کد خبر: 386426
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

۳۰ فناوری اقتصاد کشت و صنعت را متحول می کند

به گزارش قم پرس دکتر مصطفی قانعی امروز در نشست کشت و صنعت‌های بزرگ با محوریت بهره وری و تبیین نظام مالی که در محل معاونت علمی برگزار شد، گفت: موضوعی که در حوزه زیست فناوری مورد اهمیت است این است که سه درصد بازار جهانی حوزه زیست فناوری می‌تواند متعلق به ایران باشد.

وی با بیان اینکه این سه درصد برابر با ۳۰ هزار میلیارد دلار است، گفت: از سوی دیگر زیست فناوری نوعی فناوری است که می‌تواند ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را محقق کند.

قانعی عنوان کرد: این دو موضوع در شورا مصوب شده و می‌توان به واسطه بازار جهانی و تحقق تولید ناخالص داخلی اقتصاد بزرگی را در کشور رقم زد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در کشور ما اقتصاد، دانش و فارغ التحصیلان حوزه زیست فناوری وجود دارد، گفت: معاونت علمی و فناوری ابزاری را در اختیار دارد که می‌تواند با ارتباط و حمایت از دانشگاه‌ها و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری تخصصی (PHD) پل ارتباطی با دانش بنیان‌ها باشد.

وی ادامه داد: اگر کشت و صنعت به ستاد توسعه زیست فناوری متصل شود می‌توانیم آنها را به دانشگاه‌ها ارتباط دهیم تا مشکلات و نیازهای صنعت به واسطه فناوران و دانشگاه‌ها برطرف شود.

قانعی تاکید کرد: تعداد دانش بنیان‌های حوزه کشاورزی نسبت به سایر حوزه‌ها خیلی پایین است و هر چه این تعداد بیشتر باشد پیشرفتگی بیشتر و اقتصاد دانش بنیان محقق می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: این ستاد مأموریت ارتقای فناوری حوزه کشاورزی و صنعت را دارد و تمام هزینه‌ها و ریسک‌های آن را متقبل می‌شود تا این حوزه در اقتصاد دانش بنیان بخش کشاورزی محقق شود.

قانعی با تاکید بر اینکه مشکل ما در بخش کشاورزی این است که بازار را در نظر نمی‌گیریم گفت: در واقع این ستاد زیست فناوری نقش واسطه گری را ایفا می‌کند، گفت: تنظیم گری و تسهیل گری نیز مورد اهمیت است که باید به خوبی برنامه ریزی شود. سهم ما در حوزه تنظیم گری و تسهیل گری مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ فناوری می‌تواند اقتصاد کشت و صنعت را متحول کند، گفت: زیست فناوری توانسته ۱.۸ میلیارد دلار از واردات داروهای زیستی را کم کند. بر این اساس می‌توان چنین نتیجه گرفت که زیست فناوری با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را در اقتصاد دانش بنیان ایفا کند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.