کد خبر: 386075
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

روایتی از احوال و آثار شمس‌الدین آملی منتشر شد

به گزارش قم پرس، کتاب «علامه» با عنوان فرعی «احوال و آثار شمس‌الدین محمد آملی» به قلم مسعود طاهری به‌تازگی توسط نشر نامک چاپ و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب روایتی تاریخی از زندگی، آثار و حیات علمی شمس‌الدین محمد آملی عالم برجسته و نابغه قرن هشتم ایرانی و همچنین بررسی مهم‌ترین کتابش «نفائس‌الفنون فی عرایس العیون» است.

شمس‌الدین محمد آملی عالمی است که علی رغم اینکه ذوالفنون و جامع‌الاطراف است و در اثر سترگی که در طبقه‌بندی علوم دارد و به معرفی صد و شصت علم و فن در تمدن اسلامی می‌پردازد، اما دچار گمنامی بزرگی در میان بزرگان و حکمای مسلمان است. او از علما و محققان و پزشک بزرگ شیعه در قرن‌های هفتم و هشتم هجری است. او برای تحصیل علوم مختلف محضر استادان بزرگی را در چند شهر درک نمود و سپس در زمان الجایتو بنا به درخواست آن پادشاه به سلطانیه رفت و مورد احترام وی و وزیرش خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی قرار گرفت و مدرس مدرسه سلطانیه شده و بعد از مرگ آن پادشاه و اختلال امور آذربایجان چندی در سیاحت بلاد گذرانید تا اینکه در زمان فرمانروایی شاه شیخ ابواسحق به شیراز رفت و همانجا به تدریس و تألیف پرداخت.

کتاب دارای دو فصل است؛ «فصل اول با عنوان: زندگی و شرح حال شمس‌الدین محمد آملی» در چند بخش مجزا سیر زندگی پرفراز و نشیب شمس‌الدین محمد آملی را براساس منابع و شواهد و قرائن تاریخی روایت می‌کند و در فصل دوم با عنوان: «نفائس‌الفنون فی عرایس العیون: شاهکاری علمی و طرحی تمدنی» مؤلف کتاب سعی دارد مختصات کتاب نفائس‌الفنون و ارزش‌های کاری شمس‌الدین آملی را تا آنجا که امکان داشته مشخص کند. اهمیت کتاب نفائس‌الفنون بیشتر در تاریخ علم تمدن اسلامی است، مؤلف اما به نکته‌ای که در این کتاب اشاره دارد، نوع طبقه‌بندی است که شمس‌الدین آملی انجام داده و این طبقه‌بندی را کمال یافته‌ترین نوع طبقه‌بندی نه تنها در تمدن اسلامی بلکه در تمدن بشری معرفی می‌کند. نفائس‌الفنون فی عرایس العیون از آثار علمی فاخر قرن هشتم هجری به زبان فارسی است.

نویسنده کتاب که پیشتر کتاب «منجی بخارا» از او به چاپ رسیده و بیشتر سابقه فیلمسازی دارد، در این کتاب معتقد است که به دلایل مختلفی که در بخش‌های مختلف کتاب ذکر می‌کند، عنوان علامه که امروز به بسیاری از عالمان دینی و ادبی داده می‌شود، بیش از همه سزاوار نام شمس‌الدین محمد آملی است.

این‌کتاب با ۱۴۳ صفحه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.