کد خبر: 394014
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کتاب رساله در تاریخ ادیان به چاپ هفتم رسید

به گزارش قم پرس، کتاب «رساله در تاریخ ادیان» تألیف میرچا الیاده با ترجمه جلال ستاری توسط انتشارات سروش به چاپ هفتم رسید.

میرچا الیاده، در کتاب مهم «رساله در تاریخ ادیان»، صور و اشکال عالم قداست و دیانت و اسطوره‌ها و رمزها را بررسی کرده است و ساختار و ریخت‌شناسی قداست را واکاویده است. الیاده به آئین‌ها و نمادهای آسمانی پرداخته و اینکه چرا در ادیان مختلف عالم ماورا همیشه بالای سر آدمی است. آنگاه به خورشید و کیش‌های خورشیدپرستی رسیده و نیز ماه و مذهب اسرار ماه را به ما شناسانده است. رمزپردازی‌های آب و سنگ‌های مقدس و زمین و زایندگی و آنگاه رستنی‌ها و آئین‌های احیا و نوشدگی را واکاویده است. برزیگری و کیش‌های باروری از دل طبیعت سربرآورده‌اند و معبدها و کاخ‌هایی که مرکز عالم‌اند فضاهای قدس شده‌اند. آنگاه زمان قدسی شده و اسطورة بازگشت جاودانه مجال جلوه یافته است. ساختار رمز و ساختار رمزی ادیان و کارویژه اساطیر و شکل ساختار آنها فرود مباحث کتاب است.

دو مسئلۀ مذهب چیست؟ و به چه میزانی می‌توان از تاریخ ادیان سخن گفت؟ موضوع اصلی این کتاب است و چون نویسنده در باب فایده تعریف مقدماتی پدیده مذهبی بدگمان است، در این کتاب به بحث درباره تجلیات قداست یا لاهوت به گسترده‌ترین معنای کلمه بسنده کرده است. در نتیجه فقط پس از بررسی شمار کلانی از این تجلیات، می‌توان مسئله تاریخ اشکال و صور مذهبی را مطرح ساخت.

میرچا الیاده (۱۹۰۷ ۱۹۸۶) از اسطوره‌شناسان و دین‌پژوهان نامدار است. او در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ مدرک دکتری افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد.

از آثار الیاده می‌توان به تاریخ تطبیقی تکنیک‌های یوگا، منشأ عرفان هندی، تاریخ اندیشه‌های دینی؛ از عصر حجر تا اسرار الئوسیس، شمنیزم، یوگا و رویاها و رمزها اشاره کرد.

چاپ هفتم این کتاب در ۴۳۴ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۰۵ هزار تومان عرضه شده است.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.