کد خبر: 386530
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

استفاده از ظرفیت‌های دولتی و خصوصی در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک

به گزارش قم پرس، نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک با حضور مدیران و سرپرستان نهادها و سازمان‌های مربوطه و همچنین مدیران تشکل‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی، عصر روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

تشکیل دبیرخانه دائمی

محسن حموله کارشناس فرهنگی و دبیر سابق جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: امسال در نمایشگاه بخش ویژه‌ای به معرفی صنعت اسباب‌بازی ایرانی در نظر گرفته شده است. نگاه حمایتی دبیرخانه شورای نظارت اسباب‌بازی کانون به ویژه در یکی دو سال اخیر در برپایی این نمایشگاه بسیار خوب بود و امسال با توجه به این که سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی معرفی شده است، در تلاش است تا با معرفی تولیدات ایرانی در حوزه صنعت اسباب‌بازی و بهداشت خانواده و وسایل جانبی مادر، کودک و نوزاد نویدبخش رشد چشمگیر در این فرایند در کشور باشیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف نمایشگاه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و همراهی آن‌ها با بخش خصوصی است. همانطور که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند باید بخش خصوصی را جدی‌تر گرفت و وارد تعامل بیشتری با بخش دولتی شد. از همین رو امیدوارم برگزاری این نشست‌ها باعث ایجاد تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه شود تا در سال‌های آینده اعضای دیگری که می‌توانند به برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کمک کنند حضور یابند و نشست‌های منظم‌تری در طی سال برگزار و خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه شود.

دعوت از رایزنان تجاری

در ادامه این نشست علی محتشم‌امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور که برگزارکننده دوازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی مادر، نوزاد و کودک است، گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه بالا بردن سطح توجه مادران به نوزاد و کودک و آموزش‌های دوران بارداری است. رویکرد تخصصی امسال به صورت صادراتی در سه بخش بهداشتی- پزشکی، وسایل سیسمونی نوزاد و اسباب‌بازی کودکان است.

وی با بیان این که با برگزاری این نمایشگاه قصد داریم بحث صادرات را تقویت کنیم افزود: به همین دلیل در این نمایشگاه برای نخستین بار از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کردیم تا به صورت رسمی از کشورهایی که ما در آنها رایزن بازرگانی داریم از تجار دعوت کنند تا در چارچوب هیأت تجاری از این نمایشگاه بازدید به عمل اورند. امیدواریم نمایشگاه امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

حوزه اقتصادی جذاب با گردش مالی بالا

در ادامه این نشست آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی مستقر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: به نوعی ما در کانون میزبان شما هستیم و افتخار می‌کنیم که بزرگان و فعالان حوزه‌های مختلف مادر، کودک و نوزاد را در کانون جمع کنیم.

وی ادامه داد: شورای نظارت بر اسباب‌بازی یک شورای فرا سازمانی متشکل از ۱۲ سازمان است که در مقام یک تنظیم‌کننده مقررات در صنایع اسباب‌بازی راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد و از طریق نزدیکی این نهادها و حمایت از برپایی نمایشگاه‌ها و عرصه‌های مختلف و مرتبط به بازی و فضاهای سرگرم‌کننده به اهدافش دست پیدا می‌کند.

مهدی‌زاده همچنین افزود: این نمایشگاه با برند (MBC) یک نام شناخته شده در تمام دنیاست که تاکنون زیرنظر سازمان توسعه تجارت و به کارگزاری میلاد نور در ایران برگزار شده است. ضمن احترام به تلاش مجموعه میلاد نور و سازمان توسعه تجارت یک انتقاد بزرگ به این نمایشگاه وجود دارد که علاقه‌مند هستیم تا این نقد و نقطه ضعف به کمک دوستان تبدیل به نقطه فرصت شود و آن هم این است که نمایشگاه نباید صرفاً فضایی برای تفریح مادر، کودک و نوزاد یا صرفاً یک بازارچه شود؛ بلکه باید برند تخصصی در پایه‌های توسعه کشور باشد. بهداشت مادران و همچنین کاهش میزان مرگ و میر مادران، شاخص توسعه یک کشور است. در این راستا نباید این نمایشگاه از رسالت خود دور شود.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: نمایشگاه باید فضایی باشد تا شرکت‌های خدمات‌دهنده در این عرصه را به دستاورد اصلی نزدیک کند. دوستان در مجموعه میلاد نور تاکنون به عنوان شرکت خصوصی سعی کردند و حالا این نمایشگاه به ایستگاه دوازدهم رسیده است، اما در این میان جای ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی و تسهیل‌کننده همچنان کم‌رنگ است. امیدواریم سازمان‌های مختلف در همین زمان اندک نیز پیشنهاد آورنده باشند و بتوانیم این دوره از نمایشگاه را که قرار است با حضور ۱۵ کشوری که نماینده تجاری در ایران دارند، به نحو مطلوب برگزار کنیم.

وی افزود: حوزه کودکان زیر پنج سال و مادران، فضای اقتصادی جذاب با گردش مالی بالایی دارد. آنچه که مردم کمتر نسبت به آن اطلاع دارند، حضور برندهای بسیار قدرتمند ایرانی در این حوزه است. امیدواریم کماکان از طریق وزارت صمت و حضور کانون پرورش فکری فضای عرضه یا نمود برای این شرکت‌ها ایجاد شود تا از حالت زیرزمینی به روزمینی بیایند. متأسفانه بسیاری از برندهای داخلی به شکل زیرزمینی و با برچسب خارجی مشغول فعالیت هستند، چرا که این اعتمادسازی شکل نگرفته است و خانواده‌ها همچنان به دنبال کالاهای خارجی می‌گردند. مهدی‌زاده یادآور شد: واقعیت این است که واردات محصولات خارجی در این فضا کاملاً ممنوع است و هر آنچه که در بازار دیده می‌شود یا تولید ایران بوده یا کالای قاچاق است. بنابراین رسالت چنین نمایشگاهی برای ارائه درست در این صنعت و دستاورد ما از اوجب واجبات است و ما از ارگان‌های دور و نزدیک که می‌توانند کمک کنند و حضور دارند خواستیم تا دست به دست هم بدهند بلکه از این وضعیت خارج شویم. کانون خانه همه ماست و امیدواریم تمام نمایشگاه‌هایی که در حوزه مادر، کودک و نوجوان در ایران برگزار می‌شود جلسات هم اندیشی آن در کانون باشد تا بتوانیم در این عرصه با هم گام‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: دیده‌شدن و از اتاق‌های بسته خارج شدن و خودباوری در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد و نمایشگاه‌ها کارکردشان شکست دیوارها و هم افزایی بیشتر است. اما در حال حاضر فضای کشور به گونه‌ای است که بخش خصوصی را به عنوان کسی که دنبال پول درآوردن است نگاه می‌کنیم و با این نگاه شکاف میان بخش خصوصی و دولتی باقی خواهد ماند و مجموعه‌های مجری و خصوصی به عنوان بازوهای کارگزار فعالیت خواهند کرد. امیدواریم دست به دست هم بدهیم تا این برندها که شاخص توسعه کشور هستند، به نحوی پیش بروند تا اتفاق خوشایندی در این عرصه رقم زده شود.

نبود یک صنف متمرکز

همچنین سیدمحمود صدوق، از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال‌های گذشته رشد خوبی در عرصه اسباب‌بازی و سیسمونی داشتیم که اشکالاتی هم داشت. ما صنف متمرکزی برای سیسمونی نداریم و وقتی صنفی وجود نداشته باشد، دغدغه‌ها به خوبی به حاکمیت منتقل نمی‌شود. در بخش دولتی هم متولی جدی ندارد که امیدواریم وزارت صمت با رویکرد جدی‌تری پیگیر این مسئله باشد و برای این بازار چند هزار دلاری نقشه راهی در نظر بگیرد که بدانند در کجا قرار دارند و در کجا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: امیدوارم برگزارکنندگان نمایشگاه دقت لازم را داشته باشند تا غرفه‌داران افراد شناسنامه‌دار و عملاً دارای پروانه باشند و تولیدکننده بدون پروانه کسب و کار نیز حضور نداشته باشد. تعهدات لازم گرفته و تذکرها داده شود تا کالای قاچاق در نمایشگاه وجود نداشته باشد. همچنین وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت بهداشت و درمان همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایام نمایشگاه میز خدمتی داشته باشند تا سوال‌ها را پاسخ دهند و تعامل مستقیم بین ارگان‌ها و تولیدکنندگان در این زمینه شکل بگیرد.

صدوق گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی بر مبنای شفافیت تجاری کشور به تولیدکنندگان و واحدهای صنفی نیز می‌تواند آموزش‌های لازم را بدهد. امیدوارم با این نمایشگاه‌ها به سمت تولید داخلی و متناسب‌سازی قیمت برویم. چرا که همانطور که رهبر معظم انقلاب در تازه‌ترین سخنرانی خود فرمودند باید هم‌افزایی بیشتری بین بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد و دغدغه‌ها منعکس شود تا ایده‌هایی برای نقشه جامع راهِ توسعه صنعت اسباب‌بازی و سیسمونی ایجاد شود.

استفاده بهینه در حوزه سلامت

در ادامه این نشست، محمدجواد حیدری‌پور مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد و خیران سلامت وزارت بهداشت، گفت: باید به حوزه سلامت در بخش مادر، نوزاد و کودک توجه جدی شود. وزارت بهداشت این ظرفیت را دارد تا در کنار نمایشگاه قرار بگیرد. اداره ما می‌تواند اطلاع‌رسانی‌هایی که در این حوزه دارد را در نمایشگاه عرضه کند و در سال‌های آینده این اطلاع‌رسانی به حداکثر برسد و بتوانیم استفاده بهینه به‌ویژه در حوزه سلامت داشته باشیم. البته که در چند سال اخیر ارتقا خوبی در حوزه سلامت مادر، نوزاد، کودک داشتیم، اما باید بیش از این‌ها شوند.

هم‌افزایی بیشتر میان دستگاه‌ها

محمد صائبی معاون روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران گفت: برگزاری این نشست نشان از هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه دارد. می‌توانیم به غیر از بخش بیلبوردهای شهری از ظرفیت‌هایی چون مترو و اتوبوس‌رانی برای تبلیغات نمایشگاه استفاده کنیم تا اطلاع‌رسانی به شکل مناسب صورت گیرد.

خلق یک جادوی بزرگ

محسن عیوضی مدیرعامل شرکت «زرین توی» نیز گفت: تا زمانی که بخش دولتی عهده‌دار امور است، بزرگترین مشکل صنعت بخش خصوصی این است که دیده نمی‌شود. البته که چند سالی است بخش خصوصی با دلسوزی تعداد اندکی مورد توجه قرار گرفته است و صنعت اسباب‌بازی ما برخلاف آنچه که در کشورهای دیگر میلیارد دلاری در حال کسب درآمد است، مشغول کار و فعالیت هستند. بخش خصوصی و حتی بخش‌های جزئی ما در حال حاضر با درآمد خوبی مواجه هستند، ولی با وجود آنکه می‌توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند هنوز مورد توجه واقع نشده‌اند. متأسفانه بخشی از مسئولان ما هنوز نام اسباب‌بازی‌های تولید داخل را هم نمی‌دانند و اطلاعی نسبت به این که ما تولید داخلی در این حوزه داریم ندارند. در حال حاضر کانون پرورش فکری به نحوی مشغول کار است که باعث شده نام این شرکت‌ها به گوش برسد و به نظرم این جادوی بزرگی است که رقم زده‌اند و نور باریکی است که در تاریکی دیده می‌شود. من به عنوان نماینده تولیدکنندگان از این که نام اسباب‌بازی ایرانی را آوردید و باعث شنیده‌شدن نام این شرکت‌ها بسیار تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: متأسفانه نمی‌دانم چرا فکر می‌کنیم باید همه چیز را از اول اختراع کنیم، در حالی که می‌توانیم با الگوبرداری درست و بومی‌سازی مناسب خدمات ارائه کنیم.

نبود تولید محتوای مناسب

محمد نادری مدیرعامل شرکت «ایده بازار» دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: ما در بحث شناسایی شرکت‌های فناوری فعالیت می‌کنیم و با همکاری وزارت بهداشت چند سالی است که در حال توسعه محصولات فناورانه هستیم. در وزارت بهداشت، چند سالی است که معاونت تحقیقات و فناوری در تلاش است تا شرکت‌ها و مجموعه‌های فناوری سلامت فعالیت و محصولاتشان را به بازار نزدیک کنند. ظرفیت‌هایی در این عرصه داریم تا بتوانیم مجموعه‌های فناور را که در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند با این رویداد نزدیک کنیم.

وی افزود: اساتید دانشگاه در حوزه علوم پزشکی هنوز با این موضوع زیاد ارتباط برقرار نکردند که این هم یا به‌دلیل عدم آگاهی است یا عدم شناخت از بازار این حوزه و بیشتر در حوزه بهداشت و درمان یا پزشکی هستند. اگر بتوانیم این بخش را به دانشگاه‌های علوم پزشکی انعکاس دهیم شاید در اولین گام مورد اقبال قرار نگیرد، اما می‌توان این روند را تسریع کرد.

نادری گفت: در بحث فروش، باید تولید محتوا داشته باشیم. ضمن این که باید دید این صنعت تا چه اندازه برای خود تولید محتوا کرده است که متأسفانه بسیار اندک بوده و بیشتر سعی کرده کالای خود را به دست مشتری رسانده و به فروش برساند که عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مشتری، چالش عمده در بخش عرضه است. صنعت اسباب‌بازی ما باید بتواند تولید محتوا برای پدر و مادر داشته باشد تا مورد توجه قرار گیرد. همه ما فرزند داریم اما نسبت به نحوه سرگرمی کودک و نوزادمان اطلاعی نداریم، بنابراین مجموعه‌های تولیدی باید با جامعه علمی و روانشناسی ارتباط برقرار کنند، چه از نظر فنی و چه از نظر روانشناسی؛ متأسفانه جامعه علمی ما چندان در این حوزه آگاهی ندارد و زیاد وارد این عرصه نشده است و این ناآگاهی دوسویه است.

مشاوره و آموزش

در ادامه مژگان منظوم نماینده «انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران»، گفت: همواره در حوزه تغذیه نوزاد اطلاعات اشتباهی وجود دارد و مهمترین دغدغه هر پدر و مادری نیز بحث تغذیه نوزاد است. آنچه که ما می‌توانیم در این نمایشگاه عرضه کنیم مشاوره و آموزش به‌صورت رایگان برای مادران در زمینه تغذیه کودکان است.

شناسایی و ساماندهی واحدهای بدون مجوز

محمدحسین حبیب‌نژاد، رئیس اداره کسب و کار دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت نیز گفت: از ابتدای سال و در ساختار جدید وزارت‌خانه، ما یک گروه صنایع ورزشی داریم و یک بخش صنایع خلاق که بحث سرگرمی و اسباب‌بازی در این بخش قرار گرفته است. هدف ما شناسایی و ساماندهی واحدهایی است که بدون مجوز و با استفاده از مواد بی کیفیت و عدم وجود استانداردهای لازم در صنعت اسباب‌بازی مشغول به کار هستند.

وی افزود: حمایت از تولید مهم‌ترین بحث وزارت صنعت است که برای ما فرقی ندارد بخش خصوصی است یا دولتی و همه را به چشم کسب و کار می‌بینیم. در بحث تسهیل‌گری قوانین نیز تمام سعی ما در راستای حمایت از واحدهاست. در بحث نمایشگاهی نیز میز خدمتی خواهیم داشت تا در بحث توانمندسازی و آموزش، واحدهای تولیدی و خدماتی را همراهی کنیم و دوره‌هایی برای آموزش داشته باشیم. از سوی دیگر واحدهایی که در بحث صادرات توانمند هستند را نیز همراهی خواهیم کرد تا به اهداف خود برسند.

به دنبال الگوسازی مناسب

فرناز هوشیار پارسیان نماینده معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، گفت: ما به‌دنبال الگوسازی هستیم و بهترین بستر هم نمایشگاه است. باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم و پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های دانش‌بنیانی که زنان در رأس آن قرار دارند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. ما در تمام استان‌ها شاهد تولید محصولات خوبی هستیم که متأسفانه چندان مورد توجه واقع نشده‌اند. مادر، تأثیرگذارترین زن در خانواده و جامعه بوده و اولین فرد در زندگی هر فرد است. با توجه به این موضوع می‌توان کارگاه‌های تخصصی در بخش جنبی نمایشگاه برگزار کرد تا مفیدتر واقع شود. همچنین باید بتوان تولید محتوا را برون‌سپاری کرد تا بنگاه‌های متخصص در این زمینه وارد شوند و به تولید محتوا بپردازند.

اسباب‌بازی در سبد فرهنگی خانوار

شکوهی مدیر روابط عمومی و دیگر نماینده معاونت امور زنان و خانواده نیز گفت: در هر خانواده ضرورت دارد تا اسباب‌بازی در سبد فرهنگی قرار گیرد. می‌توان از فضاهای داخل شهری برای زنان و مادران بهره گرفت.

اقناع مسئولان برای خدمت به مادران

سیدمحمد نقیب معاون امور فرهنگی و اجتماعی مترو تهران نیز گفت: برگزاری نمایشگاه در کشور اتفاق خوبی است چرا که نسبت به امکاناتی که کشورهای پیشرو در این عرصه دارند ما همچنان عقب هستیم. امکان‌هایی که در کشورهای مختلف وجود دارد، ما نداریم و نمایشگاه باید به سمتی برود که مدیران به سمت فراهم‌کردن این امکان بروند. باید مسئولان را در بخش‌های مختلف اقناع کرد تا امکانات برای مادر نوزاد و کودک فراهم شود. از سوی دیگر علیرغم مخالفت‌های جدی در مترو ما ۱۲ خانه مادر و کودک راه‌اندازی کردیم که اتفاق خوبی است. هرچند که تعدادش کم است و باید افزایش یابد و این نمایشگاه می‌تواند باعث اقناع مسئولان برای تکمیل این خدمات شوند. در یک پروسه دو ساله ۱۰ خانه دیگر به مجموعه مترو تهران افزوده خواهد شد تا مادران بتوانند در این فضا راحت‌تر به فرزندان خود برسند.

همچنین در این نشست آذین احمدی‌راد نماینده انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز حضور داشت.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» MBC)) از سوی شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت‌، روزهای ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.