کد خبر: 383259
۰
۰
نسخه چاپی

قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سکوی پرتاب علم به فضای فناوری است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ضوابط و قوانین، فرهنگ تثبیت پدیده‌های جدید را در کشور فراهم می‌کند، گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سکوی پرتاب علم به فضای فناوری است.

به گزارش اداره روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آئین نکوداشت سالروز تأسیس معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج، با اشاره به اینکه با تاسیس پارک‌های علم و فناوری اتفاقات ارزشمندی در زمینه علم و فناوری کشور رخ داده است گفت: اگر فرایند علم و فناوری کشور را پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، می بینیم در مدت کمی اتفاقات ارزشمندی روی داده است. دهه اول، دهه ترویج علم، دهه دوم با تاسیس مقاطع تحصیلات تکمیلی، دهه تولید علم، دهه سوم دهه افزایش کیفیت تولید علم و استاندارد‌سازی و استانداردپذیری و دهه چهارم، دهه تولید ثروت از دانش است و نقش پارک‌های علمی در دهه چهارم محسوس است.

وزیر علوم در مرور تحولات علم و فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به زمان ناچیز تاسیس این پارک ها، دستاوردهای خوبی داشته ایم. یک ایده برای تبدیل شدن به اجرا به زمان و قوانین زیادی نیاز دارد و در بحث شرکت های دانش بنیان قدردان سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم که این موضوع را به خوبی ارائه کرد و قوانین را طراحی و برای تصویب آنها تلاش کرد؛ به طوری که همه فعالان این حوزه اقدامات او را فراموش نمی کند.

زلفی گل با اشاره به دو موضوع مدیریتی یعنی تدوین و ارسال لایحه بودجه و برنامه توسعه هفتم کشور اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کرد و کمبودهای اجرای برنامه ها را اعلام کنیم تا سازمان برنامه و بودجه نیازها را برآورده کند و در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شود.

وی تاکید کرد: در آموزش‌های امروز نظام دانشگاهی، مهارت آموزی و آمادگی برای اشتغال به عنوان یک هدف اصلی دنبال می‌شود.

وزیر علوم اظهار داشت: چون دانشگاه‌ها را یک نهاد حکمت‌بنیان می‌دانیم برای آن اهداف غایتی از آموزش و پژوهش در نظر گرفتیم و رسیدن به آن اهداف با آموزش نظری صِرف، محقق نمی‌شود، بنابراین آموزش و پژوهش هدفمند را پیگیری می‌کنیم.

وی به نهادهای علمی کشور توصیه کرد از تجربیات دنیا استفاده کرده و روش‌های تبدیل علم به ثروت را کسب و با در نظر گرفتن شرایط بومی پیاده‌سازی کنند.

وی هماهنگی و همکاری دانشگاه و پارک علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در آیین‌نامه جدید مدیریت دانشگاه‌ها، به شیوه‌های این هماهنگی اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه فایده نهایی رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی؛ آسایش و رشته‌های علوم انسانی؛ آرامش انسان است، گفت: مراکز رشد فناوری می‌توانند به یکپارچگی علوم مختلف و ایجاد علوم بین رشته‌ای کمک کنند.

آموزش نظری برای دانش آموزان کافی نیست

زلفی گل بر آموزش پژوهش محور و مهارت محور تاکید کرد و گفت: مهارت های دانشجویان باید ارتقا یابد و این یکی از سرفصل‌های وزارت علوم است. صرفا آموزش های نظری برای نسل جوان کافی نیست و شرایط کشور می طلبد آنها در مهارت محوری توانمند باشند. پژوهش در دانشگاه ها نیز باید هدفمند باشد و نباید فقط به یک جنبه توجه کنیم و بقیه جنبه ها را نبینیم. باید شخصیت علمی و فناوری کشور را متوازن پیش برد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای مختلف گفت: باید برای بومی سازی و بکارگیری این تجربیات تلاش کنیم.

علم و فناوری در مالکیت متفاوت هستند

زلفی گل علم و فناوری را از جهت مالکیت متفاوت دانست و افزود: دانش را وقتی منتشر می کنیم به دانش بشری تبدیل می شود و ارزش آن به انتشارش است اما فناوری قابل خرید و فروش است. وظایف پارک های علم و فناوری نیز با دانشگاه ها متفاوت است؛ زیرا آنها با فناوری سروکار دارند که از آن می توان ثروت تولید کرد. نوع نگاه ما به پارک ها و دانشگاه ها در سیاست گذاری و اجرا متفاوت است و به این دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم.

وزیر علوم، تفاوت علم و فناوری را در همگانی بودن علم و در مالکیت بودن فناوری دانست و گفت: علم وقتی به فناوری رسید، ثبت قانونی می‌شود و برای مخترع و کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی بحث یکپارچگی علوم را مهم دانست و گفت: علوم طبیعی و علوم انسانی دو دسته اصلی علم هستند که در علوم طبیعی دستاورد اصلی آسایش و سلامت جسمی و در علوم انسانی آرامش و سلامت روحی بشر دستاورد اصلی است. شکافی بین این دو علم در کشور وجود دارد و باید با تحقیقات بین رشته ای این شکاف را از بین ببریم.

زلفی گل با اشاره به جدا بودن آموزش پزشکی و بقیه آموزش‌ها همچون رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی در کشور اظهار داشت: از تحقیقات بین رشته ای و چندرشته ای مغفول مانده ایم. ولی در پارک‌ها می توان همه گروه ها را کنار هم قرار داد. از این بابت پارک های علم و فناوری توانمندی و رویکرد متفاوتی نسبت به دانشگاه ها دارند.

وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای پیشین آموزش عالی گفت: به پاس برنامه ریزی درست آموزش عالی در ادوار مختلف ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است و رتبه اول علمی در منطقه را داریم. باید در اشتغال بیشتر تلاش کنیم ولی نباید تولید علم کشور را منکوب کنیم و نوشتن مقاله و کتاب را نادرست بدانیم. نیاز امروز باعث نمی شود داشته قبلی خود را نادیده بگیریم.

ضرورت فعالیت جامعه علمی در زمینه تولید ثروت

وزیر علوم تاکید کرد: جامعه علمی باید در زمینه تولید ثروت هم فعال شود و ظرفیت آنها را به این سمت حرکت دهیم؛ اما این کار با تصویب قانون ممکن است قانون جهش دانش بنیان سکوی پرتاب علم به دنیای توسعه و فناوری است ولی باید از آن به خوبی استفاده کرد.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت ارتباط خوب روسای پارک ها با دانشگاه ها گفت‌: از تقابل موفقیت حاصل نمی شود؛ موفقیت حاصل تعامل و هم افزایی است.

بازنگری در آیین‌نامه جامع مدیریت

وی با تاکید بر ضرورت طراحی قانون برای توسعه گفت‌: اکنون در حال بازنگری آیین نامه جامع مدیریت هستیم. در این آیین نامه که سال ها قبل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده پارک های علم و فناوری در آن اصلا در نظر گرفته نشده است و روسای پارک ها جایگاه قانونی از این جهت در آیین نامه ندارند.

طراحی سامانه ناب

وزیر علوم بهره‌وری را نیاز اصلی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای برنامه‌ریزی دانست و اعلام کرد: سامانه هوشمند بهره‌وری نظام آموزش عالی با عنوان "ناب" توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در ذیل سامانه "نان" راه‌اندازی می‌شود که در این صورت همیشه می توانیم میزان بهره وری را در هر کدام از بخش ها از جمله پارک های علم و فناوری متوجه شویم.

وزیر علوم به تولید محصولات رقابت‌پذیر از طریق اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اگر به فناوری و نوآوری توجه کنیم، می‌توانیم محصولاتی تولید کنیم که حتی در سطح جهانی رقابت پذیر نباشند. این هنر نوآوری و تحقیق و توسعه است که محصولات رقابت ناپذیر را تولید کنیم.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید