کد خبر: 394121
۰
۰
نسخه چاپی

حرکت به سمت پالایشگاه‌های فرا سرزمینی رقم خورده است

به گزارش قم پرس جواد اوجی وزیر نفت امروز (چهارشنبه ۱۷ خرداد) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی یکی از محورهای اصلی بحث دیپلماسی انرژی است که در راستای آن تلاش‌های خوبی انجام شده است. یکی از این موارد پرداخت اصل بدهی به کشور ترکمنستان بود که هفته گذشته شاهد آن بودیم و خوشبختانه تمام اصل بدهی ما بابت واردات گاز که در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده بود توسط دولت سیزدهم تسویه شد.

وی بیان کرد: واردات، ترانزیت و سوآپ گاز و افزایش سهم تجارت گاز در منطقه را با اتفاقات خوبی که با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم، افزایش خواهیم داد.

اوجی یادآور شد: برخی سوال می‌کنند که جمهوری اسلامی که دارای دومین ذخایر گازی است چرا گاز وارد می‌کند؟ باید پاسخ دهیم روسیه هم اولین ذخایر گازی دنیا را دارد؛ اما اگر آمار این کشور را نگاه کنیم می‌بینیم هم واردات و هم صادرات و ترانزیت و سوآپ دارد. این کشور سهم تجارت دارد و ما نیز در همین زمینه تلاش می‌کنیم که دستاوردهای خوبی نیز محقق شده است. بنابراین افزایش سهم ما در تجارت انرژی با کشورهای همسایه و منطقه در دستور کار قرار دارد.

اوجی تصریح کرد: بحث دیگر ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین است که گام‌های خوبی در این زمینه طی ۲۰ ماه گذشته در حوزه نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی انجام گرفته است.

وی تأکید کرد: از همه مهمتر حرکت به سمت پالایشگاه‌های فرا سرزمینی بود که این اتفاق خوب بعد از انقلاب برای اولین بار رقم خورده است.

وزیر نفت ادامه داد: ما از این ظرفیت‌های فراسرزمینی برای فرآورش نفت و جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، استفاده می‌کنیم.

اوجی متذکر شد: فرآورده‌های نفتی با توجه به نیازی که در سراسر دنیا به آن وجود دارد، تحریم ناپذیر است. یکی از محورهای اصلی ما در وزارت نفت بحث استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فرا سرزمینی در کشورهای مختلف است که چند مورد اتفاق افتاده و نفت کشورمان در این پالایشگاه‌ها در حال فرآورش است تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وزیر نفت ادامه داد: ما از این ظرفیت‌های فراسرزمینی برای فرآورش نفت و جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه قراردادهایی برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی خاورمیانه امضا شده و چه اقداماتی در دستور کار است؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی امروز با بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصالی که داریم، با توجه به اینکه دومین ذخایر گازی دنیا هستیم، موقعیت جغرافیایی خوبی که داریم و برنامه‌ریزی‌های خوبی که توسط وزارت نفت صورت گرفته و همچنین با توجه به همکاری با روسیه, ترکمنستان و قطر در تلاش هستیم که خلیج فارس و عسلویه را هاب گازی کنیم.

اوجی ادامه داد: مقدمات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای این اقدام در دست انجام قرار دارد. هاب گازی شدن ایران با توجه به حجم ذخایر گازی و زیرساختی کشور، عطف به این نکته شبکه گازی و خطوط انتقال ما در منطقه و جهان بی نظیر است، کاملاً مهیا است. تحقق این هدف در دستورکار وزارت نفت قرار دارد.

ادامه دارد…

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید