کد خبر: 379958
۰
۰
نسخه چاپی

بن کاری: ماسوله علاوه بر کالبد فیزیکی، روح و زندگی دارد

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: قدمت سکونتگاهی ماسوله به عصر آهن می‌رسد. ماسوله ترکیبی از میراث ملموس، میراث ناملموس و طبیعی است و ترجمان یک معماری، شهرسازی، منظر طبیعی و زیست چوپانی و رمه‌ای را در طول تاریخ نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، نعیمه بن‌کاری ارزیاب یونسکو که برای بررسی روند ثبت جهانی ماسوله به ایران سفر کرده است با علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دیدار با نعیمه بن کاری گفت: ماسوله یکی از سه پرونده‌‌ای است که در کنار پرونده‌های کاروانسراهای ایرانی و دیزمار تکمیل و به یونسکو ارسال کردیم.

او افزود: ایران تاریخی هفت هزار ساله داشته و آثار تاریخی، بناها و مجموعه‌های زیادی دارد که تاکنون موفق به ثبت جهانی ۲۶ اثر شدیم. همچنین در بین آثار بسیار تاریخی که داریم، تا به حال توانسته‌ایم ۳۵ هزار اثر تاریخی را ثبت کنیم و تلاشمان برای ثبت تمامی آثار ادامه دارد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی بیان کرد: زیبایی دیگری که در ماسوله می‌بینید تنوع اقوام و زیست مسالمت‌‌آمیزی است که با یکدیگر دارند. شما در ماسوله معماری پلکانی می‌بینید، خانه دیگری در حیاط خانه دیگری قرار دارد. این معماری نشان دهنده نهایت زیست همدلانه‌ای است که مردم با یکدیگر دارند و در عین حال حریم‌ها را محترم می‌شمارند.

دارابی اظهار کرد: زندگی به معنای واقعی در ماسوله جاری است و این شهر نماد زیبایی برای ما ایرانیان شده است. خوشبختانه مردم منطقه همکاری خوبی برای ثبت جهانی داشتند و نسبت به این پرونده احساس مسئولیت جهانی دارند. امیدوارم با حمایت و پشتیبانی خانم نعیمه بن‌کاری در کمیته میراث بین‌الدول، ماسوله در فهرست ثبت جهانی قرار بگیرد و نام نیک شما برای مردم ایران و جهانیان که برای ثبت جهانی این اثر تلاش کردید، به یادگار بماند.

ماسوله ارزش‌های بسیاری از نظر معماری و در کنار آن وجه انسانی دارد

نعیمه بن‌کاری ارزیاب یونسکو نیز در این دیدار طی سخنانی گفت: قبل از اینکه ایکوموس پرونده ماسوله را به من بدهد، هیچ شناختی نسبت به آن نداشتم و با مطالعه این پرونده به آن علاقه‌مند شدم و با آمدنم به ایران و دیدن این شهر از نزدیک متوجه شدم که فقط جلد کتاب را خواندم و صفحات جدیدی از ماسوله را کشف کردم و در ذهنم ثبت شد.

او افزود: ماسوله ارزش‌های زیاد و خوبی از نظر معماری و در کنار آن وجه انسانی دارد که قابل توجه است. همیشه در مسائل مربوط به میراث‌فرهنگی این تصور وجود دارد که وقتی می‌خواهید از میراث‌فرهنگی حفاظت کنید باید تنها کالبد فیزیکی را حفظ کنید و روح اثر را نادیده بگیرید، اما این تصور اشتباه است. در ماسوله علاوه بر اینکه کالبد فیزیکی حفظ شده است روح و زندگی جریان دارد. ما نباید روح یک اثر فرهنگی ‌تاریخی را نادیده بگیریم.

تعامل سنت و مدرنیته در ماسوله

بن‌کاری گفت: موضوعی که نظر من را در ماسوله جلب کرد این بود که در این شهر در عین حال که بناهای آن در به شکل سنتی حفظ شده است، برق به‌گونه‌ای تعبیه شده که سیمای سنتی را بهم نریخته و مدرنیته خودش را غالب نکرده است.

ابلاغ استراتژی‌های جدید برای ثبت‌های جهانی

در ادامه این مراسم همچنین مصطفی پورعلی مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی گفت: دکتر دارابی در یکسال گذشته تدابیر ویژه‌ای برای ثبت جهانی اتخاذ کردند.

او ادامه داد: قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور برای ثبت‌های جهانی استراتژی‌های جدیدی را ابلاغ کرد و از همان روزهای اول، گروهی را برای انجام این کار گذاشتند تا محورها و مؤلفه‌هایی را که باید برای ثبت جهانی یک اثر لحاظ شود، انتخاب کنند. یکی از مهمترین این مؤلفه‌ها این بود وقتی یک سایت برای ثبت معرفی می‌شود علاوه بر حفاظت باید زندگی در آن جاری و ساری باشد و با جامعه معاصر ارتباط خوبی داشته باشد.

پورعلی تصریح کرد: انتخاب یک اثر و ارسال آن به یونسکو، فرآیند طولانی طی می‌کند. ۱۰۰ پایگاه وجود دارد که شرایط ثبت جهانی را دارد اما اینکه کدام اثر برای ثبت جهانی انتخاب بشود، مهم است، به همین منظور گروه‌های کارشناسی بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دادند و پنج اثر را انتخاب و از بین آن‌ها نیز دو اثر انتخاب شد.

او ادامه داد: با توجه به برگزار جلسه‌های مختلف کارشناسی نهایتا تصمیم بر آن شد تا امسال پرونده ماسوله به یونسکو ارسال شود. ۱۰ اثر آمادگی ارسال به یونسکو را دارند اما صرفا به خاطر محدودیت سالانه یونسکو، نمی توانیم همه را ارسال کنیم.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید