کد خبر: 388063
۳
PNAZAR
نسخه چاپی

مراسم تجلیل از پدر زبانشناسی توحیدی برگزار شد

به گزارش قم پرس، با فرارسیدن اعیاد مبارکه شعبانیه، به پاس یک عمر مجاهدت و تلاش علامه سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی، مؤلف، محقق، فیلسوف شهیر و پدر زبان‌شناسی توحیدی، آئین تجلیل و نکوداشت از مقام علمی و عملی وی، به اهتمام سازمان شهرداری تهران در خانه فرهنگ آیه برگزار شد.

علامه سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی متولد ۱۳۱۹ شمسی، نویسنده، دانشمند فلسفه اسلامی، نظریه‌پرداز برجسته و مبدع زبان‌شناسی توحیدی، پروفسوری صاحب‌نام و دارای دکترای فلسفه و زبان‌شناسی تطبیقی در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه سنت‌اندروز است.

علامه الحسینی که شاگردان پرشماری را تربیت کرده و کتب ایشان در دانشگاه و حوزه در حال تدریس و تحصیل است، از بدو انقلاب شکوهمند اسلامی استاد برجسته دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، تربیت معلم، امام صادق (ع)، شهید مطهری، اراک، دانشگاه آزاد اسلامی و… بوده و سالیانی طولانی مترجم رهبر معظم انقلاب از دوران ریاست جمهوری و همچنین بعثه ایشان در موسم حج بوده است.

از جمله تلاش‌های ارزشمند این چهره ماندگار و صاحب کرسی اندیشه‌ورزی در دهه ۱۳۶۰ شمسی سردبیری دو مجله‌ی مشهور انگلیسی‌زبان Echo of Islam و Mahjubah بوده، علاوه بر تأسیس دانشگاه و شبکه‌های مختلف از جمله شبکه الکوثر و…، هدایت و استاد راهنمایی دانشجویان و طلاب حوزه، ضمن تأسیس مسجد امام رضا (ع) قریب به سه‌دهه امامت جماعت و تولیت آن و دیگر مجامع وابسته همچون جامعة الإمام الرضا (ع) العالمیة، حوزه علمیه، رضویه تهران و مرکز فرهنگی آموزشی پژوهشی امام رضا (ع) واقع در شهرک اکباتان را عهده‌دار و مشغول ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی در منطقه بوده و صدها کتاب به زیور طبع آراسته شده که کتاب معروف أمالی الهادی، فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث، زبان‌شناسی توحیدی، دیوان امام، علم اللغة التوحیدی، معجم المؤلفین و الکتاب از آن جمله‌اند.

همچنین شعر مشهور علامه در رثای سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی به رهبر معظم انقلاب تقدیم گشته است.

والد معظم ایشان مرحوم آیت‌الله‌العظمی شهید سیدمحمدهادی تبریزی زعیم حوزه مقدسه کاظمیه مشرفه از شاگردان مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، مرحوم آیت‌الحق سیدعلی قاضی، وصی مرحوم آیت‌التحقیق شیخ مرتضی طالقانی (ره) و استاد شهید سید محمدباقر صدر، امام موسی صدر، شهید مصطفی خمینی، میرزاهاشم آملی، شیخ محمداسحاق فیاض و… از علمای بزرگ نجف و کاظمین بودند.

از جمله اساتید شاخص پروفسور الحسینی می‌توان به آقابزرگ تهرانی، شیخ محمدرضا مظفر، علامه محمدتقی جعفری، مرحوم آیت‌الله دکتر مهدی حائری یزدی، مرحوم آیت‌الله سیدرضی شیرازی، دکتر مصطفی جواد و… اشاره کرد.

علاوه بر آنکه سلسله‌برنامه‌های ایشان از طریق شبکه‌های تلویزیونی مستمراً از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مخاطبان را به پای درس این استاد فرزانه نشانده است.

در این مراسم حضرات آیات، اساتید دانشگاه و چهره‌هایی برجسته هم‌چون سید مصطفی میرلوحی، حاج سعید حدادیان، علیرضا منوچهریان، حمیدرضا شکارسری، محمدمهدی رضایی و جمعی از مدیران شهری و فرهنگی حضور به هم رسانیده و به ایراد سخن پرداختند.

در پایان ضمن اهدای لوح سپاس به استاد علامه و تقدیر از ایشان، به یکایک نخبگان و حضار آئین تکریم نیز کتاب ثمین زبان‌شناسی توحیدی اهدا شد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.