کد خبر: 379099
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش تولیدات شرکت‌های صنعتی بورسی در تابستان امسال

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور اقتصادی و دارایی، پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی به بررسی تحولات و تغییرات سطح تولید، موجودی انبار و سوددهی ۲۸۰ شرکت صنعتی حاضر در بازار سرمایه پرداخته است.

براساس آمارها و جداول منتشر شده در این گزارش، تولیدات صنعتی شرکت های بورسی در مرداد ماه امسال ۶.۷ درصد از ماه مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

نرخ رشد تولیدات شرکت های صنعتی بورسی در مرداد ماه ۰.۹ درصد بیش از ماه گذشته است.

طبق این گزارش رشد ۶.۷ درصدی تولید صنایع بورسی در مرداد ماه نسبت به مرداد ماه سال قبل، بالاترین رقم در رشد ماهانه تولید در یک سال منتهی به مرداد ماه امسال بوده است.

افزایش تولیدات شرکت‌های صنعتی بورسی در تابستان امسال

رشد دورقمی تولید گروه های خودرویی، ماشین آلات و تجهیزات و منسوجات

براساس جدول بالا، بالاترین رشد مربوط به بخش های خودرو و قطعات با ۲۲.۱ درصد، ماشین آلات و تجهیزات با ۱۹.۶ درصد و منسوجات با ۱۷.۷ درصد بوده است.

بیشترین تاثیر در رشد ۶.۷ درصدی را گروه فلزات اساسی با ضریب اهمیت ۲۰.۸ درصد و رشد ۸.۵ درصدی و خودروسازی با ضریب اهمیت ۱۳.۸ درصد و رشد ۲۲.۱ درصد داشته است.

همچنین موجودی انبار در مرداد ماه در مجموع ۱.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است، البته بخش عمده کاهش در تغییر موجودی انبار مربوط به بخش خودرو و قطعات می شود.

در دوره یک ساله منتهی به مرداد ماه امسال موجودی انبار درمجموع یک درصد کاهش یافته است که این نشانه خوبی از رونق فروش در بازار محصولات صنعتی دارد.

افزایش تولیدات شرکت‌های صنعتی بورسی در تابستان امسال

در بخش فلزات اساسی باوجود افزایش ۸ درصدی تولید، موجودی انبار در یک سال منتهی به مرداد افزایش نداشته و بدون تغییر بوده است.

بیشترین افزایش در موجودی انبار مربوط به صنایع شیمایی می شود. در صنایع شیمایی از خرداد ماه تولید افزایش یافته، اما رشد تولید در این صنعت همچنان بیش از رشد تقاضا بوده و همین مساله موجب افزایش ۶.۸ درصدی موجودی انبار شده است.

رشد تولید کالاهای مصرفی به ۹ درصد رسید

رشد تولید کالاهای مصرفی که از نیمه دوم سال ۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ همواره مثبت بوده، در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ منفی شده است اما از خرداد ماه رشد تولید این نوع محصولات مثبت شده و در تیر ماه به حدود ۵ درصد رسید و در مرداد ماه رشد این شاخص به حدود ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۵ درصدی تولید کالاهای واسطه ای و رشد قابل توجه تولید کالاهای سرمایه ای در مرداد ماه

رشد تولید کالاهای واسطه ای در نیمه دوم سال قبل بین منفی ۳ تا ۱.۵ درصد بوده است. شاخص تولید این محصول در فروردین ماه سال جاری بعد از ۱۰ ماه، به رشد مثبت ۴ درصد رسید. در دو ماه اردیبهشت ماه و خرداد هم رشد تولید این محصول مثبت و زیر ۲.۵ درصد باقی ماند اما شاخص تولید کالاهای واسطه در تیر ماه و مرداد ماه بین ۴.۵ درصد و ۵ درصد رشد کرده است.

افزایش تولیدات شرکت‌های صنعتی بورسی در تابستان امسال

در بخش کالاهای سرمایه ای، در ۴ ماه اخیر یعنی از اردیبهشت ماه تا مرداد ماه سال ۱۴۰۱، باتوجه به مثبت بودن رشد بالای تولید در ماشین آلات و تجهیزات، رشد تولید کالاهای سرمایه ای هم مثبت و قابل توجه بوده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.