کد خبر: 394185
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سند توسعه هوش مصنوعی در حال تدوین است

به گزارش قم پرس عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تقسیم کار درباره هوش مصنوعی در نهادهای مختلف دولت و متولی ایجاد قوانین پیرامون آن، توسط مرکز ملی فضای مجازی صورت می‌گیرد. این مرکز مدت‌هاست که روی سند توسعه هوش مصنوعی کار می‌کند.

به گفته عیسی زارع‌پور، در پژوهشگاه ارتباطات نیز از یک و نیم سال گذشته روی نقشه راه هوش مصنوعی کار می‌شود.

زارع‌پور تأکید دارد: در برنامه هفتم توسعه، پرداختن به هوش مصنوعی جز تکالیف است و ارتباطات، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از این فناوری برای همه دستگاه‌ها توصیه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که درنهایت تمام نهادهای حاکمیت با استفاده از هوش مصنوعی متحول شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: امسال بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می‌شود و در این زمینه با وزارت صمت در حال همکاری هستیم.

وی با تاکید بر توجه جدی به حوزه ارتباطات و هوشمند سازی در پیش نویس لایحه قانون برنامه هفتم توسعه گفت: یک فصل مجزا با عنوان شبکه ملی اطلاعات، ارتباطات و هوشمند سازی در این لایحه پیش بینی شده است و یکی از محورهای اصلی آن تکلیف به همه دستگاه‌ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای ایجاد تحول در سازمان اجرایی کشور است.

زارع پور در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات به دنبال بومی سازی پلتفرم‌های مورد نیاز مردم برای ارتباط مردم با مردم است، تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت صورت گرفته و همت جوانان متخصصان پلتفرم‌های داخلی مشغول فعالیت و پاسخ به نیاز مردم هستند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خبر خوش وزیر برای توسعه صنایع دستی، با اشاره به توسعه ارتباطات روستایی خاطر نشان کرد: اینترنت را به همه روستاها توسعه می‌دهیم تا روستاییان عزیز بتوانند صنایع دستی و سوغات روستای خود را از طریق سکوهایی که به فعالیت مشغول اند به همه هموطنان عرضه کنند.

وی افزود: در ابتدای دولت حدود ۸۰ درصد روستاها به شبکه ارتباطی کشور متصل بودند و حدود ۷۵۰۰ روستا باقی مانده بود که با اقدامات فشرده‌ای که در این حوزه صورت گرفت در روز ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات با حضور رئیس جمهوری جشن اتصال ۴ هزارمین روستای جدید از ابتدای دولت را برگزار کردیم و بیش از سه هزار روستا باقیمانده است که تا پایان امسال همه روستاهای بالای بیست خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

زارع پور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رویکرد وزارت ارتباطات برای توجه به مسائل زیست محیطی، یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه محیط زیست را الکترونیکی و هوشمند شدن خدمات دولت دانست که به کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها منجر می‌شود و در این ارتباط گفت: در همین راستا در اتفاق بزرگی در سال گذشته پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شد و بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به آن متصل شدند و حدود نیمی از خدمات خود را از این طریق ارائه دادند و امسال برنامه داریم تا همه خدمات دستگاه‌ها از این طریق ارائه شود و ۲۰ درصد این خدمات به صورت هوشمند شود تا مردم بدون مراجعه حضوری و بدون نیاز به ارسال مدرک، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند که غیر از حفظ کرامت و شأن مردم، کاهش سفرهای مردم را در پی دارد که منجر به بهبود وضعیت زیست محیطی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری پیرامون گسترش استفاده از هوش مصنوعی در دنیا گفت: شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم گیری در این حوزه روی تدوین سند توسعه هوش مصنوعی کار می‌کند و ما در وزارت ارتباطات از یک سال و نیم قبل مرکز توسعه هوش مصنوعی را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی و یک نقشه راه ملی نیز برای توسعه هوش مصنوعی در کشور تدوین کردیم و در اختیار مراکز سیاستگذار و تصمیم گیر قرار دادیم که بر اساس آن همه دستگاه‌های مکلف هستند ظرفیت‌های خود برای استفاده از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی ارائه خدمات را احصا کنند.

زارع پور در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و وزارت صنعت برای تولید گوشی‌های داخلی تصریح کرد: در این زمینه برنامه‌ای تدوین شده و امسال چند بازیگر جدید به حوزه تولید گوشی‌های همراه داخل وارد می‌شوند و تولید گوشی همراه داخلی امسال جلوه دیگری پیدا خواهند کرد.

وی افزود: امسال بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می‌شود و در این زمینه با وزارت صمت در حال همکاری هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: بر اساس مصوبه دولت، وزارت صمت مکلف شده روی تجهیزاتی که غیر از گوشی همراه، سیستم عامل دارند از سیستم عامل مورد تأیید وزارت ارتباطات استفاده شود.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.