کد خبر: 379984
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پخش مستندی درباره تول‌گیری و نجات رستم از مرگ

جلیل شریعتی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، ضمن معرفی فیلم خود گفت: بندی‌ها یکی از روش‌های طب سنتی است که در مشهد به آن بندی‌ها و در تهران به آن تول‌گیری می‌گویند. تبریزی‌ها نیز به آن قاروق‌چی می‌گویند.

وی با اشاره به کار بندی‌ها توضیح داد: حتما دیده‌اید که کسی یا بچه‌ای چیزی در گلویش گیر می‌کند و همین موضوع سبب بروز عوارضی در گلوی او می‌شود. بندی‌ها به روش سنتی و قدیمی خود این عارضه را درمان می‌کنند. این اتفاق در علم نوین نیز اتفاق می‌افتد، اما مریض را بیهوش می‌کنند.

او درباره اینکه چرا سراغ این سوژه رفته است، بیان داشت: همین اتفاق برای برادرزاده من رخ داده بود و والدینش او را پیش بندی بردند و درمانش کرد. فکر نمی‌کردم که چنین کاری واقعیت داشته باشد اما وقتی با چشم خود فعالیت آنان را دیدم، این سوژه برایم جذاب شد و تصمیم گرفتم فیلمی درباره آن بسازم. تحقیقاتم را آغاز کردم و متوجه شدم که این روش پیشینه طولانی داشته است.

این فیلمساز ادامه داد: برای مثال، در تحقیقات خود این روش طب سنتی را در داستان هزار و یک شب پیدا کردیم. در یکی از داستان‌های آن به این روش اشاره می‌شود. حتی فیلمی نیز براساس آن ساخته شده است که فضایی افسانه‌ای دارد.

کارگردان مستند بندی‌ها درباره فرم روایی فیلم خود گفت: داستان ما درباره یک بندی در مشهد است که ادعا می‌کند سال‌ها به این کار مشغول بوده و بیماران زیادی را به این روش درمان کرده است. او هم‌چنین می‌گوید که مادرش نیز چنین شغلی داشته و ۶۰ سال پیش فردی به نام رستم را با همین روش از مرگ نجات داده است. فیلم ما با بازسازی ۶۰ سال پیش آغاز می‌شود. این سوژه را در فیلم خود می‌بینیم، اما متاسفانه پس از ساخت فیلم از دنیا رفت.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده، کارگردان و تدوین: جلیل شریعتی‌فر، تصویربرداران: محمود نامقی و جلیل شریعتی‌فر، اصلاح رنگ و صداگذاری: علی ابراهیمی، منشی صحنه: مهناز هادی‌زاده و بازیگران: آتنا مصلح، هاشم حسنی، شهاب محمدی، هدی تیموری‌پور، محبوبه اصغری، اسما نجیمی، کیمیا کوشکی، زهرا آژند، محمدرضا ارجمندی، امیر نجاتی، مصطفی شایسته، محمد رضا عبدالهی، اشکان آقاجانی، ریحانه خوشخوی.

براساس این گزارش، مستند بندی‌ها امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.