کد خبر: 386410
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ایجاد اتاق‌های مادر و کودک مطالبه عمومی و الزام قانونی است

به گزارش قم پرس مرجان مرتضوی، کارشناس ارشد مطالعات زنان و مبدع راه‌اندازی اتاق‌های مادر و کودک در پایانه‌های شهری در آستانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک در تهران در این زمینه گفت: مادران دارای نوزاد در گذشته نمی‌توانستند با آرامش در شهرها و محیط‌های عمومی به فرزندان خود رسیدگی کنند، به آن‌ها شیر بدهند و پوشک بچه‌ها را در محیطی بهداشتی تعویض کنند به همین دلیل ایده و طرح ایجاد این اتاق‌ها در سال ۱۳۷۸ با آسیب‌شناسی و تصویربرداری از معضلات و مشکلات مادران مطرح و پیگیری شد تا اینکه در سال ۱۳۸۷ اولین اتاق در پایانه مسافربری جنوب تهران گشایش یافت.

وی به مسیر طولانی راه‌اندازی، پیگیری و گسترش این اتاق‌ها در تهران و سطح کشور اشاره کرد و افزود: برای این کار باید زیرساخت‌ها در محیط‌های شهری، فضاهای عمومی، بوستان‌ها و ایستگاه‌های متروها فراهم می‌شد. علاوه بر این برای تدوین و تصویب شیوه‌نامه‌ها، اسناد بالادستی در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی شهرسازی تلاش فراوانی انجام شد و با طی‌کردن مسیری طولانی در سال ۱۳۹۸ موفق به دریافت استانداردهای ملی برای اتاق‌های مادر و کودک نیز شدیم.

کارشناس ارشد مطالعات زنان و کارمند بازنشسته شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۲۶ اتاق مادر و کودک در تهران توسط شرکت پیشرو آرامش کودک یا با مشاوره ما و همراهی شهرداری و دیگر سازمان‌ها راه‌اندازی شده است و برخی شهرها مانند اصفهان، رامسر، رشت و … نیز از این امکان بهره‌مند شده‌اند تا مادران دارای نوزاد وقتی به این اتاق‌ها مراجعه می‌کنند احساس کنند در خانه خود هستند و به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ نوع کاربری مانند بوستان‌ها، بازارها، پیاده‌راه‌ها و … و ۶۷ زیر مجموعه آن‌ها ملزم به ایجاد اتاق‌های مادر و کودک شده‌اند، گفت: الزام‌های پشتیبانی شهرهای دوستدار کودک نیز در سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت راه و شهرسازی تصویب و در آن بر ایجاد این اتاق‌ها تاکید شده است. اتاق‌های مادر و کودک در ایران، این الزام‌ها خوشبختانه در قانون جمعیت و جوانی نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و تنها باید این خواسته عمومی با نظارت جدی و رعایت استانداردهای تعیین شده در سطح کشور پیگیری شود.

وی افزود: در این اتاق‌ها یک تخت تعویض پوشاک و مناسب برای دراز کشیدن مادرها هنگام شیردهی همچنین، امکان شست‌شوی نوزاد و پوسترها و نوشته‌های آموزشی مناسب مادران و … تعبیه می‌شود و رنگ‌آمیزی و فضاسازی آن نیز به نحوی است که در مادر و فرزند آرامش ایجاد کند. امیدوارم این اتاق با همراهی مسئولان برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه، پذیرای مادران بازدیدکننده باشد، در عین حال مسئولان نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نیز یک فضای دائمی در این مجموعه بزرگ به اتاق مادر و کودک اختصاص دهند.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» روزهای دوم تا پنجم اسفند ۱۴۰۱ توسط شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت و با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی در سه بخش جداگانه «بهداشتی و پزشکی»، «وسایل کامل سیسمونی نوزاد» مانند مبلمان اتاق خواب نوزاد و کودک و وسایل خواب بچه و پوشاک و… و «اسباب‌بازی کودک» با رویکرد تخصصی و صادراتی در سالن‌های جداگانه نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.