کد خبر: 386043
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انسان شناسی موسیقی آلن مریام چاپ دومی شد

به گزارش قم پرس چاپ دوم کتاب «انسان‌شناسی موسیقی» نوشته آلن مریام با ترجمه مریم قرسو به‌تازگی با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۴۶۴ صفحه و بهای ۳۶۰ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی – هنری ماهور عرضه شده است. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۹۰۰ نسخه و بهای ۶۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

کتاب «انسان شناسی موسیقی» از سه بخش و پانزده فصل تشکیل شده است. عنوان‌های سه بخش اصلی کتاب عبارت‌اند از موسیقی‌شناسی قومی، مفاهیم و رفتار، و مسائل و راه‌حل‌ها. چنان‌که از نام این سه بخش برمی‌آید، مریام در بخش نخست بر آن است که علاوه بر معرفی تاریخی و اجمالی از شکل‌گیری مفهومی رشته‌ای با عنوان «موسیقی‌شناسی قومی» به دو مسئله‌ مهم و بنیادین دیگر یعنی ارائه‌ی نظریه‌ای در تعریف این رشته و روش پژوهش میدانی و مطالعاتی بپردازد.

در بخش دوم به مفاهیمی پرداخته می‌شود که در عین ارتباط با مقوله‌ صوت و صدا، به حواس و ادراکات تولیدکننده‌ این صدا، یعنی انسان، مربوط می‌شود: اینکه چگونه حواس مختلف انسانی در دریافت موسیقی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، روند یادگیری موسیقی در انسان و در بطن بومی اقوام مختلف چگونه پیموده می‌شود و موسیقی چگونه خلق می‌شود. درعین حال دو وجه کاملاً متمایز انسان در مواجهه با موسیقی نیز مورد بحث قرار می‌گیرد: جایگاه اجتماعی موسیقی‌دان در جوامع مختلف و ارتباط انسانی‌ترین توانایی انسان در ارتباط با موسیقی یعنی زبان.

بخش سوم با عنوان مسائل و راه‌حل‌ها به حضور این موارد در متن مطالعه‌ موسیقایی اشاره می‌کند و موسیقی را در ارتباط با حواس تولید کننده‌ آن یعنی انسان در کنار هم قرار می‌دهد و وارد مباحث بسیار پیچیده‌ای مانند زیبایی ‌شناسی و نمادین بودن موسیقی می‌شود.

مریم قرسو یکی از مترجمان تخصصی علم اتنوموزیکولوژی است. با ترجمه او پیشتر کتاب‌هایی چون «اتنوموزیکولوژی: یک مقدمه‌ی بسیار کوتاه» نوشته تیموتی رایس، «انسان چگونه موسیقایی است؟» نوشته جان بلکینگ، «اتنوموزیکولوژی: مطالعه‌ی ماهیت‌ها، پرسش‌ها، روش‌ها، نمایندگان و کتابشناسی» نوشته یاپ کونست و... منتشر شده‌اند.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.