کد خبر: 394244
۰
۰
نسخه چاپی

برنامه سفر رئیسی به کشورهای حوزه آمریکای لاتین

به گزارش قم پرس یکشنبه آینده یعنی ۲۱ خرداد ماه قرار است حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیئتی از اعضای کابینه دولت در سفری به منطقه آمریکای لاتین، به کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه برود.

هیئت همراه رئیسی در آمریکای لاتین

هیئت همراه رئیسی در این سفر شامل حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جواد اوجی وزیر نفت و همچنین بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان می‌شود.

امیر آشتیانی در این سفر به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا حضور خواهد داشت؛ حضور او در رأس این کمیسیون حاکی از آن است که بخشی از تعاملات تهران و کاراکاس در زمینه همکاری‌های دفاعی خواهد بود. علاوه بر این عین اللهی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و کوبا، دولتمردان ایرانی را در آمریکای لاتین همراهی خواهد کرد.

البته قرار بود صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این سفر به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و نیکاراگوئه، حضور داشته باشد اما او به دلیل سفر به ژنو، هیئت ایرانی را همراهی نمی‌کند.

چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری

این سفر، در راستای تحقق هرچه بیشتر رویکرد دولت سیزدهم به منظور تداوم و گسترش روابط با کشورهایی است که پتانسیل زیادی برای درآمدزایی و سودآوری دارند اما همکاری با آنها در زمینه‌های مختلف در ادوار گذشته مغفول مانده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران و ونزوئلا در مسیر افزایش همکاری‌ها، اسنادی را در حوزه علم و فناوری، صنعت، انرژی، نفت، معادن، خودرو و ماشین‌آلات سنگین به امضا می‌رسانند. پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق این برنامه‌ها، اعتبار تبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند؛ عددی که سال ۹۸ حدود ۲ میلیارد دلار و سال ۱۴۰۱ حدود ۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

تحقق این چشم‌انداز، یعنی افزایش چند برابری اعتبار تعاملات میان دو کشور، موضوعی است که با توجه به ظرفیت‌های ونزوئلا دور از دسترس نیست و عطف به ظرفیت‌های متعدد موجود در حوزه‌های مختلف، ایران می‌تواند منفعت بسیاری از برقراری و تقویت این ارتباط کسب کند.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید