کد خبر: 393889
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بررسی مواضع و بیانات اثرگذار امام خمینی (ره) در حوزه دفاع مقدس

به گزارش ، آنچه که مسلم است این است که خط مشی انقلاب اسلامی ما چه در قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن نشأت گرفته از تفکرات ناب و زلال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد. در این بین یکی از وقایع و حوزه‌هایی که نقش بیانات، مواضع و اندیشه‌های امام (ره) در هدایت و راهبری آن بیش از پیش نمایان است؛ حوزه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است که بخش قابل توجه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد.

امام خمینی (ره) با درک و بینش سیاسی و الهی و رهبری کاریزماتیک بالای خود، نقش قابل توجهی در بسیج عمومی در دفاع از کشور در برابر تهاجم دشمن، اتحاد و و حدت ملی، خنثی سازی توطئه‌های داخلی و خارجی و اتمام عزتمندانه این جنگ به نفع جمهوری اسلامی داشتند.

به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب، برخی از مواضع و بیانات اثرگذار ایشان در حوزه دفاع مقدس، سطوح ملی و بین المللی منتشر می‌شود:

۲۸ فروردین ۱۳۵۹

اگر به کشور تجاوز کنند، دفاع بر همه واجب است

اگر به کشور ما، کشور اسلامی ما هجوم بکنند و بخواهند تعدی بکنند، تجاوز بکنند، بر همه افراد مملکت، بر همه افراد کشور، چه زن، چه مرد، کوچک، بزرگ اینجا دیگر شرطی نیست، برهمه واجب است که دفاع کنند و ما امروز که مواجه هستیم با قدرت‌های بزرگ و شیطنت‌های بزرگ باید مهیا بشویم برای دفاع.

مهیا شدن یکی این است که با قوه، چه قوه افرادی و چه قوای دیگر، باید مهیا بشود. چنان که قرآن کریم دستور داده و مهیاشدنمان هم به طوری باشد که با این مهیا شدن بترسند آنهایی که خیال هجمه دارند. اگر بنا باشد که در یک کشور سی و چند میلیونی، بیست میلیون قیام کردند برای اینکه مهیا کنند خودشان را از برای دفاع، آن روزی را ملاحظه کنند که یک وقت دشمن رو آورد به طرفشان.

هم باید تجهیزات مهیا بشود به قدری که بترساند دشمن‌ها را، و هم باید قوای افراد، قوای نظامی، قوای چریکی، قوای پارتیزانی باید مهیا بشود، و هم قوه ایمان باید زیاد بشود.

۴ مهر ۱۳۵۹

وحدت کلمه و اتکال به خداوند رمز پیروزی

آن چیزی که مطرح است در جنگ، عدد نیست. آن چیزی که مطرح هست، آن قدرت فکری انسان است. همان قدرتی که با اتکال به خدا در صدر اسلام، یک عده کم شأن لشکرهای زیاد را به هم می‌زد و اوضاعشان را به هم می‌زد. بحمدالله در مملکت ما هم با اینکه عدد کم است و آنها-دشمن‌های ابرقدرت-زیاد، لکن امتحان داد ملت ما به اینکه با این وحدت کلمه و با این اتکال به ذات مقدس حق تعالی، می‌تواند که آن لشکرهای زیاد را و آن جمعیت‌های زیاد را شکست دهد.

پس آن که مطرح هست، آن قدرتی است که برای اشخاص از غیب پیدا می‌شود و آن قدرت بحمدالله الان هست.

سلاح قوای ایران الله اکبر است

بشارت می‌دهم که شما اگر بکشید آنها را، شما به بهشت می روید و اگر آنها هم شما را بکشند، شما به بهشت می روید. این هم بشارتی است. پس این قدرت، یک قدرت الهی است و قوای انتظامی، نظامی و سپاه پاسداران ما مجهز به قوه الهی هستند. سلاحشان الله اکبر است و هیچ سلاحی در عالم مقابل همچو سلاحی نیست. ملت ما هم همین طور است.

۱۷ مهر ۱۳۵۹

بعثی‌ها از عراق خواهند رفت و دولت اسلامی جای آنها می‌آید

الان دولت دست نشانده و جنایتکار عراق به شهرهای ما و مردم عادی حمله کرده و دیشب نیز در دزفول حمله کردند و با موشک‌های خودشان بسیاری از مردم را کشتند، ولی ما مواضع نظامی آنها را خواهیم زد و آتیه جنگ با ماست. برای اینکه ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش بر ضد خودش است و حتی ارتش خودش هم متزلزل است و خواهند در این جنگ باخت و بعثی‌ها ان شاءالله از عراق خواهند رفت و یک دولت اسلامی در آنجا خواهد آمد.

۱۵ آذر ۱۳۵۹

پرهیز از اختلاف، تکلیف همگانی

عزیزان من! شما در بارگاه حق تعالی منزلت دارید. شما و ملت ما در یک برهه حساسی از زمان واقع شده اید که باید همان کلامی را که در صدر اسلام گفته شده است که تمام اسلام با تمام کفر مواجه هستند؛ برای شما گفته بشود. اختلافات را، اختلافات شخصی، اختلافات گروهی، در ذهن خودتان نیاورید.

همه شماها، چه ارتش، چه ژاندارمری و چه سپاه پاسداران و سایر داوطلبانی که برای دفاع از اسلام و دفاع از شرافت اسلامی خودشان به جبهه‌ها می‌روند، همه شماها، لشکرهای اسلامی هستید. همه شما ارتش امام زمان-سلام الله علیه- هستید. با هم اختلاف نکنید. دشمن می‌خواهد که بین این گروه‌های مجهز برای جهاد، اختلاف بیندازد. ارتش را از سپاه پاسداران جدا کند، سپاه پاسداران را از آنها جدا کند.

شما همه اهل یک ملت هستید، اهل یک اسلام هستید. همه در پناه قرآن هستید، زیر پرچم اسلام هستید، با هم هماهنگ باشید. اگر خدا نخواسته اختلاف پیدا بشود در شما، یک کشور اسلامی به دست کفر می‌افتد و اسلام تا زمان‌های بسیار طولانی باز به انزوا کشیده می‌شود.

۶ دی ۱۳۵۹

تبدیل کردن مسلسل‌ها به قلم‌ها

ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند. آن‌قدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است؛ مسلسل‌ها نبوده‌اند. مسلسل‌ها غالباً در خدمت ابرقدرت‌ها بوده‌اند و برای تباهی بشر بوده‌اند؛ و اسلام هم که فرموده است به اینکه جهاد بکنند و دفاع بکنند و البته محتاج به همه ابزار جنگی است. اساس بر این است که دفاع از حق بکنند.

۹ بهمن ۱۳۵۹

شایعه‌پراکنی نقشه بزرگ دشمن

این‌هایی که دارند هر روز فداکاری می‌کنند و فدا می‌دهند، هر روز کشته می‌دهند، هر روز معلول می‌دهند، ما در این کنار نشستیم و هیچ فداکاری خودمان نمی‌کنیم، فقط می‌گوئیم و صحبت می‌کنیم و با صحبت‌های خودمان تفرقه بین جمعیت‌ها می‌اندازیم، تفرقه می‌خواهیم بیندازیم بین ارتش و جناح‌های دیگر، بین پاسداران و ارتش، این‌ها اشخاصی هستند که در خارج نشسته‌اند و فساد و شایعه‌سازی و این چیزها را آلت دست قرار داده‌اند برای این‌که این کشور را از این چیزی که هست به حال اول برگردانند.

انسان باید خودش نظر داشته باشد و همه قشرها و همه ملت و همه قوای نظامی و انتظامی و قوای مسلحِ و غیرنظامی باید خودش قضاوت بکند، گوش به حرف کسی ندهد.

۱۹ بهمن ۱۳۵۹

وارد نشدن نیروهای نظامی در گرایش‌های سیاسی

مطلبی که باید من به شما و تمام قوای مسلحه و خصوصاً ارتش و ژاندارمری و سایر کسانی که مربوط به قوای نظامی هستند؛ تذکر بدهم این‌که شما آقایان توجه داشته باشید؛ در این گرایش‌های سیاسی و در این مسائل سیاسی وارد نشوید. دیدهای سیاسی را داشته باشید، مطالعات سیاسی مانع ندارد؛ اما گرایش‌های سیاسی که ممکن است آن‌هایی که بیایند و با شماها صحبت کنند و نفوذ کنند در صف‌های شما، شما را بدون اینکه توجه داشته باشید از این راهی که تاکنون آمده‌اید و از طاغوت به اسلام پیوسته‌اید جدا کنند، و شما توجه نداشته باشید.

۱۲ فروردین ۱۳۶۰

نقش اراده ملی در جنگ و صلح

ملت ما در مقابل حق و عدالت تسلیم است، چنانچه در مقابل ظلم و جور ایستاده است. ما انتظار داریم تا هیئتی به تجاوزت و جنایات رسیدگی کامل نماید و ظالم و متجاوز را معرفی نموده و با آن، طوری عمل کنند تا عبرتی برای متجاوزان به حقوق بشر گردد و با این شیوه نیز می‌توان صلح و آرامش را به جهان برگرداند.

غمض عین از جنایتکاران و نادیده گرفتن جنایات ستمگران، راه را برای ظالمان باز و دنیا را به هلاکت خواهد کشاند.

۲۶ فروردین ۱۳۶۰

اقتدا نمودن به پیامبر و ائمه (ع) در پایداری و استقامت

ما باید در این امور از پیغمبر اکرم (ص) و از ائمه هدی (ع) که در طول مدتشان یا در جنگ بودند با کفار و یا در حبس بودند به دست اشخاصی که با اسم اسلام آن‌ها را به حبس و زجر می‌کشیدند، سرمشق بگیریم و به آن‌ها اقتدا بکنیم.

اسلام عزیز چیزی است که پیغمبر اکرم در راه او جانفشانی کرد و ائمه هدی در راه او جانفشانی کردند و یاران پایدار پیغمبر در راه او جانفشانی کردند. و ما نیز باید به آن‌ها اقتدا کنیم و از این‌که جنگ طولانی شده است نهراسیم که جنگ به نفع اسلام است.

۱۵ خرداد ۱۳۶۰

امتداد عاشورا، ۱۵ خرداد، ۲۲ بهمن و جبهه‌های نبرد

عاشورا با نه خود، یزیدیان را در طول تاریخ نفی کرد و به گورستان فرستاد و ۱۵ خرداد، پهلویان و پهلوی صفتان و ابرقدرت‌ها را مدفون کرد. بزرگداشت و راهپیمایی‌های روز پانزده خرداد، فریاد کوبنده است از مستضعفان بر سر مستکبران و از متعهدان به مکتب مترقی قرآن در مقابل تسلیم‌شدگان بی‌چون‌وچرا به مکاتب انحرافی یا التقاطی شرق و غرب که به‌طور خزنده در انحراف ملت مظلوم ما دست به قلم و زبان، در کوشش بی‌امان هستند. و بر قوای مسلح اسلامی است که انسجام و وحدت خود را حفظ نمایند و باقدرت الهی و بانگ الله‌اکبر، بر دشمن کافر بتازند و بر ملت عزیز و رزمنده است که از قوای مسلح پشتیبانی کنند و در همکاری و کمک به آنان از پای ننشینند؛ که فتح و ظفر ان شاء الله تعالی نزدیک است.

۲۶ مهر ۱۳۶۰

قیام ملت‌ها با الهام از انقلاب اسلامی

ملت ایران چون سمبل اسلام است و با هدایت اسلام قیام کرده است و این قیام صادرشده است به کشورهای دیگر و هریک از کشورها قیام کرده‌اند و در صدد قیام هستند و پشتیبانی می‌کنند از این قیام انسانی-اسلامی ایران، آن‌ها خوف این را دارند که در منطقه، بلکه در همه جهان، منافع خودشان را و سلطه خودشان را از دست بدهند.

الآن مصر قیام کرده است، عراق مشغول به قیام است و سایر جاها همین‌طور؛ و با خواست خدا، ملت‌ها وقتی‌که اطلاع پیدا بکنند از انگیزه‌ای که ایران دارد، خود آنها هم همین انگیزه را دارند و قیام می‌کنند و افرادی مثل صدام و مثل دیگر جنایتکاران را، مثل سادات را، خودشان تصفیه خواهند کرد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۱

هجوم بی‌سابقه تبلیغاتی علیه انقلاب

تمام رسانه‌های بزرگ دنیا الآن یا با صراحت و یا با تلویح با این جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت می‌کنند و در هر شب و روز، ساعات بسیار را برای سرکوبی جمهوری اسلامی صرف می‌کنند و از آن‌طرف اشخاصی امثال صدام را وادار کرده‌اند که با ما مخالفت کند و حمله کند. و امروز هم که به خواست خدای تبارک‌وتعالی و تاییدات او، جبهه جنگ دارد تکلیفش معین می‌شود و سقوط صدام و ان‌شاءالله حزب بعث نزدیک می‌شود، رسانه‌های گروهی که نمی‌توانند منکر این بشوند که پیشرفت‌هایی ایران کرده است، مع‌ذلک از راههای دیگری مشغول سمپاشی شده‌اند؛ از این راه که اگر این جمهوری موفق بشود و غلبه پیدا کند بر عراق، آیا با منطقه چه خواهد کرد، آیا با شیخ‌نشینان حکومت‌های منطقه چه خواهد کرد و تمامش بر این است که، آن‌ها را وادار کنند به یک کاری در مقابل ایران.

و من امروز به خاطر اینکه در تاریخ مسئله بماند، عرض می‌کنم که دولت ایران و ملت ایران با همه ملت‌ها و با همه دستگاه‌هایی که انحراف ندارند، مخالفت ندارد و از اول هم اعلام کرده است که ما به زمین‌های دیگران هیچ نظری نداریم. و این‌یک برنامه‌ای است که مخالفین اسلام دارند و سرکشان دنیا و ارباب‌های آن‌ها دارند که باید سرکوب کرد تمام مستضعفان جهان را تا به قدرت رسید و به نوایی رسید؛ و اسلام یک همچو امری را محکوم می‌کند؛ و ما اعلام می‌کنیم که این حکومت‌هایی که در منطقه هستند یا خارج از منطقه هستند؛ توجه داشته باشند که آن‌ها را دارند وادار می‌کنند که خودشان را به هلاکت بیندازند، برای خاطر آمریکا یا بلوک دیگر.

۲۹ فروردین ۱۳۶۴

پاسخ‌گویی به فریاد استغاثه مسلمین / دید جهان‌شمولی امام

ما عالم‌گیری نمی‌خواهیم بکنیم که شما ما را می‌ترسانید که نمی‌شود عالم را گرفت. ما می‌خواهیم به درد مسلمان‌ها برسیم، توانستیم به دردشان برسیم؛ توانستیم، نتوانستیم، اجرش را داریم.

ما در اقصی بلاد دنیا اگر یک کسی بهمان بگوید که یا للمسلمین، ما موظفیم که به درد آن‌ها برسیم، هر قدری می‌توانیم. مسلمین معنایش نیست ایرانی. کسی که یک مسلمی فریاد زد که به داد ما برسید و نرود سراغش، فکر او نباشد، این مسلم نیست، این انحراف است، ملتفت نیستید، این انحراف است از اسلام، این بی‌توجهی است به مقاصد اسلام. اسلام برای ایران نیامده، اسلام برای عالم آمده.

۱۹ خرداد ۱۳۶۵

مشارکت دادن مردم در تمام امور

مردم را در همه امور شرکت بدهیم. دولت به‌تنهایی نمی‌تواند که این بار بزرگی که الآن به دوش این ملت هست بردارد. همان‌طوری که ملاحظه می‌کنید، چنانچه این شور و شعف ملت و جوان‌های عزیز نبود، هیچ دولتی نمی‌توانست مقابله کند با این قدرت‌هایی که همه قدرتشان را پهلوی هم گذاشتند و به ما حمله کردند. بدون اینکه این ملت همراهی کند ما نمی‌توانستیم کاری بکنیم. هرچه داریم از این‌هاست و هرچی هست مال این‌هاست

۳ اسفند ۱۳۶۷

فلسفه و اهداف جنگ از نگاه امام

جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. چه کوته‌نظرند آن‌هایی که خیال می‌کنند چون ما در جنگ به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و ازخودگذشتگی و صلابت بی‌فایده است! درحالی‌که صدای اسلام‌خواهی آفریقا از جنگ هشت‌ساله ماست، علاقه به اسلام‌شناسی مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت‌ساله ماست.

ما در جنگ برای یک‌لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است.

ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه.

منبع:

صحیفه دفاع، جمعی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۴۰۰، صفحات، ۳۵، ۳۶، ۱۹، ۴۱، ۵۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۹، ۱۴۵، ۱۴۶، ۱۵۴، ۱۹۰، ۲۰۹، ۲۱۰، ۲۲۰، ۲۹۵، ۲۹۶، ۴۰۲، ۴۰۳، ۶۹۵، ۶۹۶، ۷۵۱، ۸۴۳، ۸۴۴

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.