کد خبر: 376610
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

حال ناخوش فوتبال استان بوشهر/ تیم‌هایی که یکی یکی کنار می‌روند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- اسماعیل کشتکار: فوتبال مانند خون، زندگی را در رگ‌های هواداران خود به جریان می‌اندازد و شور و شادی منحصر به فردی در بدترین لحظات زندگی هر انسانی به آنها هدیه می‌دهد.

خیلی‌ها فوتبال را یک معجزه می‌دانند، معجزه‌ای که ناممکن‌ها را به حد امکان می‌رساند این ورزش توانسته است دنیا را با آدم‌هایش به ساز خود برقصاند و دارا و ندار را به زیر سیطره خود درآورد.

این فوتبال پرطرفدار، پر هیجان و پر رمز و راز ایران را نیز مانند دیگر نقاط جهان تحت الشعاع خود قرار داده است و اما در این کشور بوشهری وجود دارد که توپ فوتبال در بدو ورودش به ایران اولین بوسه را به خاک این سرزمین زده است و بعد از آن به صورت فراگیر به دیگر جاهای ایران سرایت کرده است.

خطه جنوب همیشه منبع ساخت و کشف استعدادهای ناب فوتبالی بوده و باشگاه‌ها و بازیکنان بزرگی را به خود دیده است ولی هم اینک حال فوتبال در این استان خوب نیست انگار کرونا به جان این فوتبال افتاده است.

پر و بال شاهین با آن خاطره سازی ها و افتخاراتش قیچی شده است و فقط تکه کاغذی از آن در طاقچه ای گرد و خاک می‌خورد و باقی مانده است.

ایرانجوان با نام آوران و بزرگانش خسته شده است و دیگر جوان به نظر نمی‌رسد و شاید از دست خودی‌ها به تنگنا آمده است.

شاهین شهرداری بوشهر که آمده بود جای شاهین بزرگ را بگیرد به زانو درآمد و بعد از سقوط به لیگ دو به مزایده گذاشته شد و فروخته شد.

از هر زاویه‌ای که به فوتبال استان نگاه می‌کنیم فقط وخامت حال بیمار این فوتبال که هر روز بیشتر از پیش به قهقرا می‌رود قابل مشاهده است و برای بهتر شدن انتظار تفکری نو، ایده‌های جدید با حضور افراد دلسوز و با پشتکار بالا را می‌کشد در دشتستان از برق، دخانیات، پلیمر فقط نامی در خاطره‌ها به جا مانده است و بعد از چند سال توقف فقط سرخ پوشان این شهر در مرحله اول لیگ سه و ماراتن خسته کننده اش قرار دارد. فوتبال دیلم نیز روزگاری با هما شناخته می‌شد ولی به پایان خود رسید و حالا فقط به لیگ‌های استانی دلخوش است.

در بندر دیر سرخ دلان در مرحله اول لیگ سه کسب تجربه خواهد کرد.

فوتبال در جم بعد از چند سال حضور در لیگ برتر دومین سال لیگ یک خود را مثل همیشه با اما و اگر آغاز خواهد کرد و حال روز چندان مساعدی ندارد و به قول بزرگی: پارس به نام جم و به کام پایتخت اداره می‌شود.

بندر عامری با شاهین پرواز خاطره انگیزی داشت و فصل گذشته چشم و چراغ فوتبال استان بود و توانستند با کادر بومی به لیگ یک صعود کنند ولی امتیاز آنها به فروش رفت تا آینده آنها در پرده‌ای از ابهام باشد.

کنگان و خورموج نیز مانند دیلم با ابوذر و ایرانجوانش خود را با لیگ‌های استان مشغول نگه داشته است.

حال ناخوش فوتبال استان بوشهر/ تیم‌هایی که یکی یکی کنار می‌کشدند

در گناوه نیز حال روز فوتبال وخیم گزارش می‌شود. پرسپولیس بعد از سال‌ها حضور در لیگ‌های کشوری چند سالی است که خود را بازنشسته کرده و به بازگشت فکر نمی‌کند.

امید بعد از چند سال حضور در لیگ دو طبق روال معمول باشگاه‌های خصوصی در ایران به بن بست مالی خورد چهار گوشه مستطیل سبز را بوسید و عطای حضور در لیگ را به لقایش بخشید.

در فوتبال گناوه در حال حاضر پرشور ترین تورنمنت فوتبال چمنی که برگزار می‌شود مسابقات پیشکسوتان است که بیشترین هوادار را به ورزشگاه می‌کشاند.

از هر زاویه‌ای که به فوتبال استان نگاه می‌کنیم فقط وخامت حال بیمار این فوتبال که هر روز بیشتر از پیش به قهقرا می‌رود قابل مشاهده است و برای بهتر شدن انتظار تفکری نو، ایده‌های جدید با حضور افراد دلسوز و با پشتکار بالا را می‌کشد.

چه زمانی، چه کسی و از کجا این افراد بیایند مشخص نیست. ولی امیدواریم که فکری به حال این فوتبال شود که روزی روزگاری برای میلیون‌ها بوشهری در ورزشگاه‌های مختلف شهرهایش شادی و شور به ارمغان می‌آورد.

دلایل افت فوتبال بوشهر

مدرس و کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در افت فوتبال عوامل مختلفی دخالت دارند یکی از عوامل آن پول و هزینه‌ها است ولی دلایل مهم‌تری نیز در کنار آن وجود دارد.

متأسفانه بعضی مدارس فوتبال نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی درآمدزایی گذاشته‌اند تا کشف و پرورش استعدادها و این نیز یک دلیل افت فوتبال است مهرداد فرخنده پی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل افت فوتبال در کشور، استان‌های مختلف به خصوص استان بوشهر عدم توجه به مدارس فوتبال است در حالی که اغلب بازیکنانی که رشد کرده اند برخاسته از همین مدارس فوتبال هستند.

وی افزود: دومین عامل افت فوتبال را می‌توان از بین رفتن فوتبال گل کوچک در محلات و کوچه پس کوچه‌ها دانست که دیگر گل کوچک یا بازی در زمین‌های کوچک وجود ندارد.

این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: به هر حال استفاده از این موارد در کنار منابع مالی و برنامه ریزی و سازماندهی خوب دوباره فوتبال استان می‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.

وی تاکید کرد: متأسفانه بعضی مدارس فوتبال نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی درآمدزایی گذاشته‌اند تا کشف و پرورش استعدادها و این نیز یک دلیل افت فوتبال است.

حال ناخوش فوتبال استان بوشهر/ تیم‌هایی که یکی یکی کنار می‌کشدند

فرخنده‌پی بیان کرد: برای بهتر شدن اوضاع فوتبال باید توجه ویژه به آموزش و پرورش و مسابقات داخلی، بین کلاسی، بین مدارس و آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و کشوری شود و توجه ویژه به معلمین و دبیران ورزش برای کشف استعدادها می‌تواند کمک شایانی به ترقی فوتبال باشد.

مشکلات مالی باشگاه‌ها

یکی دیگر از کارشناس فوتبال استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دلایل زیادی برای افت فوتبال استان وجود دارد که اگر بخواهیم به آنها بپردازیم باید فوتبال را به چند بخش تقسیم کنیم.

حسین عبدالهی بیان کرد: بخش اول بازیکن، استعدادها و همچنین خانواده‌ها هستند. بخش دوم مدارس فوتبال و باشگاه‌های ورزشی، بخش سوم را مدیران باشگاه‌ها تشکیل می‌دهند، بخش چهارم که مهمترین بخش ترقی و پیشرفت می‌باشد اسپانسرها و کسانی هستند که در فوتبال هزینه می‌کنند و بخش پنجم و پایانی مدیران ارشد شهری و استانی هستند که در افت و پیشرفت فوتبال بسیار تأثیر گذار و مؤثر هستند.

وی افزود: کارشناسانه که به موضوع نگاه می‌کنید خواهید دید که بازیکنان و استعدادها بسیار زیادی در شهرستان‌ها و استان وجود دارد و باشگاه‌ها تلاش زیادی کردند و مدارس فوتبال زیادی را نسبت به دو دهه گذشته تأسیس کردند و به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و استعدادها را کشف و پرورش می‌دهند.

مدیران ارشد به کمک باشگاه‌ها بیایند

این کارشناس فوتبال تاکید کرد: مدیران باشگاه‌ها نیز نسبتاً مدیریت خوبی در سطح باشگاه‌های بزرگ استان داشته اند البته نه به طور صد در صد ولی تقریباً کارنامه قابل قبولی دارند اما مشکل اصلی افت فوتبال استان نبود اسپانسرها و مدیران ارشد شهرستانی و استانی در کمک به وجود اسپانسرها می‌باشد.

مدیران ارشد باید به کمک باشگاه‌ها بیایند و با رایزنی و فراهم کردن اسپانسرهای قوی و خوب مانند شرکت‌ها که در استان ما به تعداد کافی وجود دارند را متقاعد به همکاری با باشگاه‌ها کنند وی افزود: در فوتبال ما بخش اول تا سوم عملکرد خوبی دارند ولی نبود اسپانسر باعث می‌شود که بخش‌های اولیه که بازیکنان، باشگاه‌ها و مدیران باشگاه‌ها است دچار ایراد و مشکل شود و ضعف فوتبال را به همراه دارد.

عبدالهی بیان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای باشگاه‌ها بخش پنجم که مدیران ارشد هستند باید به کمک باشگاه‌ها بیایند و با رایزنی و فراهم کردن اسپانسرهای قوی و خوب مانند شرکت‌ها که در استان ما به تعداد کافی وجود دارند را متقاعد به همکاری با باشگاه‌ها کنند و در قبال آن امتیازات و تشویق‌هایی برای این شرکت‌ها در نظر بگیرند تا انگیزه‌ای برای اسپانسری باشگاه‌های فوتبال در آن‌ها به وجود بیاید در غیر این صورت هر روز شاهد نابودی یک باشگاه بزرگ خواهیم بود.

حال ناخوش فوتبال استان بوشهر/ تیم‌هایی که یکی یکی کنار می‌کشدند

فروش امتیاز شاهین عامری

باشگاه شاهین بندر عامری که به تازگی به لیگ دسته اول فوتبال کشور صعود کرده بود نیز امتیاز خود را واگذار کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: هزینه‌های تیم‌داری در لیگ یک بسیار زیاد است و نیاز به حمایت مسئولان داریم، نزدیک به دو ماه صبر کردیم اما خبری از حمایت نشد.

باشگاه شاهین بندر عامری در پی اظهارات فرماندار در خصوص تأمین اعتبار ۵۰ درصدی هزینه‌های باشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در طی این ۱۰ سال اخیر که شاهین عامری در رقابت‌های کشوری حضور داشته تمامی هزینه‌ها شخصی و با همت متولیان باشگاه و مردم خوب بندر عامری بوده و این تیم کاملاً خصوصی اداره شده است و تأمین اعتباری که فرماندار مطرح کرده به باشگاه تزریق نشده است.

بعد از صعود تیم به لیگ یک در چندین نوبت و در جلسات مختلف اعلام کردیم هزینه‌های تیم‌داری در لیگ یک بسیار زیاد است و نیاز به حمایت مسئولان داریم و نزدیک به ۲ ماه صبر کردیم ولی خبری از حمایت نشد و این اظهارات فرماندار تنگستان بیشتر برای توجیه کردن عدم حمایت‌های لازم است.

فرماندار تنگستان در نشستی که در استانداری برگزار شد وعده پاداش ۵۰ میلیونی به بازیکنان و کادر فنی داد که تا به امروز محقق نشده و حالا چگونه وعده تأمین اعتبار بودجه ۵۰ درصدی تیم در لیگ دسته یک را می‌دهد بر اساس کدام ابلاغ و یا مصوبه مستند؟

با همه تاخیرها و صبری که بابت حمایت داشتیم امتیاز باشگاه با قیمت پایینی به فروش رفت و مجبور به فروش شدیم و از این اتفاق هم ناراحتند ولی باید گفت که وعده‌ها باید عملی باشد تا بتوان تیم خوب و آبرومندانه ای روانه رقابت‌ها کرد و با دست خالی نمی‌شود به جنگ تیم‌های متمول لیگ یک رفت و جایی‌که فقط قیمت یک بازیکن تیم پایتخت نشین بیش از ۵۰ میلیارد است ما برای تأمین کمترین هزینه‌های تیم‌های استان امروز و فردا می‌کنیم.»

فوتبال استان بوشهر در وضعیت خوبی قرار ندارد و انتظار می‌رود که با حمایت مسئولان و به ویژه صنایع بزرگ مستقر در استان شاهد بهبود وضعیت فوتبال استان باشیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.