کد خبر: 319692
۰
۰
نسخه چاپی

یک گام تا تولید میلیونی محصولات کشاورزی در قم

کشاورزی و دامپروری در قم سابقه‌ای طولانی دارد و بهره‌برداران این بخش با وجود محدودیت‌های محیطی همچون دسترسی به منابع آبی و سایر نهاده‌های مورد نیاز برای کار، با تلاش فراوان سهم مهمی از بازار محصولات کشاورزی کشور را به ویژه در زمینه دام و طیور به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آنچه بیان شد به دلیل محدودیت‌های موجود، مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال بالابردن سطح تولید محصولات کشاورزی استان از طریق افزایش کمی زمین‌های کشاورزی و واحدهای پرورش دام نیستند بلکه تلاش دارند با همکاری کشاورزان و دامپروران، ارتقا میزان تولید محصولات را از طریق اجرای برنامه‌های راهبردی همچون تغییر الگوی کشت و افزایش بهره‌وری دنبال کنند که در همین رابطه خبرنگار ایرنا برای دسترسی به اطلاعات بیشتر با شماری از مسئولان بخش کشاورزی قم به گفت و گو پرداخت.

روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه گفت:‌ روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف زراعی،‌ باغی،‌ دامی،‌ شیلات و صنایع تبدیلی و غذایی در قم دنبال می‌شود و به‌زودی سطح تولید این محصولات در استان به بیش از یک‌میلیون تن در سال خواهد رسید.

عباس پورمیدانی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم باوجود محدودیت‌های محیطی استان و مشکلات مالی، تامین امنیت غذایی مردم را دنبال می‌کند و در همین زمینه توانسته است سطح تولید محصولات باغی در قم را به ۸۱.۵ هزار تن و محصولات زراعی را به ۴۰۸ هزار تن برساند که با توجه به سطح زمین‌های قابل‌کشت استان،‌ رقم قابل‌توجهی است.

وی افزود: در زمینه محصولات دامی و شیلات نیز شاهد رشد تولید استان هستیم به‌نحوی‌که سال گذشته حدود ۸۰ هزار تن تخم‌مرغ و یکهزار و ۷۰۰ تن انواع شیلات در قم تولید و حتی به بازارهای بین‌المللی صادر شد.

پورمیدانی گفت: در همین راستا جمع کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان قم در سال ۹۸ به بیش از ۸۰۵ هزار تن رسید که برای امسال این رقم با انجام برنامه‌های راهبردی و جذب سرمایه موردنیاز،‌ بیش از یک‌میلیون تن برآورد شده‌است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: همچنین در راستای عمل به سند اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی قم صورت گرفت و برای ۶۱۶ تن در این حوزه فرصت شغلی ایجاد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه در سطح استان،‌ افزود: سال گذشته ۱۸ هکتار گلخانه در سطح استان به بهره‌برداری رسید و شرایط برای احداث ۱۲۰ هکتار گلخانه جدید نیز فراهم شد که پس از صدور مجوزهای لازم،‌ کار احداث آن در دسترس اقدام است.

وی تاکید کرد: قم در زمینه تولید ماهیان خاویاری نیز ازجمله استان‌های صاحب‌نام کشور است و با افتتاح ۶ مجموعه جدید تولید ماهیان خاویاری در قم،‌ ظرفیت تولید استان در این بخش با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.

پورمیدانی افزود: هم‌اکنون سالانه بیش از ۱۴۰ کیلو خاویار و ۶۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در قم تولید می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه مهم این صنعت غذایی در استان است.

اجرای طرح تغییر الگوی کشت در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور، طرح جامع تغییر الگوی کشت با لحاظ تمام شرایط ازجمله توجه به موضوع مدیریت منابع آبی در قم تهیه و اجرا شد تا روند افزایش تولید محصولات کشاورزی استان بر اساس الگویی منسجم دنبال شود.

محمدعلی سلامی افزود: در الگوی کشت جدید به دنبال استفاده از محصول‌های کم آب‌بر و مناسب شرایط اقلیمی قم هستیم تا بخش کشاورزی استان به دلیل محدودیت منابع آبی، دچار بحران نشود.
وی بیان کرد: در این طرح، تمام مولفه‌های موثر در کشاورزی همچون وضعیت و مقدار آب مصرفی، میزان اراضی تحت کشت، شرایط اقلیمی منطقه، مسائل اقتصادی، رویکردهای محیط زیستی و بسیاری از موضوع‌های دیگر، موردتوجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هدف این طرح علاوه بر مدیریت موثر منابع آبی،‌ حفظ و پویایی بخش کشاورزی قم به همراه افزایش میزان تولید محصول‌های زراعی و باغی و به‌دنبال آن رشد بخش دامپروری استان است؛ لذا این طرح فرصت‌های شغلی بخش کشاورزی را تقویت می‌کند و درآمد کشاورزان را ارتقا می‌دهد.
سلامی گفت: استان قم برای کشت بسیاری از گیاهان دارویی نیز مناسب است که البته عموما گیاهان دارویی کم آب همچون گل محمدی و خارشتر که برای رشد به آب بسیار کمی نیاز دارند مدنظر طرح است.

وی بیان کرد: با استفاده از گیاهان کم آب‌بر و مقاوم با شرایط اقلیمی قم، نه‌تنها پویایی بخش کشاورزی استان حفظ می‌شود، بلکه با کشت این گیاهان و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار می‌توان ضمن مصرف آب کمتر، سطح بیشتری از زمین‌های کشاورزی قم را زیر کشت برد.

کشاورزان قمی با روش‌های جدید تولید محصول آشنا می‌شوند

رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم در این خصوص به ایرنا، گفت: کشاورزان قمی به‌منظور تحقق راهبرد جهش تولید، عبور از کشاورزی سنتی و افزایش سطح تولید محصولات،‌ با روش‌های جدید تولید محصول آشنا می‌شوند.

عباس خرمی بیان کرد: هم‌اکنون در مناطق روستایی قم یک شبکه منسجم تبلیغی و عملیاتی فعال را به نام مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در اختیارداریم که بر اساس رویکرد جدید، فعال‌سازی و ساماندهی آن‌ها را به‌عنوان حلقه اتصال کشاورزان و کارشناسان دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که مناطق روستایی کانون حضور کشاورزان استان است،‌ افزود: بر اساس این طرح از ظرفیت کارشناسی موجود برای انتقال هرچه بیشتر دانش روز در خط مقدم تولید استفاده می‌شود و کشاورزی مدرن و فناورانه در قم محقق خواهد شد، البته در رسیدن به این هدف نگاه ویژه و حمایتی مسئولان استان به بخش کشاورزی و اقتصاد آن اهمیت فراوانی دارد.

وی از کشاورزی مدرن به‌عنوان چرخ‌دنده‌های جهش تولید یادکرد و افزود: لازمه تحقق واقعی جهش تولید فاصله‌گیری از کشاورزی سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی به‌ویژه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک با بهره‌گیری از شیوه‌های علمی و فناورانه است.

خرمی با اشاره به این‌که تحقق جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی همه‌جانبه است، گفت: با حمایت مسئولان، بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی کشور همگام با سایر بخش‌های تولیدی تمام ظرفیت و توان خود را برای تحقق شعار سال و رفع موانع تولید به کار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: تحقق جهش تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی و کاهش اثر تحریم‌ها می‌شود و به همین دلیل توجه ویژه مسئولان به این بخش و حمایت همه‌جانبه از آن‌، امری ضروری است.

راهبرد کشاورزی تجاری در قم دنبال می‌شود

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز پیرامون این موضوع به ایرنا، گفت: براساس رویکرد وزارت جهادکشاورزی و به‌منظور افزایش سطح تولید محصولات و کاهش ضایعات،‌ راهبرد کشاورزی تجاری در این استان دنبال خواهد شد.

هادی مومنی نسب بیان کرد:‌ اکنون ازجمله رویکردهای مهم در حوزه کشاورزی،‌ حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کشاورزی تجاری است که باید این موضوع در استان قم نیز اجرایی شود.

وی افزود: در رویکرد کشاورزی تولیدمحور،‌ بدون توجه به فرایندهای قبل و پس‌ازآن، ممکن است آثار نامطلوبی در حوزه‌هایی همچون تامین نهاده‌های کیفی، بازار رسانی محصول، حمل‌ونقل، ضایعات و تلفات محصول، انبارداری و صادرات آن به وجود آید.

وی ادامه داد: البته این تغییر رویکرد از مشکل‌ترین اقدامات برای اصلاح ساختاری بخش کشاورزی و نیازمند حرکت تدریجی و توسعه خدمات کسب‌وکارها در این بخش است.

مومنی نسب گفت: درهمین رابطه تسهیل تغییر رویکرد کشاورزان از کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری و تشویق آنان به ادغام با یکدیگر و تشکیل سامانه‌های کشاورزی قوی و تخصصی‌تر موردتوجه می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین توسعه زنجیره ارزش محصول و اتصال به شبکه‌های فروش و بازار جهانی باهدف حداکثر سازی ارزش‌افزوده و رقابت‌پذیری تولیدها از دیگر مزایای این رویکرد است.

وی ادامه داد: توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقا کیفیت محصول‌ها و ایجاد نهادهای تخصصی کسب‌وکار در بخش کشاورزی ازجمله مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحقق این ‌راهبرد است که توسط سازمان جهاد کشاورزی قم دنبال خواهد شد.

طرح ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی در قم اجرا می‌شود

همچنین مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص گفت: در سال جهش تولید به‌منظور اجرای طرح ملی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در استان،‌ همزمان با افزایش سطح تولید، سه شاخص اصالت، ایمنی و کیفیت محصولات موردبررسی قرار می‌گیرد.

محمدرضا حاجی رضا بیان کرد: این طرح با همکاری مشترک دستگاه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و استاندارد اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که رهگیری محصولات کشاورزی و پایش محصولات آلوده از محل تولید تا مصرف از اهداف این طرح است،‌ افزود: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی از اولویت‌های این طرح است که برای محصولات پرخطر کشاورزی در سطح کشور و استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای این کار، در فاز اول کد ۱۶ رقمی برای محصولات موردنظر صادر می‌شود که در استان قم این مرحله به اتمام رسیده‌است.

حاجی رضا با اشاره به این‌که هم‌اکنون دوره‌های تخصصی در مورد ارتقای سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی قم برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح ارتقا سلامت محصولات کشاورزی، زنجیره تولید غذای سالم در سطح مزارع،‌ باغات و سایر بخش‌های کشاورزی استان تکمیل شود.

وی با اشاره به این‌که ارتقا سلامت محصولات کشاورزی قم دارای مزایای اقتصادی قابل‌توجهی نیز است،‌ گفت:‌ کشاورزان قمی نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و تامین امنیت غذایی کشور دارند، به‌نحوی‌که هم‌اکنون بسیاری از تولیدات کشاورزی و دامی قم به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت‌اند که در این میان بیش از یکهزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

گزارش: محمد جنابان

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید