کد خبر: 386888
۲
PNAZAR
نسخه چاپی

کالای ایرانی قدرت رقابت با جنس خارجی را دارد

به گزارش قم پرس حامد اسدی‌فرد تولیدکننده محصولات سیسمونی و اسباب‌بازی، گفت: تولیدات داخلی در حوزه اسباب‌بازی مشتری خود را یافته است، اما در حوزه سیسمونی متأسفانه هنوز فاصله داریم و مخاطب بیشتر به دنبال اجناس خارجی است.

وی افزود: عمدتاً در کشور از تولیدکننده حمایت خوبی صورت نمی‌گیرد و میان تولیدکننده و واردکننده هیچ تفاوتی در امور حمایتی وجود ندارد.

این‌تولیدکننده دلیل عدم استقبال مادران از کالای سیسمونی داخلی را نبود تبلیغات مناسب دانست و افزود: مشکل ما، فروشندگان کالاها هستند. بسیاری از نشان‌هایی که به نام ترک در بازار به فروش می‌رسد تولید داخل است، اما با نام نشان ترک به فروش می‌رسد. به این دلیل که آن نشان خارجی با تبلیغاتی که همین فروشندگان در بازار داشته‌اند، امروز مخاطب خود را یافته است، اما کالای ایرانی این‌گونه نیست. در حالی که کالای ایرانی هم‌کیفیت با همان محصول خارجی است و با قیمت مناسب‌تر که متأسفانه مخاطب کمتری دارد در هر حالی که اگر تبلیغات مثبت روی کالای ایرانی هم به خوبی انجام و کالای با کیفیت نیز تولید شود قطعاً مخاطب به سمت خرید کالای ایرانی می‌آید.

اسدی‌فر معضل دیگر این عرصه را عدم نظارت صنفی دانست و گفت: منِ تولیدکننده، کالایی که تولید می‌کنم با کیفیت است و تحت کنترل کار می‌کنم، اما وارد کننده اجناس خارجی یا تولیدکننده داخلی که اصطلاحاً به آنها تولیدکننده زیرپله‌ای می‌گویند محصول خود را با نام خارجی می‌فروشد هیچ مانعی بر سر راهش ندارد و نظارتی روی کار آن صورت نمی‌گیرد. متأسفانه در بخش سیسمونی صنفی نداریم و در بخش اسباب‌بازی نیز چند سال است که انجمن تولید اسباب‌بازی را راه‌اندازی کرده‌اند که هنوز صنف نشده است. در این چند سال انجمن فعالیت خوبی داشته است، اما مشکل این است که چندان فعال نیست. به طور مثال در بخش واردات و در زمینه قاچاق نتوانسته هنوز کاری بکند و همچنان قاچاق اسباب‌بازی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت و حمایتی در این صنف وجود دارد یا نه گفت: متأسفانه حمایتی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد. ما سال گذشته در نمایشگاه اسباب‌بازی استانبول شرکت کردیم و ۴۰ درصد هزینه‌های ما را معاونت علمی ریاست جمهوری برعهده گرفت، در حالی‌که باید سازمان توسعه تجارت یا اتاق بازرگانی یا وزارت صمت این حمایت را انجام می‌داد. دستگاه‌های مرتبط باید این حمایت را انجام دهند. ضمن اینکه میان من تولیدکننده و واردکننده هیچ تفاوتی وجود ندارد و تسهیلات خاصی برای تولیدکننده در نظر گرفته نمی‌شود، حتی واردکننده از من راحت‌تر کار می‌کند، در حالی که اگر حمایت صورت گیرد من تولیدکننده می‌توانم تبلیغات گسترده‌تری داشته باشم.

این‌تولیدکننده در پایان گفت: وقتی محصولی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی ثبت می‌شود اگر از روی آن کپی شود یک نهاد از نظر حقوقی پیگیر حقوق مادی و معنوی تولید کننده باشد. آن تولیدکننده زیرپله‌ای که غیرقانونی کار می‌کند، می‌تواند با هزینه کمتر و سود بیشتر نسبت به من که قانونی کار می‌کنم درآمد داشته باشد. از زمان بالا رفتن قیمت دلار، اکثر کالاهای ترک در ایران در حال تولید است و چون الان واردات کالا مقرون به صرفه نیست و قاچاق هم سخت شده است، همان نشان در داخل تولید می‌شود اما به نام کالای ترک به فروش می‌رسد و مخاطب هم از آن استقبال می‌کند. برپایی نمایشگاه تا حدی باعث شده تا ما تولیدکنندگان بتوانیم با مخاطبان خود به شکل مستقیم ارتباط برقرار کنیم، اما هنوز تا شکل مطلوب آن فاصله داریم.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.