کد خبر: 319687
۰
۰
نسخه چاپی

۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت یک هزارمسکن روستایی درقم اختصاص یافت

داریوش بلدی روز سه‌شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با اجرای این طرح که خردادماه سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود، تعداد خانه های روستایی مقاوم شده قم از ۵۰ به ۶۲ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تامین مسکن خانواده‌های کم بضاعت روستایی است،‌ادامه داد: به منظور شناسایی خانواده‌های کم بضاعت درروستاهای قم، جلسه‌هایی با شوراهای اسلامی،‌بخشداران و دهیاران درحال برگزاری است تا افرادی که خانه نامناسب یا سازه غیرمقاوم دارند و یا اینکه فاقد مسکن هستند، شناسایی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم افزود: خانواده‌هایی که خانه قدیمی و با غیرمقاوم دارند، منزل آنان تخریب و خانه جدید و مقاوم برای آنها ساخته می شود ضمن اینکه برای خانواده‌های فاقد مسکن نیز در صورتی که بنیاد مسکن زمینی در آن روستا داشته باشد، علاوه بر پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن، زمین مورد نیاز نیز تامین خواهد شد.

وی گفت: برای ساخت هر خانه ۸۰۰ میلیون ریال شامل ۳۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال وام با دوره بازپرداخت ۱۳ ساله با سود ۴ درصد درنظر گرفته شده ضمن اینکه نقشه، نظارت و پروانه ساخت این مسکن ها نیز به صورت رایگان است.

بلدی با بیان اینکه روند شناسایی خانواده‌های نیازمند در ۲۰۰روستای قم از همان روز امضای تفاهم نامه آغازشده است، ‌اظهار داشت: اولویت اصلی دراین طرح، ساماندهی خانواده‌های کم بضاعت درهمان روستای محل اقامت خود است و تمام تلاش‌ها در این زمینه است که حتی خانواده ای از یک روستا به روستای دیگر نیز انتقال داده نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم افزود: همزمان با امضای تفاهم‌نامه ساخت یک‌هزار واحد مسکن روستایی در قم، علاوه بر افتتاح ۹ هزار و صدمین ساختمان روستایی مقاوم شده استان، کلنگ ساخت نخستین واحد این طرح توسط محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روستای خورآباد قم به زمین زده شد.

وی گفت: خانواده‌هایی که توان ساخت منزل را نداشته باشند، بنیاد مسکن علاوه بر انجام رایگان تهیه نقشه، نظارت و پروانه ساخت، پیمانکار ساخت برای احداث این خانه ها نیز خود انتخاب می‌کند، ولی خانواده هایی که خود توان ساخت داشته باشند،به خود آنها واگذار می‌شود.

بلدی با تاکید بر اینکه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت این طرح هستند،‌ اظهار داشت: طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ در کشور آغازکه تا کنون حدود ۵۰ درصد شامل ۹ هزار و ۱۰۰ مسکن از خانه های روستایی قم در قالب این طرح مقاوم سازی شده‌است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم ادامه داد: افرادی که تا کنون موفق به بازسازی و مقاوم سازی خانه های خود در روستاهای استان نشده‌اند، کسانی هستند که بضاعت لازم برای این کار را نداشته و تنها با دادن تسهیلات امکان بازسازی خانه‌های خود را نداشتند که با عملیاتی شدن ساخت یک هزار مسکن بخش مهمی از این خانواده ها صاحب مسکن‌های مقاوم و بهسازی شده می‌شوند.

وی گفت: هم اکنون بخشی از خانه‌های مناطق روستایی قم توان مقاومت در برابر کوچکترین زمین لرزه را ندارند که شناسایی و مقاوم‌سازی آنها دردستور کار این طرح قرار دارد.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید