدی پیشگام شوند.
مدیرکل دفتر توسعه مولدهای مقیاس کوچک ساتبا نیز در این نشست، طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق احداث سه هزار سامانه خورشیدی را طرحی هوشمندانه‌ای دانست که می‌تواند کمبود برق در کشور را نیز جبران کند.
وی با بیان اینکه در بودجه 1401 برای این طرح 6 هزار میلیارد تومان امسال اختصاص داده شده است، یادآور شد: امیدواریم با همکاری سازمان بسیج و سایر سازمان‌هایی که در این موضوع دخیل هستند هر چه زودتر این طرح اجرایی شود.
جعفر محمدنژاد با بیان اینکه امروز هیچ بهانه‌ای برای عدم تحقق این طرح نداریم، خاطرنشان کرد: استان قم به لحاظ جغرافیایی شرایط مناسبی را برای استقرار سامانه‌های خورشیدی دارا است.
وی بر ضرورت شناسایی هرچه سریع‌تر مناطق روستایی و معرفی به شرکت توزیع نیروی برق برای استقرار سامانه‌های خورشیدی تأکید کرد و گفت: برخلاف تصور تولید انرژی در نیروگاه‌های تجدید پذیر ارزان‌تر از نیروگاه‌های فسیلی تمام می‌شود.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه برق جزو زیرساخت‌هایی است که جزو اهرم‌های قدرت ملی یک کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر کشوری دسترسی به انرژی داشته باشد می‌تواند ادعای قدرت کند.
وی با بیان اینکه هرسال هزینه‌های زیادی برای تقویت برق در مناطق انتهای شبکه انجام می‌شود، ابراز داشت: با توجه به اینکه این طرح در مناطق روستایی انجام می‌شود، امکان استقرار صنایع تبدیلی در این مناطق نیز ایجاد می‌شود.
محمدنژاد با بیان اینکه تصمیم‌گیری توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بی‌نظیر است، یادآور شد: اگر حتی 50 درصد این طرح محقق شود در کل دنیا بی‌نظیر است.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: میزان نیروگاه‌های تولید پراکنده در حال بهره‌برداری در سطح استان 78 مگاوات است که از این میزان حدود 13.2 مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر خورشیدی هستند.
وی با اشاره به آماری از نیروگاه‌های خورشیدی در سطح استان قم خاطرنشان کرد: در حوزه مساجد و مدارس 10 دستگاه، در حوزه دستگاه‌های اجرایی استان 16 دستگاه و 112 دستگاه نیز دارای قرارداد با ظرفیت 162 کیلووات در حال بهره‌برداری هستند.
مهندس سیدمحمد ارجمندزاده با بیان اینکه در حال حاضر از میزان مصرف سالانه تنها 24 میلیون کیلووات را از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین می‌کنیم، اظهار داشت: این عدد بسیار کوچک است و هدف ما این است که بتوانیم این سهم را در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی افزایش دهیم.
وی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلاینده‌های محلی را از جمله مزیت‌های توسعه سامانه‌های تولید انرژی تجدید پذیر دانست و یادآور شد: تاکنون در برخی از مدارس علمیه، امامزادگان و برخی از دستگاه‌های اجرایی این سامانه‌ها استقراریافته و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
مهندس مهدی آهنین پنجه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این نشست با بیان اینکه در سال جاری استقرار 3 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی در راستای طرح توانمندی سازی افراد کم برخوردار سهمیه استان قم است، گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های که انجام‌شده، هماهنگی‌هایی را با محوریت استانداری با کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی داشتیم.
وی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته به‌منظور سرعت بخشی به اجرای طرح گفت: برای اینکه این طرح محقق شود باید ماهانه 500 سامانه را راه‌اندازی کنیم.
در بخش پایانی این نشست ضمن برگزاری برنامه پرسش و پاسخ در خصوص ابهامات و سوالات در راستای اجرایی شدن این طرح، شرکت کنندگان به بیان نظرات و پیشنهادات خود جهت تسریع در اجرای موفق برنامه و هدف تعیین شده پرداختند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید