کد خبر: 394050
۰
۰
نسخه چاپی
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «برونگرایی در محتوا و لوازم معرفت شناختی آن» روانه بازار نشر شد

کتاب «برونگرایی در محتوا و لوازم معرفت شناختی آن» اثر محمود مروارید منتشر شد.

کتاب «برونگرایی در محتوا و لوازم معرفت شناختی آن» روانه بازار نشر شد

به گزارش قم پرس; کتاب «برونگرایی در محتوا و لوازم معرفت شناختی آن» اثر محمود مروارید است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۸۳ صفحه به چاپ رسید.
دسته‌ای مهم از امور ذهنی، حالاتی هستند که محتوا دارند؛ به این معنا که درباره چیزی هستند و چیزی را باز می نمایند. به این حالات ذهنی، حالات التفاتی یا گرایش‌های گزاره‌ای می گویند؛ مانند باور داشتن، خواستن، امید داشتن، آرزو داشتن، تصمیم گرفتن و...‌. یکی از مباحث دامنه‌دار درباره محتوای حالات التفاتی، این است که آیا محتوای این حالات صرفاً به واسطه ویژگی های درونی شخص متفرد می شود(درون گرایی در محتوا) یا اینکه محیط پیرامون نیز در تفرد محتوای حالات ذهنی نقش دارد(برونگرایی در محتوا).
از دهه هفتاد میلادی که این پرسش مطرح شد تاکنون، برون گرایی در محتوا دیدگاه غالب است و تاثیرات گوناگونی در دیگر مسائل فلسفی بر جای نهاده است. در دهه‌های اخیر نوشتارگان بسیاری درباره لوازم معرفت‌شناختی برون گرایی در محتوا شکل گرفته است و همچنان گفتگو درباره جنبه های گوناگون این موضوع در فلسفه ذهن و معرفت شناسی معاصر ادامه دارد. پژوهش حاصل تلاشی است برای گزارش و بررسی برخی از مهمترین نتایج معرفت شناخت ای که برون گرایی در محتوا در پی دارد.

ساختار اثر
این کتاب در هفت فصل تألیف شده است؛ در فصل اول با عنوان کلیات، نویسنده به بیان صورتبندی برونگرایی و درونگرایی و نگاهی به دلایل برون‌گرایی(استدلال بر اساس شاخصه مند ها، استدلال همزاد زمین و استدلال بر اساس قراردادهای اجتماعی) پرداخته است.
«برهان جابجایی آرامیان زمین و همزاد زمین» عنوان دومین فصل از این کتاب است که در آن نویسنده به بررسی تقریر برهان و روایت فالوی و اوونز از برهان جابجایی آرام پرداخته و روایت وحید و براون از برهان جابجایی آرام را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در فصل سوم از کتاب حاضر با عنوان «جابجایی آرام میان زمین و زمین خشک» به بررسی اعتماد پذیری موضعی و اعتماد پذیری عمومی و برهان جابجایی آرام و اعتماد پذیری موضعی قوی پرداخته است.
فصل چهارم با عنوان «برهان تو هم» به رشته تحریر درآمده و در آن نویسنده به بیان اعتماد پذیری عمومی براون و برهان توهم پرداخته و مسئله تعمیم در برهان توهم و اعتماد پذیری عمومی قوی را مورد تاکید قرار داده است.
«برهان مکنزی و مکنزی بار» عنوان پنجمین فصل از کتاب مذکور است که در آن نویسنده برهان مکنزی وار را شرح داده، واکنش ها به برهان مکنزی وار و پاسخ مک لافلین و تای به برهان مکنزی وار را به رشته تحریر درآورده و پاسخ براون به برهان مکنزی وار را مورد بررسی قرار داده است.
فصل ششم از کتاب مذکور با عنوان «برهان بوگوسیان» به رشته تحریر در آمده است که در آن تقریر برهان و استدلال زمین خشک و واکنش‌ها به برهان بوگوسیان شرح داده شده، پاسخ استونهام مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ بر اساس دیدگاه اسطوره‌ای تبیین شده است.
«برونگرایی در محتوا و درون گرایی در توجیه» عنوان هفتمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بیان درونگرایی در توجیه و صورت بندی آن و استدلال دسترسی ویژه پرداخته و استدلال براون و استدلال شفافیت را به رشته تحریر درآورده است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید